سنندج -ایرنا- سیب زمینی قروه یك محصول مرغوب با برند صادراتی بوده كه نیازمند راه اندازی صنایع تكمیلی و تبدیلی، گسترش صادرات و مكانیزه كردن مزارع كشت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان قروه مساعدترین نقطه جهت كشت سیب زمینی است و هر ساله مقدار زیادی سیب زمینی از دشت های وسیع قروه برداشت می شود كه با اطمینان می توان گفت كیفیت مطلوب محصول برداشت شده شهرستان در سطح كشور و حتی كشورهای همجوار به یك برند برتر تبدیل شده است.
كاشت سیب زمینی نیازمند مصرف زیاد آب است به گونه ای كه برای برداشت هر كیلو سیب زمینی از اراضی قروه باید چندین لیتر آب استفاده شود كه همین امر موجب فروكش كردن سطح منابع زیرزمینی آب شهرستان شده است

**برداشت 125 هزار تن سیب زمینی در قروه
رئیس جهاد كشاورزی شهرستان قروه گفت: امسال سه هزار و 500 هكتار از اراضی این شهرستان زیر كشت سیب‌زمینی قرار دارد و با برداشت 35 تن سیب زمینی در هر هكتار پیش بینی می شود میزان تولید به 125 هزار تن در سال باشد.
خلیل فعله گری با بیان اینكه در سال گذشته چهار هزار هكتار از اراضی كشاورزی به كشت سیب زمینی با تولید 140 هزار تن برداشت شد افزود: در سال جاری 500 هكتار كشت سیب زمینی نسبت به سال گذشته كاهش یافته است.
به گفته وی شروع كشت سیب زمینی از اوایل اردیبهشت تا پایان خرداد و برداشت سیب زمینی از اواخر شهریور تا پایان نیمه اول آبان است.
فعله گری افزود: شهرستان قروه در سال های گذشته رتبه اول كشت سیب زمینی را داشت اما به دلیل صرفه جویی در مصرف آب در حال حاضر رتبه دوم تولید سیب زمینی استان را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینكه سیب زمینی شهرستان قروه به عنوان یكی از مرغوب ترین و با كیفیت ترین سیب زمینی منطقه و كشور است گفت: كشت سیب زمینی در شهرستان قروه به این دلیل است كشاورزان در این عرصه پیشرو و از دانش لازم برای كشت سیب زمینی برخوردار هستند و این نوع كشت در این شهرستان بومی شده و سرمایه گذاری در ادوات و امكانات مربوط به كاشت و برداشت محصول سیب زمینی را دارند.
رئیس جهاد كشاورزی شهرستان قروه افزود: انبارهای فنی و سردخانه شهرستان قروه ظرفیت حدود 50 هزار تن نگهداری از این محصول را دارند باید با ایجاد صنایع تبدیلی و تكمیلی در این زمینه سرمایه گذاری كرد.
فعله گری در ادامه یكی از مشكلات سیب زمینی در شهرستان قروه را كمبود انبارهای فنی و سردخانه ها دانست و گفت: این امر باعث می شود كشاورزان در زمان برداشت، محصول خود را به بازار عرضه كنند و این موضوع باعث بهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در محصول سیب زمینی و كاهش قیمت آن در بازار شده است.
وی با تاكید بر اینكه جهاد كشاورزی در این رابطه در طی چند سال گذشته كاهش كشت سیب زمینی را در برنامه خود داشته است گفت: در سال های گذشته كشت سیب زمینی در این شهرستان هشت هزار هكتار بوده كه در حال حاضر به سه هزار و 500 هكتار كاهش یافته است.

**قروه رتبه نخست آبیاری تحت فشار مزارع سیب زمینی در كشور را دارد
رئیس جهاد كشاورزی شهرستان قروه گفت: این شهرستان با راه اندازی ابیاری تحت فشار در بیش از 21 هزار هكتار از مزارع سیب زمینی رتبه نخست را در كشور دارد.
فعله گری با بیان اینكه در سال جاری در شهرستان قروه حدود 720 هكتار از اراضی كشاورزی توسط آبیاری تیپ (موضعی) آبیاری شده است افزود: این نوع آبیاری یكی دیگر از اقدامات جهاد كشاورزی در راستای بهینه كردن مصرف آب است.
وی از مسئولان خواست چاه های غیرقانونی و غیرمجاز توسط متولیان مربوطه پلمپ شوند و اعتباری برای برقی كردن چاه های فاقد برق با هدف كاهش استفاده از سوخت های فسیلی و امكان نصب كنترل هوشمند بر روی 700 حلقه چاه در شهرستان اختصاص یابد.

