پكن - ایرنا - پلیس ژاپن به تازگی تعدادی از معترضان به ساخت پایگاه جدید نظامی آمریكا در منطقه اوكیناوا را كه محل مناقشه جدی مردم و فرماندار این منطقه با دولت «شینزو آبه» محسوب می شود، دستگیر و روانه زندان كرد.

به گزارش ایرنا، این بازداشت ها در حالی صورت می گیرد كه بسیاری از مردم اوكیناوا با دست زدن به اعتراضات گسترده بارها خواستار خروج نظامیان آمریكایی و تعطیلی این پایگاه شده اند.
آمریكا با داشتن دهها پایگاه نظامی زمینی، دریایی و هوایی در ژاپن، بیش از 50 هزار نیرو و تفنگدار در آنها مستقر كرده و كشور میزبان یعنی ژاپن نیز سالانه برای حضور این نظامیان یك میلیارد و 900 میلیون دلار هزینه پرداخت می كند.
گزارش ها حاكیست، دستگیری این افراد روز گذشته (چهارشنبه) توسط پلیس صورت گرفته كه در مقابل پایگاه در حال ساخت «شوآب» برای تفنگداران آمریكایی، دست به ایجاد موانع با بیش از یكهزار و 400 بلوك سیمانی كرده بودند.
آنان قصد داشتند با ایجاد موانع از تردد خودروها برای جابجایی مصالح ساختمانی به داخل این پایگا نظامی جلوگیری كنند.
تارنمای «ژاپن نیوز» می نویسد، كمپ «شوآب» برای تفنگداران آمریكایی دقیقا در نزدیكی پایگاه فوتمنا قرار دارد كه در حال جابجایی است و از ابتدای سال جاری میلادی تاكنون معترضان بارها مانع از احداث پایگاه جدید شده اند.
هر چهار فرد دستگیر شده از اعضای گروه های مدنی مخالف دولت هستند كه هم اكنون در بازداشت بسر می برند.
دولت ژاپن تصریح كرده است كه معترضان هر از چند گاهی مقابل اردوگاه جدید در حال احداث تجمع می كنند و برای پراكنده كردن آنها پلیس ضد شورش اعزام می شود.
دولت های ژاپن و آمریكا موافقت كرده اند تا پایگاه هوایی فوتنما، متعلق به تفنگداران دریایی آمریكا را از یك منطقه پرجمعیت در اوكیناوا به هنوكو با جمعیت كمتر، جابجا كنند تا تاسیسات جدید نظامی آمریكا در مناطق ساحلی هنوكو در جزیره اوكیناوا احداث شود.
ساكنان اوكیناوا و فعالان محلی مدتها است به گسترش پایگاههای نظامی آمریكا معترض هستند و به نگرانی های امنیتی و زیست محیطی اشاره می كنند. آنها همچنین نارضایتی عمیق خود را از نقض حقوق دمكراتیك مردم اوكیناوا اعلام كرده و از رهبران آمریكایی و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن كه به درخواست های آنها توجه ندارند، انتقاد می كنند.
بسیاری از ساكنان اوكیناوا بر این باورند كه حضور پایگاه های آمریكایی در این استان مانع از رشد اقتصادی این منطقه شده است.
آساق**231**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی