به گزارش ايرنا ، علي يوسف زاده روز سه شنبه در بازديد از عمليات برفروبي و نمك پاشي گردنه الماس واقع در جاده خلخال به اسالم افزود: هم اكنون بخش بزرگي از مشكلات مربوط به ماشين آلات سنگين راهداري در استان برطرف شده و با جذب نيروي انساني جديد در آينده و نيز
تخصيص اعتبارات مستقل به بخش راهداري مشكلات راهداران در شهرستان هاي استان برطرف خواهد شد.
وي گفت: برنامه دولت بر واگذاري بخش هايي از كار راهداري به پيمانكاران بخش خصوصي متمركز شده و اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اردبيل نيز با استفاده از پيمانكاران تخصصي بخش خصوصي راهداري تخصصي را در آينده در اين استان راه اندازي خواهد كرد.
او همچنين با اشاره به كمبود و محدوديت هاي اعتبارات دولتي تشريح كرد: استفاده از ظرفيت و توان بخش خصوصي موجب رفع مشكلات راهداري و برطرف شدن مشكل كمبود ماشين آلات راهداري در اين استان خواهد شد.
يوسف زاده اظهار كرد: تا زمان خصوصي سازي راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي ملزم به ارائه خدمات بهتر و بيشتر به مسافران در مسير راههاي ارتباطي بين شهري و روستايي استان بوده و در اين امر از هيچ تلاشي دريغ نخواهد شد.
وي از گردنه الماس خلخال به عنوان بلندترين و سخت ترين گردنه استان ياد كرد و گفت: با توجه به حاكميت شرايط جوي خاص در اين گردنه از جمله وجود مه و باد دائمي و بارش برف از آغازين روزهاي پاييز تا نيمه دوم بهار سال آينده راهداري اين گردنه مستلزم بهره مندي راهداران از امكانات و ماشين آلات راهداري مناسب بوده و به زودي يك دستگاه برف خور مناسب براي تعريض جاده در مواقع بارش هاي برف سنگين به راهدارخانه الماس تحويل خواهد شد.
وي با اشاره به مضرات استفاده از نمك زياد براي مقابله با يخبندان جاده هاي كوهستاني و برفگير استان افزود: در دماي بيش از 10 درجه زير صفر نمك پاشي جاده قادر به از بين بردن يخبندان جاده نيست و با توجه به سرماي حد در گردنه الماس خلخال همراه با ترافيك ، حجم پايين نمك پاشي نمي تواند ابزاري كارساز براي مقابله با يخبندان در اين جاده برفگير باشد.
يوسف زاده اظهار كرد: تلاش مي شود با برفروبي مستمر جاده ها از آسيب هاي وارده از جانب نمك به آسفالت جاده و محيط زيست پيرامون راهها جلوگيري شود.
معاون اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اردبيل همچنين از افتتاح راهدارخانه جديد گردنه الماس خلخال در هفته راهداري خبر داد و افزود: با توجه به انتخاب هفته راهداري از 26 آذر تا اول دي ساختمان جديد راهداري خلخال به زودي بهره برداري خواهد شد.
اردبيل به لحاظ موقعيت جغرافيايي و طبيعي و قرار گرفتن در سرزميني فلاتي شكل با شيب هاي بسيار تندي به زمين هاي كم ارتفاع اطراف خود شامل كرانه هاي درياي خزر ، جلگه پست مغان و نيز دشت هاي كم ارتفاع استان هاي آذربايجان شرقي و زنجان منتهي مي شود و به همين لحاظ جاده هاي اين استان اغلب داراي پيچ ها و شيب هاي بسيار تند هستند.
هشت گردنه سخت گذر به نام هاي حيران ، صايين ، بودالالو ، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره آغاج و اسلام آباد در راه هاي ارتباطي اين استان قرار دارند.
خبرنگار: بهرام نقي زاده ** انتشار دهنده: گيتي طالبي
7119/6018
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
اردبيل - ايرنا - معاون اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اردبيل گفت: پس از اقدام نيروهاي راهداري و سازمان حمل و نقل و پايانه هاي اين استان بخش راهداري به اندازه قابل توجهي تقويت شده است.