تهران - ايرنا - مديرعامل شركت پالايش نفت لاوان، از افتتاح طرح بنزين‌سازي «واحد ايزومريزاسيون‌» و افزايش ظرفيت پالايشگاه لاوان به دو ميليون و ٨٠٠ هزار ليتر تا پايان امسال خبر داد و گفت : با بهره‌برداري از اين واحد‌، كيفيت اين فرآورده از يورو ٢ به يورو ٤ ارتقا مي‌يابد.

به گزارش ايرنا از وزات نفت؛ «محمدعلي اخباري» افزود: كاتاليست‌هاي اين واحد فروردين‌ ماه به پالايشگاه رسيد كه پس از نصب، اكنون در حال بارگذاري است و تا پايان سال اين واحد به بهره‌برداري مي‌رسد.
اين مقام مسوول، پيچيدگي پروژه‌هاي تحت ليسانس، تحريم‌ها، خريد تجهيزات از شركت‌هاي گمنام چيني و هندي در سال هاي گذشته، ورود تجهيزات بي‌كيفيت و پايين‌تر از حد استاندارد، وارد نشدن كاتاليست‌ها، ايجاد مشكل از سوي پيمانكار براي تحويل پروژه، كنارگذاشتن پيمانكار و ساخت واحد از سوي نيروهاي پالايشگاه را از جمله عوامل طولاني شدن روند اجراي اين پروژه برشمرد.
اخباري اعلام كرد: اين پروژه از سوي نيروهاي پالايشگاه در حال تكميل و از پيشرفت مطلوبي برخودار است و چنانچه مشكل خاصي در تجهيزات نصب شده بروز نكند، به زودي شاهد راه‌اندازي اين واحد خواهيم بود.
وي با اشاره به هزينه پروژه‌‌ها گفت: هزينه ريالي احداث واحدهاي تحت ليسانس به ٥٩٩ ميليارد و ٤٩٣ ميليون و ١٦١ هزار و ٦٥٤ ريال و هزينه ارزي اين واحدها به ١٠٨ ميليون و ٦٠٨ هزار و ٣٤٧ يورو رسيده است.
مديرعامل پالايشگاه لاوان ادامه داد : افزايش عدد اكتان بنزين، كاهش گوگرد گازوئيل و ديگر فرآورده‌هاي نفتي، افزايش توليد گاز مايع به 200 تن، بنزين به بيش از دو ميليون و 800 هزار ليتر، نفت گاز به سه ميليون ليتر در روز، سوخت جت به يك ميليون و نفت كوره به سه ميليون ليتر در روز از مهم‌ترين مزيت‌هاي اين طرح‌ها است.
وي اعلام كرد: با بهره‌برداري از طرح‌هاي افزايش ظرفيت و بهبود كيفيت فرآورده‌هاي پالايشگاه لاوان فرآيند ايزومريزاسيون براي تبديل نفت سبك به ايزومريت استفاده مي‌شود.
اخباري با بيان اينكه هدف اصلي اين فرآيند افزايش عدد اكتان خوراك ورودي است، افزود: با راه‌اندازي واحد آيزون بخش اصلي كيفي‌سازي فرآورده يعني توليد بنزين آيزومريت انجام مي‌شود و 600 تا 700 هزار ليتر به توليد روزانه بنزين افزوده مي‌شود.
براساس اين گزارش؛ شركت پالايش نفت لاوان با هدف ارتقاي كيفيت و افزايش كمي فرآورده‌هاي توليدي خود و در راستاي صيانت از محيط زيست اقدام به اجراي طرح بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت در پالايشگاه كرد كه به اين منظور، واحد تصفيه هيدروژني و ايزومريزاسيون نفتاي سبك در تيرماه ١٣٩٢ به بهره‌برداري رسيد.
در بهمن‌ ١٣٩٤ نيز واحد تصفيه هيدروژني فرآورده‌هاي ميان تقطير نفت سفيد و نفت گاز به منظور توليد فرآورده‌ها، مطابق با استاندارد يورو ٤ به بهره‌برداري رسيد.
اكنون خوراك ٣٥ هزار بشكه (نفت خام) پالايشگاه توسط يك رشته خط لوله ١٢ اينچ از مخازن شركت نفت فلات قاره ايران در لاوان «از ميدان‌هاي دريايي نفتي سلمان، رشادت، بلال و رسالت» و ٢٠ هزار بشكه ميعانات گازي از پارس جنوبي تامين مي‌شود.
به گزارش ايرنا؛ شركت پالايش نفت لاوان در سال ١٣٥٥ تحت عنوان مجتمع تقطير لاوان زير نظر پالايشگاه شيراز با ظرفيت ٢٠ هزار بشكه نفت خام در روز توسط شركت اينگرا از كشوريوگسلاوي سابق و با نظارت شركت ملي نفت ساخته شد و مورد بهره برداري قرار گرفت.
سال ١٣٨٠ با استفاده از توان متخصصان داخلي واحد بنزين‌سازي اين پالايشگاه راه‌اندازي شد و در سال ١٣٨٧ اسكله دو منظوره نفتي – تداركاتي و واحد استحصال و ذخيره‌سازي گاز مايع (LPG) اين شركت كه پيش از آن در فلرهاي پالايشگاه سوزانده مي‌شد، به بهره‌برداري رسيد.
در دهم ارديبهشت١٣٩٠ و روز ملي خليج فارس، فاز اول طرح بهبود فرآيند و بهينه‌سازي ظرفيت شركت با هدف افزايش ظرفيت از ٣٠ هزار بشكه در روز به ٥٥ هزار بشكه در روز در مدار توليد قرار گرفت.
اقتصام **1070** 1568 خبرنگار: فريبا بابائي انتشار دهنده : حسن فتحعلي