تهران - ايرنا - هنر خوشنويسي يكي از هنرهاي اصيل ايراني بوده كه به گفته كارشناسان، پشتوانه آن قرآن مجيد و كلام بزرگان ديني ما است.

به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي ايرنا، خوشنويسي هنري منحصر به ‌فرد است كه آفرينش آن علاوه بر مهارت به شخصيت، معرفت و منش خوشنويس بستگي دارد،قرابت اين هنر با مفاهيم ديني آن را به هنري در خدمت كلام وحي و نگاه قدسي تبديل كرده است.
كارشناسان مي گويند عرصه هنر خوشنويسي در طول تاريخ اسلام جولانگاه بسياري از هنرمندان خوشنويس در كتابت قرآن بوده و آثار جاودانه ‌اي با خط ‌هايي همچون كوفي، نثر و ثلث پديد آمده است. آثار گرانقدر خوشنويسي ايراني نگين درخشان بزرگترين موزه ‌ها و نمايشگاه دنيا شده است و هر روز بيش از پيش خواهان و خريدار پيدا مي ‌كند.
داور قاسمي هنرمند خوشنويس روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: از بدو تاريخ اسلام، هنر خوشنويسي ارتباط تنگاتنگي با قرآن مجيد داشته و تكميل و تكامل شيوه هاي خطوط اسلامي يكي از معجزات قرآن است.
وي ادامه داد: در خوشنويسي مطالبي كه نگاشته مي شود همه برگرفته از مسايل عرفاني و آيات قرآني است كه نشان مي دهد ارتباط مستقيم و تنگاتنگي بامعارف دارد.
قاسمي افزود: هنر خوشنويسي بهترين ابزار هنر است كه هنرمند بتواند پيام قرآن و معارف را با حفظ اصالت به گوش همه برساند.
اين هنرمند گفت: هنر خوشنويسي به‌ واسطه‌ هم ‌نشيني و قرابتي كه با كتابت، احاديث و ادبيات دارد از طريق آيات قرآني، احاديث و روايات و همچنين اشعار زيباي شعرا و عرفاي بزرگ توانسته اين مفاهيم را نسل به نسل به زيباترين، شيواترين و گوياترين شكل بيان كرده و اين جريان همچنان ادامه دارد.
قاسمي در ادامه با اشاره به برخي مشكلات هنر خوشنويسي افزود: يكي از اصلي ترين مشكلات اين است كه اين هنر جزو دروس دانشگاهي نيست و اميدوارم كه روزي به عنوان يك رشته دانشگاهي مجزا و دروس اصلي در دانشگاه ها تدريس شود.
وي با اشاره به اينكه دوستداران به اين هنر روز به روز رو در افزايش است ، گفت: براي اين كه نسل جوان را با اين هنر پيوند دهيم فقط نبايد توصيه كنيم كه هنر خوشنويسي را ياد بگيريد بايد نماد ديني بودن اين هنر و پيوندش با آيات وحي را ياد آوري كنيم .
كاوه تيموري هنرمند ومدرس خوشنويس در اين باره گفت:در يك نگاه تاريخي و گذرا، خوشنويسان به كتابت قرآن به عنوان يك عبادت و فرايندي كه نماد بندگي و خشوع را به درگاه الهي عينيت مي بخشد نگاه مي كردند پس نبايد تعجب كنيم كه ميرزا احمد نيريزي خوشنويس عهد صفوي بيش از 90 قرآن كتابت كرده است.
تيموري گفت: در متن و بطن دوران اسلامي، كتابت قرآن به عنوان يك فضيلت شناخته مي شد البته اين نكته به جهان اسلام ارتباط دارد.
وي افزود: هنرمندان خوشنويس علاوه بر مضامين ادبي همچنان پيوند خود را با نگارش قرآن مجيد حفظ كرده اند و در آثار هنري همچنان از آيات قرآن براي آفرينش هنري استفاده مي كنند.
تيموري ادامه داد: اميدواريم مراكز آموزشي خوشنويسي از جمله انجمن خوشنويسان كارهاي بنياني در مورد نگارش آيات قرآن با خطوط مختلف اهتمام ويژه كند.
فراهنگ**9338**1569**خبرنگار: صديقه بهارلو**انتشار: علي حبيبي