مشهد – ايرنا – جمعي از مسئولان و كارشناسان مرتبط با صنف شركت هاي خدمات رساني در حوزه آسانسور و پله برقي در خراسان رضوي با تاكيد بر زياد بودن ضريب خطر آنها از بالابرهاي غيراستاندارد به عنوان قاتلان متحرك نام بردند.

به گزارش ايرنا، مسئولان مرتبط با بخش آسانسور و پله برقي و سازمان آتش نشاني روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه در محل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي موارد مرتبط با خطرات مربوط به آسانسورها و پله هاي برقي فاقد استاندارد را تشريح و بر لزوم اطلاع رساني عمومي در اين زمينه تاكيد كردند.

* شمار زياد آسانسورها و پله برقي هاي غيراستاندارد
رئيس سنديكاي آسانسور و پله برقي خراسان رضوي در اين نشست خبري گفت: تعداد آسانسور و پله برقي هايي كه از شرايط استاندارد خارج شده اند در خراسان رضوي و ايران بسيار زياد است.
محمدرضا زيبايي افزود: سر و صداهاي آسانسورها و پله برقي هاي پرخطر و اتفاقات دلخراش ناشي از آن كار را به جايي رسانيده است كه سازمان ملي استاندارد اجباري شدن استاندارد ادواري را براي آسانسورها ابلاغ كرد و اين دستورالعمل در همه كشور اجرا شد.
وي در تشريح دليل افزايش آسانسورهاي پرخطر اظهار كرد: در سال 1390 نرخ ارز به طور بي سابقه افزايش يافت و از آنجا كه اكثر قطعات اصلي آسانسور به شكل مستقيم يا غيرمستقيم متاثر از نرخ ارز است، اين مساله شركتهاي آسانسور سازي را در مرز ورشكستگي قرار داد.
وي گفت: شركتهاي آسانسور سازي در مواجهه با چند برابر شدن هزينه هايشان از قطعات تقلبي، فاقد كيفيت مناسب و اجناسي كه بازرگانان سودجو آنها را سفارش مي كردند، براي آسانسورها استفاده كردند.
زيبايي افزود: از سوي ديگر تعداد انبوه تقاضاهاي آسانسور براي واحدهاي مسكن مهر موجي ايجاد كرد كه تقاضا براي قطعات فاقد كيفيت مناسب را افزايش داد و باعث شد تعداد بسيار زيادي از افراد غيرخبره، نصابان و سرويس كاران كم تجربه و ارزان قيمت وارد اين حوزه شوند و شمار شركت هاي متقاضي كار در اين حوزه افزايش يابد.
وي اظهار كرد: همه اين عوامل دست به دست هم داد تا با حجم قابل توجهي از آسانسورهاي داراي قطعات فاقد كيفيت مناسب و غير استاندارد مواجه شويم.

* استاندارد آسانسورها يك سال اعتبار دارد
رئيس سنديكاي آسانسور و پله برقي خراسان رضوي گفت: استاندارد يك آسانسور منوط بر اينكه داراي شرايط مناسب از نظر قطعات و سرويس و نگهداري توسط يك شركت مجاز و خبره باشد، يك سال اعتبار دارد.
وي نداشتن آگاهي و عدم كفايت فني سرويس كاران و تعميركاران آسانسور را يكي از مشكلات اين حوزه دانست و افزود: بسياري از آسانسورها هنگام نصب و راه اندازي استاندارد بوده اند اما به دليل عدم توانايي فني و علمي در سرويس و نگهداري آنها، از استاندارد خارج شده اند لذا آموزش موثر و كارآمد سرويس كاران و تعميركاران ضروري است.
زيبايي اظهار كرد: مردم بايد آگاه باشند كه با توجه به اجباري شدن استاندارد ادواري آسانسور تمام مديران ساختمان ها، ارگان هاي دولتي و خصوصي بايد در جهت استانداردسازي قطعات آسانسورهاي واحدهاي خود اقدام كنند.
وي گفت: استاندارد آسانسور بايد اعتبار داشته باشد، بيمه سرنشين آسانسور بايد تمديد شود و سرويس و نگهداري آن توسط شركت داراي پروانه واحد طراحي و مونتاژ از سازمان صنعت، معدن و تجارت و قرارداد رسمي سرويس و نگهداري انجام گيرد.

