لندن - ایرنا - «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه در سخنانی در مجلس عوام انگلیس تاكید كرد كه به رغم مواضع دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریكا، لندن به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند است.

به گزارش ایرنا، بوریس جانسون در پاسخ به این سئوال «دولت انگلیس چه گفت وگوهایی را با تیم جدید دونالد ترامپ در خصوص مواضع این كشور در رابطه با توافق هسته ای وین صورت داده است» گفت: دولت انگلیس به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند است، ضمن آنكه ما مشتاق هستیم تا همكاری هایمان را با دولت جدید آمریكا آغاز و اطمینان حاصل كنیم كه برجام به درستی اجرا می شود.
وی در پاسخ به سئوال «جرالد جونز» نماینده مجلس از منطقه «مرتیر تیدفیل» كه پرسید «با توجه به اینكه دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی اش توافق هسته ای را بدترین توافق در تاریخ آمریكا خواند، موضع لندن در این خصوص چیست» گفت: من قصد ندارم در رابطه با اظهاراتی كه در كارزار انتخاباتی آمریكا مطرح شد نظر بدهم اما همانطور كه گفتم ما در انگلیس بر این باور هستیم كه این توافق نكات مثبت بسیاری دارد.
جانسون بیان داشت: به دنبال توافق هسته ای و لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، روابط تجاری میان دو كشور 40 درصد افزایش داشته است كه این نشانه مثبتی از تعامل دو كشور است و بایستی ادامه یابد.
«لیز مكینس» نماینده منطقه «هیوود» در این نشست بیان داشت: «توافق هسته ای برای ما بسیار با اهمیت است چون سبب شد تا تهدید دسترسی ایران به سلاح هسته ای برداشته شود و روند عادی سازی روابط با تهران از سرگرفته شود.
وی افزود: در همین حال برخی از منتقدین این توافق مانند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل هم اكنون از دونالد ترامپ می خواهند كه برجام را نقض نكند؛ بنابراین من از وزیر خارجه می خواهم كه بر پایبندی تمام طرف ها به توافق هسته ای تاكید كنند.
جانسون در پاسخ به اظهارات این نماینده مجلس گفت: ما بر این باور هستیم كه این توافق خوبی است. متعاقب همین توافق بود كه ما سفارتمان را در تهران بازگشایی كردیم و اكنون نیكلاس هاپتون به عنوان سفیر انگلیس در ایران مشغول به كار است.
وی افزود: هاپتون از این فرصت برای گسترش روابط ما با تهران، كه به نظر من از اهمیت فزاینده ای طی سال های آینده برخوردار است استفاده خواهد كرد.
وزیر خارجه انگلیس اضافه كرد: ما در همین حال این مساله را به دوستانمان در واشنگتن و در سراسر دنیا یادآور خواهیم شد.
بوریس جانسون همچنین گفت كه دولت انگلیس امیدوار است كه با نزدیك شدن به دولت آینده ترامپ، بتواند در اقداماتش نفوذ و تاثیر گذاری داشته باشد.
وی رابطه انگلیس و آمریكا «ویژه و پایدار» توصیف كرد و افزود: بایستی نسبت به همكاری با دولت جدید دونالد ترامپ مثبت باشیم. ترامپ را بایستی به واسطه اقداماتش - كه لندن امیدوار است بتواند در آن تاثیر گذار باشد - سنجید.
جانسون گفت: هدف من این است كه رابطه ای قوی با دولت جدید آمریكا ایجاد كنم تا بتوانیم در چارچوب اهداف مشتركمان همكاری كنیم.
وی از جمله اهداف مشترك دو كشور را «برچیده شدن داعش، رسیدگی به بحران سوریه و مقابله با چالش روسیه» بیان كرد.
جانسون درباره در عراق گفت: 'ما همچنان از دولت عراق در انجام اصلاحات حمایت می كنیم تا بتواند آشتی ملی لازم را برای جلب اعتماد عمومی فراهم كند و همه گروه ها را در جامعه عراق علیه افراط گرایی متحد كند. در سوریه نیز ما همچنان از راه حلی پایدار برای بحران آن كشور حمایت می كنیم كه مبتنی بر انتقال قدرت از اسد به سمت آینده ای پایدار و توام با صلح در سوریه باشد.'
وزیر خارجه انگلیس در همین حال شایعات پیرامون انتصاب نایجل فاراژ رهبر موقت حزب یوكیپ به عنوان سفیر انگلیس در آمریكا را رد كرد و گفت: لندن دارای سفیر درجه یك در واشنگتن است. او كارش را به خوبی در رابطه با دولت فعلی و آینده آمریكا بلد است.
وی همچنین حملات لفظی از سوی مقامات حزب كارگر نسبت به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را برخلاف منافع ملی انگلیس برشمرد.
جانسون در رابطه با مواضع مخالف «دونالد ترامپ» نسبت به توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس بیان داشت كه انگلیس با استفاده از نفوذ «قابل توجه اش» به دولت ترامپ كمك خواهد كرد تا واقعیت تغییرات آب و هوایی را بپذیرد.
وی با این حال در پاسخ به سئوال «الكس سالموند» نماینده حزب ملی اسكاتلند كه پرسید آیا یادداشت اخیر «كیم داروك» سفیر انگلیس در واشنگتن مبنی بر اینكه لندن در موقعیت خوبی قرار دارد تا بر مواضع دولت اقای ترامپ نفوذ كند، از حمایت دولت انگلیس برخوردار است گفت: قضاوت در این رابطه هنوز زود است.
وزیر خارجه انگلیس در بخش دیگری از سخنانش به نمایندگان مجلس اطمینان داد كه دولت «ترزا می» تلاش خواهد كرد تا بهترین توافق را با رهبران اروپایی بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا صورت دهد.
اروپام**4**ن**1552/انتشار دهنده: قاسم شریعتی