تهران – ايرنا –يك نهاد دولتي مصر در گزارش روز دوشنبه خود از كاهش درآمدهاي كانال سوئز به ميزان 6.9 درصد خبر داد و افزود:‌ درآمد اين آبراه جهاني در ماه اكتبر (مهر/ آبان) به 418.1 ميليون دلار رسيده است.

به گزارش خبرگزاري آناتولي تركيه، براساس گزارش مركز اطلاعات كه يك نهاد زير مجموعه شوراي وزيران مصر است، درآمد كانال سوئز در مدت مشابه سال 2015 ميلادي، 449.2 ميليون دلار بوده است.
اين نهاد وابسته به كابينه مصر، هيچ گونه اطلاعات و آمار و ارقامي از درآمدهاي كانال سوئز در ماه سپتامبر (شهريور/ مهر) منتشر نكرده است.
روز پنجشنبه، ١٥ مرداد (ششم آگوست ) بود كه عبدالفتاح السيسي رئيس جمهوري مصر، آنچه را كه وي 'كانال سوئز' جديد خواند، طي مراسمي در شهر بندري اسماعيليه افتتاح كرد.
سازمان كانال سوئز در آن زمان پيش بيني مي كرد كه درآمد حاصل از عبور كشتي ها تا سال 2023 ساليانه، 13.2 ميليارد دلار عايد مصر خواهد كرد.
كانال سوئز در تير/ مرداد (جولاي 2016) به نفتكش هاي غول پيكر VLCC كه از آمريكا به مقصد كشورهاي حوزه خليج فارس در حركت بودند، و نيز به كشتي هايي با بيش از 200 هزار تن، 45 درصد تخفيف داده بود.
سازمان كانال سوئز در خرداد/ تيرماه نيز به كشتي هايي كه از مبدا سواحل شرقي آمريكا راهي بنادر جنوب و جنوب شرق آسيا بودند،‌ تخفيفي بين 45 تا 65 درصد درنظر گرفت.
طرح توسعه كانال سوئز كه در مصر به «طرح كانال جديد» شهرت دارد، در بخشي از مسير كانال فعلي احداث شده و با ساختن آن، عرض و عمق حدود ٣٥ كيلومتر از كانال اصلي افزايش يافته و اين آبراه عملا به يك مسير دو سويه تبديل مي‌شود.
اين طرح كه در يك سال به بهره برداري رسيد، بالغ بر هشت ميليارد دلار براي مصر هزينه داشته است كه هزينه آن با فروش اوراق قرضه 12 درصد و براي يك دوره پنج ساله و با ارز داخلي از شهروندان مصري به دست آمده است.
با آغاز بهره‌برداري از اين كانال، زمان انتظار براي كشتي‌هاي عبوري از ١٨ به ١١ ساعت كاهش خواهد يافت.
مصر معتقد است كه اين طرح مي تواند هسته اصلي سرمايه گذاري كشورهاي عربي و خارجي در زمينه هايي چون ساختمان سازي، ساخت كشتي، بارگيري و نيز صنايع گوناگون باشد.
براساس آمار و ارقام صادره از سازمان كانال سوئز درآمدهاي اين كانال در سال 2015 نسبت به مدت مشابه آن در سال پيش از آن كاهش داشته و از 5.465 ميليارد دلار در سال 2014 به رقم 5.175 ميليارد دلار در سال 2015 رسيده است.
كانال سوئز كه حدود هفت درصد از كل تجارت دريايي از طريق آن صورت مي گيرد و يكي از منابع درآمد مصر است، درياي مديترانه را به درياي سرخ متصل مي كند و سريع ترين مسير كشتيراني بين اروپا و آسياست.
خاورم**9363**1144
مترجم: محمد تدو* انتشار دهنده: عليرضا جباري