تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶

تهران - ایرنا- تارنمای فردا در گزارشی نوشت: در بین مذاهب تشیع و تسنن همواره گروه های افراطی وجود داشته اند كه خواسته و یا نخواسته در مسیر انحراف قدم برداشته اند و با این اقدام خود هزینه سنگینی نیز به اسلام وارد كرده اند.

تارنمای فردا در گزارشی با اشاره به استفاده از پیاده‌روی اربعین برای تفرقه‌انگیزی در میان مسلمانان نوشت: دین مقدس اسلام از همه فرصت ها برای اتحاد و وحدت نه تنها در بین امت اسلامی بلكه بین همه ملل دنیا استفاده می كند و در این مسیر انبیای الهی و ائمه معصومین(ع) سرآمد همگان بوده‌اند؛ چرا كه دستور الهی و حكم قرآن است كه مردم در كنار هم با وحدت و با صلح و آرامش زندگی كنند.

در درون همه مذاهب اسلامی، اعم از اهل تشیع و اهل تسنن مقدساتی وجود دارد كه برخی مورد قبول و احترام همه مذاهب اسلامی و برخی دیگر مورد احترام مذاهب خاصی است كه هرگز این مسائل نباید منجر به اختلاف افكنی در بین مذاهب اسلامی شود.

با این حال در بین مذاهب تشیع و تسنن همواره گروه های افراطی وجود داشته اند كه خواسته و یا نخواسته در مسیر انحراف قدم برداشته اند و با این اقدام خود هزینه سنگینی نیز به اسلام وارد كرده اند. یكی از این جریان های منتسب به مكتب تشیع كه در چند سال گذشته در حال رشد و نمو بوده، جریان شیعه نمایی است كه در حاشیه و متن بیت صادق شیرازی شكل گرفته است.

فروپاشی دولت بعثی صدام فرصت طلایی را در اختیار شیعیان قرار داد كه همه شیعیان از ملل مختلف با آزادی به زیارت قبور ائمه معصومین تشرف پیدا كنند، پیاده روی اربعین امام حسین(ع) تبدیل به یكی از نمادهای بزرگ جهان تشیع در دهه های اخیر مبدل گردید.

این پیاده روی از كشورهای مسلمان و بخصوص ایران با هزاران عشق و علاقه آغاز می گردد و دوستداران اهل البیت با فهم مشكلات و مصائب این راه، و حتی خطر حمله داعش، ترسی به دل راه نمی دهند بلكه با اراده و مصمم در این تجمع بزرگ حضور پیدا می كنند.مبدا و مقصد حركت این حركت، عشق و دلدادگی به امام حسین(ع) است و كسی حق ندارد دست به مصادره ان بزند.

در این فضا، جریان صادق شیرازی كه همواره مترصد فرصت های اینگونه بوده، بیكار نماند و در طول مسیر پیاده روی اربعین از این مراسم مذهبی برای تبلیغ برنامه ها و اندیشه های خود بهره برداری كرد. به گونه ای كه با تبلیغات فراوان خود در حال مصادره راهپیمایی‌ اربعین حسینی علیه‌السلام به نام خود می باشند. این موكب ها در مقایسه با موكب های دیگر از ویژگی خاصی برخوردار هستند.

اولین نكته درباره این موكب ها،چیدمان آنها است كه در اولین نگاه از بین دیگر موكب ها، نظر هر فرد در حال گذر را به خود جلب می كند. استفاده از رنگ های مختلف، مرتب و منظم بودن و به عبارتی شیك بودن از مهم ترین ویژگی های این موكب هاست.

دومین نكته این است كه مبلغانی با ظاهرهای آراسته در حال تبلیغ و ترویج اندیشه‌های این جریان هستند. مبلغان این موكب ها می دانند كه چه افرادی را مخاطب خود سازند از این رو تمركز خود را بر روی افراد عامی و افرادی كه كمترین اطلاعات را در موضوعات اعتقادی و سیاسی دارند می گذارند. البته از مردم با اطلاع نیز غافل نیستند بلكه با سخنان مستدل وار تلاش می كنند نظر آنها را نیز جلب كنند.

این جریان برای هر فردی با روحیه خودش برخورد می كنند. از آنجایی كه در این مراسم پیاده روی سینه های زوار سراسر اندوه و غم نسبت به ظلم های است كه به خاندان اهل بیت است، با كوچكترین سخن و اقدامی احساسات آنها تحریك می شود. از اینرو مبلغان جریان صادق شیرازی این زمان را بهترین فرصت برای تبلیغ اندیشه های غلطی می كنند كه می تواند به اصل مكتب تشیع صدمه بزند و آن را در برابر دیده گان ادیان دیگر زیر سوال ببرد، اقدام می كنند . از جمله اندیشه های كه توسط این افراد تبلیغ می شود مقوله قمه زنی است. در همین راستا اینگونه تبلیغ می كنند كه ریخته شدن چند قطره خون از سر در مقابل 72تن از شهدای كربلا و بخصوص سیدالشهدا كمترین چیزی است كه می تواند باشد. بنابراین مخاطب تحریك می شود كه در مراسم های محرم حتما دست به این اقدام بزنند.

این مبلغ ها هرگز به جای شور حسینی از شعور و معرفت نسبت به امام حسین(ع) سخن نمی گویند. وقتی احساسات مخاطب خود را تحریك كردند به اصل مطلب خود می رسند كه همان مظلوم نمایی برای صادق شیرازی است. برای اینكه بتوانند این كار را به درستی انجام بدهند، اقدامات جمهوری اسلامی را به شدت مورد نقد و انتقاد قرار می دهند كه در دنیای اسلام این جمهوری اسلامی است كه با اقدامات خود در مسیر ضد اهل بیت و به عبارتی در مسیر سقیفه بنی ساعده كه خلاف خواسته و وصیت پیامبر(ص) است حركت می كند.

موكب های این جریان، همچنین نسبت به دیگر موكب ها به پذیرایی بهتری از مخاطبان خود می پردازد.گویا برنامه این جریان است كه هر كسی را به طریقی مجاب كنند. یكی را با سخنان اغراق آمیز و تحریك كننده، دیگری را با ظاهری آراسته و دیگری را به اصطلاح با نمك گیر كردن و...

در موقع صرف غذا به مخاطبان خود سخنانی را می گویند كه بوی جز تفرقه از آن بیرون نمی آید. در این فرصت بار دیگر احساسات مخاطب خود را تحریك می كنند و سخن از تلاش برای آزاد سازی بقیع به جای قدس شریف می كنند و به جای وحدت سخن از برائت می گوید و...
اینها تنها بخش كوچكی از اقدامات این موكب هاست. نصب تصاویر بزرگی از صادق شیرازی در موقعیت های مختلف به همراه جملاتی از او و نیز پخش بروشورها ی رنگی و كتابچه ها، نگاه ها را متوجه را موكب های این جریان می سازد.

از همه اینها كه بگذریم این موكب ها سخنی از داعش به میان نمیاورد. در حالیكه كه یكی از زمزه های همه زائران بارگاه ملكوتی امام حسین(ع)سخن از اقدامات داعش در این سرزمین است. از منظر این جریان گویا داعش اصلا وجود ندارد و اگر هم هست مرتكب اقدام زشتی نشده است كه با آن به مقابله پرداخته شود. اگر مخاطب خاصی هم بخواهد سوالی در این خصوص بپرسد جوابی جز دشنام به نظام سوریه، سید حسن نصرالله و مسئولین جمهوری اسلامی ایران نخواهد شنید.

*منبع:فردا/28 آبان 95
**اول*1566**انتشاردهنده:علیرضا فرجی