** امسال سیب زمینی با قمیت تضمینی خریداری می شود
مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی كردستان نیز گفت: امسال خرید تضمینی سیب زمینی از كشاورزان استان با راه اندازی 15 مركز در استان انجام می شود.
محمد صالح احمدی افزود: این مراكز توسط تعاونی روستایی استان راه اندازی شده و سیب زمینی های تولید شده در این مراكز با قیمت تضمینی سه هزار و 960 ریال از كشاورزان خریداری می شود.
وی اضافه كرد: كشاورزان می توانند سیب زمینی های تولید خود را در بازار نیز عرضه كنند و این مراكز برای تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار و ممانعت از كاهش قیمت راه اندازی شده است.
او اظهار كرد: استان كردستان با تولید سالانه بیش از 300 هزار تُن سیب زمینی بعد از استان های اردبیل، زنجان و اصفهان در سطح كشور در جایگاه چهارم قرار دارد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی كردستان گفت: سطح زیركشت سیب‌زمینی در استان هشت هزار و 500 هكتار است كه نسبت به سال زراعی گذشته 12 درصد كاهش دارد.
وی اظهار كرد: بیشترین سطح زیركشت سیب‌زمینی استان و در حدود هشت هزار هكتار آن مربوط به شهرستان‌های قروه و دهگلان است.
وی اضافه كرد: كاهش مقدار سطح كشت در مزارع كردستان بنا بر سیاست های سازمان جهاد كشاورزی و مشكل كمبود آب در سال های گذشته بوده و این سازمان كشاورزان را به جای افزایش سطح زیركشت، به سوی مكانیزه كردن كشت هدایت می كند.
احمدی افزود: شرایط آب و هوایی، استفاده از آبیاری میكرو، كودهای آلی و ارقام پرمحصول از جمله مهمترین دلایل افزایش عملكرد این محصول در استان است.
وی با اشاره به ارقام كشت شده این محصول در كردستان گفت: عمده‌ترین ارقام سیب‌زمینی كشت شده در استان شامل اسپریت، بامبا، سانته، مارفونا، آگریا و جلی است.
مدیر زراعت جهاد كشاورزی كردستان افزود: میانگین برداشت سیب‌زمینی در استان 36 تن در هكتار است كه این مقدار از میانگین كشوری آن 6 تُن بیشتر است.
او در خصوص صادرات سیب زمینی استان كردستان نیز گفت: كشورهای روسیه و اقلیم كردستان عراق از جمله مقصدهای صادرات این محصول در منطقه است.

**چالش ها و آینده كشت سیب زمینی در كردستان
عدم وجود صنایع تبدیلی و تكمیلی سیب زمینی در كردستان، حمل و نقل دشوار، انبارداری و هزینه زیاد نگهداری این محصول از یك طرف و نیاز آبی شدید این محصول در مقایسه با سایر محصولات كشاورزی از جمله چالش های پیش روی كشاورزان و مسئولان استان برای كاشت سیب زمینی است.
یكی از موضوعات بسیار مهم در خصوص آینده كشت سیب زمینی بیلان منفی آب در دشت های كردستان است كه مجموع هشت دشت استان به مساحت یك هزار و 627 كیلومتر مربع به دلیل برداشت بی رویه با كسری مخزن معادل 722.9 میلیون متر مكعب آب مواجه هستند و دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی جزوه دشت های ممنوعه اعلام شده است.
به گفته كارشناسان جهاد كشاورزی كردستان قیمت خرید تضمینی سیب زمینی نسبت به هزینه تمام شده هر كیلو از این محصول كمتر بوده و این امر یكی دیگر از مشكلات سبیب زمینی كاران است.
توجه به صادرات بیشتر این محصول و فرآوری آن با راه اندازی صنایع تبدیلی و تكمیلی می تواند از به تارج رفتن دست رنج كشاورزان و در راستای سیاست گذاری های افزایش صادرات غیر نفتی كشور باشد.
استان كردستان دارای یك میلیون و 17 هزار و 343 هكتار زمین زراعی است كه از این میزان 85 درصد به صورت دیم و 15درصد مابقی نیز به صورت آبی كشت و زرع می شود.
از مجموع 717 هزار و 458 هكتار سطح زیركشت سالانه استان 80درصد به كشت غلات، 11 درصد به حبوبات، 6 درصد به علوفه و مابقی به سایر محصولات زراعی اختصاص داده می شود.
7345/1904/ 3020
**گزارش از :سارا صالحی**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی