مهران - ایرنا - جانشین سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام گفت: زائران اربعین حسینی با یك هزار و 170 دستگاه اتوبوس متعلق به سپاه از مرز مهران به شهرهای نزدیك منتقل می شوند.

سرهنگ پاسدار عبدالصاحب طهماسبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا در گذرگاه مرزی مهران افزود: این تعداد شامل 500 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، 600 دستگاه اتوبوس جوان سیر ایثار و 70 دستگاه كامیون لبه دار است.
به گفته وی، اتوبوس های سپاه و كامیون ها به صورت رایگان عهده دار انتقال زائران از گذرگاه مرزی به شهر مهران هستند و اتوبوس های جوان سیر ایثار نیز با هزینه های مصوب اقدام به انتقال زائران از مهران به نقاط مختلف كشور می كنند.
سرهنگ طهماسبی یادآور شد: به منظور آسایش مسافران و كنترل ترافیك جاده های منتهی به مرز مهران اتوبوس و مینی بوس ها، زائران را به استان های همجوار از جمله كرمانشاه، همدان، لرستان منتقل می كنند.
وی تاكید كرد: علاوه بر این تعداد اتوبوس های بخش خصوصی، وزارت دفاع و ارتش جمهوری اسلامی نیز در پایانه های بركت و اربعین شهرستان مهران مشغول انتقال زائران هستند.

** اسكان 120 هزار زائر در موكب های سپاه
جانشین فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام با اشاره به اینكه موج اصلی بازگشت زائران حسینی از گذرگاه مرزی مهران از روز پنجشنبه آغاز شده است، افزود: تاكنون 120 هزار زائر اربعین در موكب های سپاه در مرز مهران اسكان داده شده اند.
سرهنگ طهماسبی با بیان اینكه موكب های سپاه با ظرفیت اسكان موقت 10 هزار زائر در هر شب در مسیر پایانه تا شهر مهران استقرار یافته است، گفت: بسیج مردمی و سپاه قادر است در صورت بروز بارندگی این امكانات را تا 12 هزار نفر در این مسیر افزایش دهد.
به گفته وی، ایجاد 2 اردوگاه با تجهیزات مختلف، 30 چادر با مساحت 240 متر مربعی، 30 چادر متوسط جاده ای از دیگر اقدام های سپاه پاسداران برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی است.
جانشین سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام با اشاره به اینكه توجه به سلامت زائران از دیگر خدمات سپاه است، افزود: این نهاد با چهار ایستگاه شامل 2 بیمارستان تخصصی و 2 درمانگاه سرپایی به مشكلات سلامت زائران رسیدگی می كند.
به گفته سرهنگ طهماسبی، تامین امنیت زائران با همكاری نیروهای انتظامی و امنیتی، توزیع 300 هزار بروشور و بسته های فرهنگی، ایجاد مراكز تبلیغ فرهنگی از دیگر خدمات این نهاد به زائران است.
وی با اشاره به اینكه سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام عهده دار فرماندهی مدیریت خدمات سپاه در مرز مهران را دارد، گفت: سپاه و نیروهای بسیج سایر استان ها از جمله اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، همدان، لرستان، كرمانشاه و اردبیل نیز در این خدمت عظیم یاور این فرماندهی است.
هم اكنون به منظور سهولت در تردد زائران به مركز كشور مسیر مهران به ایلام از سمت گذرگاه مرزی یك طرفه شده است.
همچنین با توجه به موج بازگشت زائران از كربلای معلی و تردد زیاد خودروها در مسیر ایلام - شباب - حمیل در كرمانشاه این مسیر هم اكنون یك طرفه شده و فقط تردد از سمت ایلام آزاد است.
مسیر ایلام - ملكشاهی - مهران به عنوان مسیر جایگزین برای رسیدن به مهران پیش بینی شده است.
از 10 آبان مصادف با اول ماه صفر بیش از 2 میلیون و 100 هزار نفر از مرز زمینی برای شركت در راهپیمایی اربعین حسینی وارد كشور عراق شده و با یك طرفه شدن مرز مهران از روز پنجشنبه هفته گذشته فقط زائران می توانند از آن برای بازگشت به داخل خاك ایران استفاده كنند.
طبق اعلام ستاد اربعین كشور، 11 تا 20 صفر 534 هزار و 481 نفر از یك میلیون و 111 هزار و 805 نفر زائر وارد شده به كشور، گذرگاه مرزی مهران را برای ورود انتخاب كردند.
مرز مهران به دلیل كوتاهی مسیر و نزدیكی به شهرهای مذهبی عراق و امنیت مطلوب، مهمترین كانون تردد زائران به عتبات عالیات محسوب می شود.
گذرگاه مهران در استان ایلام و گذرگاه های شلمچه و چذابه در استان خوزستان سه مكانی است كه زائران اربعین حسینی برای ورود و خروج از امكانات آن استفاده می كنند.
چهلمین روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) امام سوم شیعیان به اربعین شهرت داشته و راهپیمایی اربعین به عنوان بزرگترین گردهمایی بشری جهان، در عراق به طرف كربلا برگزار می شود.
هم اكنون موج بازگشت زائران از كشور عراق در پایانه مرزی مهران در حال انجام است، این مرز بین المللی در فاصله 95 كیلومتری جنوب باختری شهر ایلام قرار دارد.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید ملازاده
3034/9002/1772