قم- ايرنا - توليت مسجد مقدس جمكران با اشاره به منطبق نبودن روند توسعه معماري شهري با معيارهاي ملي و اسلامي گفت: نمايي كه براي معماري شهري به لحاظ تركيب، تجزيه، درون و برون طراحي شده با هيچ منطقي سازگار نيست.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين محمد حسن رحيميان سه شنبه شب در ديدار اعضاي ستاد كنگره استاني تاريخ معماري و شهرسازي، اظهار داشت: معماري سنتي كشور از ظرافت ها و هزاران ويژگي منحصر به فردي برخوردار بوده كه امروز تحت تاثير معماري غربي به فراموشي سپرده شده است.
وي با تاكيد بر نقش ميراث فرهنگي در احياي مجدد معماري قديمي كشور، افزود: اين سازمان بايد اهميت اين موضوع را به ارگان هاي متولي بويژه شهرداري و راه و شهرسازي گوشزد كند.
وي هم چنين با انتقاد از شهرداري ها به خاطر تمركز بر روي مسائل حاشيه اي و جزيي و غفلت از موارد اصولي در امر ساخت و ساز بناهاي مختلف، گفت: امروز به مباحث مهمي مانند نظارت دقيق و كارشناسانه بر احداث ساختمان ها از نظر انطباق با استانداردها و جلوگيري از اسراف و حيف و ميل مصالح ساختماني به عنوان سرمايه و ثروت كشور توجهي نمي شود، ولي در مقابل با گرفتن جريمه از مردم مشكلاتي را براي آنها ايجاد كرده است.
وي با بيان اين كه ميانگين عمر يك ساختمان در كشور حداكثر 30 است و اين مساله هدر رفت منابع و سرمايه هاي زيادي را در پي دارد، اضافه كرد: اين اتفاق در حالي در ايران رخ مي ددهد كه ميانگين عمر يك ساختمان در روستاهاي كشور لبنان 70 سال و در برخي از كشورهاي اروپايي و غربي به 300 تا 400 سال مي رسد.
رحيميان هم چنين وضعيت فعلي شهرسازي را در سراسر كشور فاجعه آميز توصيف كرد و افزود: طرح هاي مسكن مهر و هم چنين واحدهاي مسكوني كه در شهرك هاي مختلف در شهرهاي كشور از جمله شهرك اكباتان تهران ساخته مي شود، هيچ ربطي به فرهنگ ايراني اسلامي ندارد و اين روند گسترش پيدا كرده و قم نيز از همين شكل و ساختار تبعيت مي كند.
وي با اشاره به آثار و عواقب منفي ترويج سبك و مدل غربي در ساخت و ساز ساختمان ها از نظر فرهنگي گفت: وجود خانه هاي ساخته شده مطابق با اصول معماري غربي باعث خواهد شد تا خانواده ها پايبندي خود به مساله حجاب و عفاف را طي گذشت زمان از دست بدهند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه قم از ديرباز پايگاه اصلي شيعه و محل زندگي بزرگترين چهره هاي علمي و محدثان زمان ائمه اطهار(ع) مي باشد، افزود: قبرستان شيخان يكي از ميراث هاي گرانبهاي نه تنها ايران بلكه سراسر جهان اسلام و شيعه، ناشناخته باقي مانده است.
قبرستان شيخان در مركز شهر قم و در نزديكي حرم حضرت معصومه(س) واقع شده و به عنوان يكي از آرامستان هاي تاريخي ايران چند تن از محدثان شيعه از جمله زكريا بن ادريس و زكريا بن آدم در آن مدفون هستند، اين قبرستان يكي از بخش هاي قبرستان بابلان يا قبرستان بزرگ به شمار مي آمده كه پس از طرح هاي توسعه و نوسازي شهر قم به صورت قبرستاني مجزا در آمده است.
توليت مسجد مقدس جمكران هم چنين با تاكيد بر اين كه قم بايد به عنوان يك شهر الگو، اسوه و سرمشق براي كل ايران، جهان شيعه و اسلام و الگويي از يك شهر مهدوي براي آينده بشريت باشد، افزود: توجه جدي به معماري گذشته قم و مصور نمودن آينده معماري اين شهر و بسيج دستگاه هاي ذيربط براي ساختن و پرداختن چنين شهري ضروري است.
رحيميان در ادامه با اشاره به برگزاري كنگره تاريخ معماري و شهرسازي قم افزود: به طور حتم اين همايش مي تواند با توليد و ارايه مقاله هاي علمي متقن و هم چنين نقد صريح، روشن و بي محابا نسبت به بهبود آشفتگي موجود در حوزه معماري راهگشا باشد.
وي با اشاره به اين كه مجموعه مسجد مقدس جمكران برغم تمايل شديد براي همكاري با ميراث فرهنگي به دليل مشكلات مختلف به طور جدي به اين مساله ورود پيدا نكرده است، افزود: با توجه به تابلوهاي نفيس و آثار دستي هنري بسيار ارزشمندي كه در طول زمان به اين مكان مقدس هديه شده و هم چنين تعابيري كه از سوي بزرگان و مراجع ديني پيرامون اين مكان مقدس نقل شده، احداث موزه اي براي نمايش اين آثار در اولويت هاي ما قرار دارد.
وي هم چنين با اشاره به راهپيمايي عظيم و ميليوني اربعين حسيني، افزود: مسجد مقدس جمكران نيز همه ساله در ايام نيمه شعبان پذيراي خيل بزرگي از زائران از اقصي نقاط كشور و جهان است كه با به خاطر بي نظير بودن اين رويداد در ميان اديان و مذاهب بايد به ثبت جهاني برسد.
دبيرعلمي چهارمين كنگره استاني تاريخ معماري و شهرسازي نيز در اين ديدار با اشاره به برگزاري اين همايش در 30 ديماه سال جاري در تالار مركزي شهر قم با حضور دانشجويان و برنامه ريزيان حوزه معاري و باستان شناسان، افزود: تمركز اصلي اين همايش تنها بر روي در و ديوار و كالبد شهر نيست و يكي از محورهاي همايش، ميراث معنوي است.
سيده شبنم فاطمي با بيان اين كه اين كنگره در مرحله نخست به صورت استاني در هر 31 استان كشور از جمله قم برگزار مي شود، افزود: پس از تدوين و مستند سازي كليه اطلاعات بدست آمده از تاريخ شفاهي كشور ماحصل همايش هاي استاني در چارچوب يك كنگره بين المللي در ابتداي سال 96 در شهر بم ارائه خواهد شد.
وي با اشاره به تهيه و تنظيم برنامه هاي محتوايي اين كنگره از پيش بيني برگزاري 2 نمايشگاه عكس با عناوين تاريخ تحول كالبدي حرم حضرت معصومه(س) و همچنين قم به روايت تصوير به همت آستان مقدس حضرت معصومه و اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم خبر داد.
فاطمي در پايان، نبود يك نمايشگاه دايمي و هم چنين دانش نامه تاريخي جهت معرفي و شناساندن قم به زائران و مسافران را معضل مهمي بر شمرد و افزود: پر كردن خلاهاي موجود در قم همكاري و مساعدت نهادهاي همكار با ميراث فرهنگي را طلب مي كند، كه ايجاد دفتر همكاري هاي موقت بين جمكران و مجموعه دبيرخانه كنگره راهكار مناسبي براي آن است.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلي ** انتشار دهنده: رضا عليمحمدي