*پديده شوم مهرفروشي
رئيس سنديكاي آسانسور و پله برقي خراسان رضوي گفت: ورود افراد غيرمتخصص در بخش فروش آسانسور، سرويس و نگهداري آن يكي از مشكلات بزرگ اين حوزه است.
زيبايي افزود: افرادي كه قطعه فروش هستند مبادرت به فروش آسانسور مي كنند و نصاب هايي كه پيشتر براي شركت ها كار مي كنند، بدون داشتن تخصص در طراحي آسانسور و بدون توانايي كافي در پشتيباني و ارائه خدمات درست، به مردم آسانسور مي فروشند.
وي بيان كرد: از سوي ديگر برخي افراد متخصص داراي پروانه واحد طراحي و مونتاژ از سازمان صنعت، معدن و تجارت مهرهاي خود را در اختيار افراد غيرمتخصص مي گذارند و در ازاي آن پول دريافت مي كنند و موجب بروز پديده شوم مهرفروشي مي شوند.
وي گفت: دستگاه قضا بايد در زمينه ورود افراد غيرمجاز و بروز پديده شوم مهرفروشي دخالت كند زيرا اين پديده بازي با جان و مال شهروندان است.
زيبايي افزود: اكنون 110 شركت سرويس و نگهداري آسانسور زيرپوشش اين سنديكا در خراسان رضوي هستند و در مجموع 500 نفر آموزش ديده در اين حوزه وجود دارد كه بايد سطح آموزش هاي خود را ارتقا دهند.
رئيس سنديكاي آسانسور و پله برقي خراسان رضوي ادامه داد: اكنون به ازاي هر شركت مجاز در خراسان رضوي سه تا 5 فرد حقيقي يا حقوقي غيرمجاز در اين زمينه فعاليت دارند.
وي گفت: در زمينه مجازات افراد حقيقي يا حقوقي كه به صورت غيرمجاز اقدام به سرويس و نگهداري آسانسور مي كنند، خلاء قانوني وجود دارد و از طريق كميسيون تخصصي سنديكاي آسانسور و پله برقي ايران درصدد مطالبه اين قانون از سوي قانونگذاران هستيم.

* مردم مطالبه گر كيفيت براي آسانسورها باشند
رئيس سنديكاي آسانسور و پله برقي خراسان رضوي كفت: نرخ نامه سرويس و نگهداري آسانسور در سنديكاي ايران تدوين و به همه شركتهاي عضو سنديكا ابلاغ شده اما شهروندان به دنبال قيمت هاي ارزان و هزينه كمتر به سوي افراد غيرمجاز زيرزميني رو مي آورند.
زيبايي افزود: به دليل عدم حمايت افراد آموزش ديده در حوزه نصب، سرويس و نگهداري از آسانسور از سوي مصرف كننده، اين افراد آرام آرام از شركت ها جدا و به صورت افراد غيرمجاز و زيرزميني خدمات خود را مي فروشند.
وي تاكيد كرد: مردم بايد مطالبه گر كيفيت باشند و اين فرهنگ سازي بايد از طريق رسانه ها به صورت مستمر انجام گيرد و اگر مصرف كننده كمك نكند، نظارت توسط سازمان هاي ذيربط بسيار مشكل است.
وي گفت: سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي براي نظارت كلي در ساختمان ها در بخش نگهداري و سرويس آسانسور اعلام آمادگي كرده است و بر اين اساس همه مديران ساختمان ها و مجتمع هاي تجاري و مسكوني در صورت بروز حادثه و اتفاق در آسانسورهاي غير استاندارد، مسئول هستند.

