ساری - ایرنا - پسر سه و نیم ساله ساروی به عنوان دومین خردسال ایرانی نامش را در انجمن بین المللی تیزهوشان جهان ' منسا ' (Mensa) ثبت كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ' آوش رضایی مشهدیكلائی '، پس از 'نفس اسناوندی'، دومین كودك ایرانی است كه نامش در بین 150 كودك عضو انجمن بین المللی تیزهوشان با ضریب هوشی 135 به ثبت رسید.
مادر آوش رضایی گفت كه از یك سالگی پس از توجه به كنجكاوی های غیرعادی فرزندش در زمینه های مختلف ، متوجه شد كه او علاقه خاصی به نوشتن و خواندن دارد و با شناسائی حروف ، قادر به برقرار كردن ارتباط میان آنها و خوانش كلمات است.
فرشته جعفری افزود : آوش سپس بدون این كه تحت آموزش قرار گیرد و فقط به شیوه پرورشی ، استعدادش را با حفظ كردن نام پایتخت های كشورها سنجیدم و مشاهده كردم كه از حافظه قوی برخوردار است و آنچه را برای نخستین بار شنیده یا دیده براحتی با گذشت زمان طولانی به یاد می آورد .
مادر این پسربچه نخبه ساروی گفت كه فرزندش در 2 و نیم سالگی خواندن و نوشتن زبان انگلیسی را یاد گرفت و با علاقه مندی به سراغ یادگیری زبان عربی رفت .
** تائیدیه روانشناس تربیتی
وی با اظهار این كه فرزندش هم اكنون به زبان انگلیسی و عربی قادر به برقراری ارتباط با دیگران است ، افزود : برای این كه مطمئن شویم كه آوش از استعداد ویژه ای برخوردار است ، او را نزد متخصص روان شناسی تربیتی بردیم .
مادر پسربچه نخبه مازندرانی از دكتر ' سهیلا فرتاش ' به عنوان متخصص روان شناسی و علوم تربیتی نام برد كه وضعیت كودكش را مورد ارزیابی قرار داده و بالا بودن بهره هوشیش را تائید كرد.
دكتر فرتاش از مشاوران موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دكتر كاردان دانشگاه تهران و نائب رئیس انجمن دانش آموختگان روان شناسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاههای كشور است .
دكتر فرتاش در گواهینامه ای كه پس از آزمون گرفتن از آوش صادر كرد ، ضریب هوشی وی را 135 اعلام و بر تیزهوشی وی مهر تائید زد .
آوش اردیبهشت امسال عضو منسا شد و كارت عضویتش را هم تابستان دریافت كرد .
** بازیگوش ، پرتحرك ، مخترع
مادر آوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا كودش را با صفت هائی چون ؛ بازیگوش ، پرتحرك ، مخترع و بیش از حد كنجكاو توصیف كرد.
وی گفت كه این كودك چهار ساله بخش زیادی از وقت روزانه اش را در حال كنجكاوی و ابداع روش های مختلف برای انجام كارهای كودكانه است .
' بعضی مواقع كارهایش برای ما بسیار عجیب است . راه حل هایی برای كارهای كودكانه اش ارائه می دهد كه به ذهن ما هم نمی رسد . ما فقط مراقبیم كه به خودش صدمه نزند در عین حال كه خودش بیشتر از ما این مسایل را رعایت می كند'.
** عاشق گنبد و مناره و قرآن آموزی
مادر آوش در باره چرائی علاقه مندی فرزند خردسالش به زبان عربی هم نكات جالب توجهی را مطرح می كند ، نكاتی كه با مشاهده حدود 2 ساعته حركات و كارها و هم كلامی با آوش برای خبرنگار ایرنا هم قابل توجه و شگفت انگیز بود .
یكی از علاقه مندی های آوش به گنبد و مناره است و به همین خاطر بسیاری از بناهای قدیمی و جدید دارای مناره ایران و جهانی را می شناسد. عشقش به گنبد و مناره تا آنجاست كه از فضای داخلی گنبد هم می تواند بعضی از آنها را شناسائی كند .
خودش مناره را اولین عشقش معرفی می كند و بیش از همه قسمت داخلی گنبد و مناره ، نقش و نگارها و نوشته های آن برایش وجدآور است .
مادر آوش یكی دیگر از علاقه مندی های فرزندش را فراگیری قرآن می داند . ' آوش عاشق یاد گرفتن قرآن است ، بر نوشتن اسمش در كلاس قرآن پافشاری می كند ، ولی من و پدرش چون موافق آموزش كلاسی تا پیش از 6 سالگی نیستیم تاكنون این خواسته اش را اجابت نكردیم ' .
** چند توصیه به والدین
جعفری كه خودش كارشناس ارشد پژوهش هنر و امور تربینی است ، گفت : آوش هر آنچه را كه تاكنون فراگرفته پرورشی و بدون هرگونه آموزش و كلاس درس بوده است . تا وقتی كه به سن 6 سالگی نرسد نمی خواهم او را تحت آموزش اجباری قرار دهم .
این مادر كودك نخبه ساروی بر این اعتقاد است كه والدین باید استعدادهای فرزندان خردسالشان را با آزاد گذاشتن آنان مانند یك پرنده هنگام یاد گرفتن پرواز ، بسنجند ، ولی آنها را تحت فشار برای فراگیری اطلاعات مختلف مانند ریاضی ، زبان خارجی و یا هرنوع فعالیت آموزشی رسمی دیگر قرار ندهند.
توصیه دیگر وی این است كه والدین در حد مقدور چیزهایی را كه كودكان برای شناخت دنیای پیرامون و آزمایش كردن نیاز دارند و طلب می كنند در اختیارشان قرار دهند و با منع آنها از انجام كارهایی كه دوست دارند ، استعدادشان را سركوب نكنند.
آوش اكنون دومین كودك ایرانی است كه عضو انجمن منسا می شود . او وقتی خبرنگار ایرنا در رایانه اش در حال جست و جو در پایگاه اینترنتی منسا بود با مشاهده تصویر نفس اسناوندی به هیجان آمد و خطاب به مادرش گفت ' نفس اینجا هم هست ' .
** سابقه انجمن جهانی تیزهوشان
انجمن جهانی تیزهوشان، منسا سازمانی است كه درسال ١٩٤6 درانگلستان شكل گرفت تا به افراد دارای هوش بالا خدمت كند.
بنیان گذاران این انجمن وكیلی اتریشی به نام 'رولند برییل' و یك دانشمند و وكیل انگلیسی به نام دكتر
' لنسلوت ور' بودند.
علت اصلی راه اندازی چنین تشكلی ، خواست این 2 نفر برای گردآوری افراد هوشمند - تنها به واسطه بهره هوشیشان - در كنار یكدیگر و زیرعنوان یك سازمان بود.
عامل تعیین كننده برای عضویت در این سازمان میزان بهره هوشی افراد است و نیاز اصلی برای پیوستن به آن هم كسب امتیاز در یكی از آزمون های تعیین ضریب هوشی انجمن و یا سایر آزمون های معتبر و استاندارد مورد تائید .
عضویت در این سازمان محدودیت سنی ندارد و افراد با بهره هوشی بالای 130 از سه تا 90 سال می توانند عضو آن شوند .
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654