اصفهان- ایرنا- استنشاق گاز منوكسیدكربن در چوپانان نایین جان یك نفر را گرفت و سبب مسموم شدن شش تن دیگر در مباركه، نجف آباد، خمینی شهر و كركوند شد.

مدیر حوادث و فوریت های پزشكی استان اصفهان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت 17 و 28 دقیقه روز گذشته یك مورد مسمومیت با منوكسیدكربن در نایین به اورژانس اعلام شد كه تكنسین های اورژانس پس از حضور در محل و بررسی فرد مسموم شده متوجه فوت وی شدند.
دكتر غفور راستین افزود: همچنین ساعت 19 و 20 دقیقه دوشنبه شب یك مرد در زیباشهر مباركه دچار مسمومیت بااین گاز سمی شد كه به وسیله واحد امدادی اورژانس به بیمارستان مباركه منتقل شد.
وی همچنین درباره حادثه گازگرفتگی دیگری كه ساعت 19 و 43 دقیقه شب گذشته در صالح آباد نجف آباد رخ داد بیان كرد: در این حادثه یك زن و یك مرد دچار مسمومیت با منوكسیدكربن شدند كه به دلیل عدم رضایت برای انتقال به بیمارستان، به صورت سرپایی در محل درمان شدند.
وی ادامه داد: ساعت 21 و 20 دقیقه شب گذشته نیز دختری 13 ساله در شهر زازران براثر مسمومیت با منوكسیدكربن به دلیل روشن كردن پیك نیك در حمام و زمین خوردگی، توسط واحد امدادی اورژانس به بیمارستان شهید اشرفی خمینی شهر منتقل شد.
مدیر حوادث و فوریت های پزشكی استان اصفهان همچنین درمورد حادثه دیگر مسمومیت با CO كه ساعت یك و 19 دقیقه بامداد در كركوند رخ داد گفت: دو مرد با گاز منوكسیدكربن حاصل از احتراق زغال مسموم و توسط واحدهای امدادی به بیمارستان محمد رسول الله مباركه منتقل شدند.
به گزارش ایرنا، از ابتدای پاییز امسال تاكنون 48 نفر در استان اصفهان بر اثر استنشاق گاز سمی منواكسید كربن دچار مسمومیت شده و پنج نفر نیز در شهرهای اصفهان، خمینی شهر و چوپانان جان باخته اند.
مونوكسید كربن یا همان كربن مونواكسید(Carbon monoxide) نام یك گاز بی ‌بو، بی‌ رنگ و بی‌ طعم است كه بر اثر ناقص سوختن كربن به وجود می‌آید.
هنگام وارد شدن كربن مونواكسید به سیستم تنفسی شخص، بلافاصله با گلبول‌های قرمز شخص تركیب و باعث می‌شود اكسیژن كمتری به اعضای بدن برسد.این امر باعث خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می‌شود، شخص دچار بیهوشی می‌شود.
میزان تولید مونو اكسید كربن به شرایط احتراق(سوختن) بستگی دارد؛ هرچه میزان اكسیژن در هنگام سوختن كمتر باشد بخش بیشتری از كربن‌ دچار ناقص سوزی می‌شود و به جای دی‌اكسید كربن(CO2)، مونواكسیدكربن تولید می‌شود.
افرادی كه در یك فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس كرختی و خواب آلودگی می‌كنند و در صورتی كه هرچه سریعتر مكان را ترك نكنند و یا هوای تازه را تنفس نكنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند.
علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شكم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست.
از سایر علائم مسمومیت با گاز منواكسید كربن می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، كاهش فشار خون و گاه تنگی مردمك ها اشاره كرد.
در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممكن است تشدید بیماری یك علامت هشدار دهنده باشد.
ت/7135 ** خبرنگار: فرزانه سادات مدنیون * انتشار: عمادی