* لزوم رتبه بندي شركتهاي خدمات رساني در حوزه آسانسور
رئيس سنديكاي آسانسور و پله برقي خراسان رضوي گفت: برخي شركت ها توان انجام يك سري امور سخت و خاص را در آسانسورها و پله برقي هاي خاص ندارند اما مردم با آنها قرارداد منعقد مي كنند.
زيبايي افزود: به همت ستاد تسهيل امور توليد در خراسان رضوي رتبه بندي شركت هاي مزبور تصويب شد كه اميد است به زودي اجرا شود زيرا رتبه بندي، آموزش دست اندركاران و ايمني آسانسورها را افزايش مي دهد.
وي اظهار كرد: مشهد كه به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2017 ميلادي انتخاب شده است بايد داراي اماكن عمومي امن براي زائران و شهروندان باشد لذا برخورد قاطع با مهرفروشان، افراد غيرمجاز براي فروش آسانسور از سوي دادگستري ضروري است.

* لزوم اجباري شدن استاندارد پله هاي برقي
رئيس سنديكاي آسانسور و پله برقي خراسان رضوي گفت: هنوز استاندارد پله هاي برقي اجباري نشده است لذا حوزه ورود افراد توانمند و شركت هاي توانمند و خبره و متخصص در سرويس و نگهداري پله هاي برقي به مراتب مهمتر از آسانسور است.
زيبايي افزود: بايد يك نگاه ويژه و خاص در زمينه پله هاي برقي متروها و پل هاي عابر پياده وجود داشته باشد.
وي اظهار كرد: سازمان ملي استاندارد بايد استاندارد را براي پله هاي برقي اجباري كند و به مسئولان قطار شهري در سراسر كشور اين اختيار داده شود كه يك سري پله هاي برقي با كيفيت مناسب خريداري كنند.
وي اظهار كرد: آسانسورها و پله هاي برقي با عمر 15 سال بسيار خطرناك هستند.
وي در زمينه قطعات پله برقي گفت: همه قطعات پله برقي از چين وارد مي شود و قطعات چيني داراي كيفيت مناسب هستند اما برخي دلالان اقدام به ورود نوع فاقد كيفيت مناسب اين قطعات از چين مي كنند.

* بالابرها استاندارد ندارند
قائم مقام معاونت آموزش، نظارت و پيشگيري سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد نيز در اين نشست گفت: بالابرها در پروژه هاي ساختماني و صنعتي و برخي صنوف فاقد استاندارد اجباري هستند و حادثه در آنها زماني رخ مي دهد كه به جاي حمل كالا از آنها براي حمل انسان استفاده مي شود.
محمود پورحسين افزود: سازمان آتش نشاني مشهد در اين خصوص اقدام به اجراي طرح هايي كرده كه به طور كامل موفق نشده است و به عنوان مثال سال گذشته اين سازمان اقدام به جمع آوري آسانسورهاي تك درب كرد.
وي اظهار كرد: عمده حوادث مربوط به آسانسورها و پله هاي برقي در مشهد مربوط به نصب آنها در بازار ها و اماكن خصوصي مي شود زيرا امكان ورود خودروهاي سازمان آتش نشاني به آنها ميسر نيست.
وي گفت: نظارت و رسيدگي به حوادث مربوط به آسانسورها و پله هاي برقي در اماكن خصوصي خيلي دشوار شده است زيرا كسي از حوادث آنها باخبر نمي شود لذا اين سازمان مقاومت بسيار كرد كه آسانسورها در بخش خصوصي اجرا نشود.
وي ادامه داد: بسياري از متقاضيان در ساختمان هاي قديمي خواستار نصب آسانسور بوده اند و از آنجا كه آسانسور محل مناسبي نداشت اين سازمان با نصب آن مخالفت كرد.
پورحسين افزود: سازمان آتش نشاني در حوزه پايان كار براي ساختمان ها وارد شده و در آنجا استانداردهاي لازم براي آسانسور را مدنظر قرار داده است و علاوه بر آن بازديد مستمر از آسانسورها در اماكن عمومي انجام مي دهد.
قائم مقام معاونت سازمان آتش نشاني مشهد پيشنهاد كرد دستورالعملي براي مجريان آسانسور ابلاغ شود تا براساس يك ضابطه و دستورالعمل عمل كنند.

* حوادث مربوط به آسانسورها در مشهد طي 15 سال 70 برابر شده است
كارشناس پيشگيري سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني مشهد نيز در اين نشست گفت: براساس مقايسه حوادث ثبت شده مربوط به آسانسورها از سال 80 تا پايان سال گذشته حوادث در اين حوزه در مشهد 70 برابر شده است.
نعمت ايل بيگي افزود: حوادث جرحي، فوتي و محبوس شدن افراد در آسانسورها كه به آتش نشاني گزارش شده در سال 1380 در مشهد حدود 31 مورد بوده كه اين تعداد در سال 1394 به حدود 2 هزار مورد رسيده است.
وي بيان كرد: در هشت ماه سال جاري حدود يك هزار و 700 مورد حادثه مربوط به آسانسورها در مشهد ثبت شده كه براساس برآورد انجام شده اين تعداد تا پايان سال به دو هزار و 500 مورد خواهد رسيد.
وي گفت: بيشتر حوادث مربوط به آسانسورها در مشهد، محبوس شدن افراد است و خيلي از حوادث به آتش نشاني اعلام نمي شود زيرا افراد سرويس دهنده آسانسور به آن رسيدگي مي كنند.

* آسانسورها و پله هاي برقي تاريخ مصرف ندارند
اين كارشناس در سازمان آتش نشاني مشهد گفت: عمر مفيد براي كارايي آسانسور يا پله برقي تعريف نشده است و معلوم نيست كه يك آسانسور يا پله برقي چه تاريخ مصرفي دارد كه اين خود يك معضل است.
ايل بيگي افزود: براي بالابرها در حوزه صنعت بويژه صنعت ساختمان استانداردي وجود ندارد كه اكثر حوادث جرحي كه به سازمان آتش نشاني در حوزه آسانسور اعلام مي شود در زمينه بالابرهاست.
وي بيان كرد: حوادث مربوط به پله برقي تا سال 1390 در مشهد محدود بود اما در پنج سال گذشته حوادث وحشتناك از پله هاي برقي در مشهد رخ داده كه اين مساله ناشي از نبودن استاندارد اجباري براي آن است.
وي با بيان اينكه تعمير و نگهداري اصولي در زمينه پله برقي در كشور وجود ندارد، گفت: در خيلي كشورهاي پيشرفته دنيا به ازاي هر 10 شركت نصاب پله برقي 80 شركت تعمير و نگهداري وجود دارد اما در ايران شركتي كه مختص كار نگهداري و تعمير پله برقي باشد، وجود ندارد.
اين كارشناس سازمان آتش نشاني مشهد افزود: اگر براي تعمير و نگهداري در حوزه پله برقي، آسانسور و بالابر كاري انجام نشود در آينده خيلي نزديك حوادث در اين بخش فاجعه آميز خواهد بود.

* نخستين همايش ايمني و استاندارد آسانسور و پله برقي
نايب رئيس سنديكاي آسانسور و پله برقي خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: نخستين همايش استاني ايمني و استاندارد آسانسور و پله برقي 11 آذر ماه جاري در هتل پرديسان مشهد برگزار مي شود.
محمود خبيري افزود: هدف از برگزاري اين همايش، طرح مسائلي نظير سرويس و نگهداري آسانسورها توسط شركتهاي مجاز و دارنده پروانه طراحي و مونتاژ، استانداردهاي ادواري، سامانه جامع آسانسور و پله برقي مي باشد.
7489 / 6053 گزارشگر: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم