تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی از افزایش 17.84 درصدی صادرات وزنی محصولات كشاورزی و بهبود 139 میلیون دلاری تراز تجارت خارجی این بخش در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش وزارت جهادكشاورزی، «عبدالمهدی بخشنده» گفت: صادرات محصولات كشاورزی از دو میلیون و 729 هزار تن در هفت ماهه سال 1394 به سه میلیون و 216 هزار تن در مدت مشابه امسال رسید.
وی اضافه كرد: صادرات بخش كشاورزی در مدت یاد شده سهم 4.45 درصدی از كل وزن و 11.55 درصدی از كل ارزش صادرات كالاهای غیرنفتی را دارد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی گفت: در این مدت میزان صادرات بخش كشاورزی به لحاظ وزنی مربوط به زیربخش زراعی با سهم 65.75 درصد، باغی 17.64 درصد و دام و طیور با سهم 15 بود.
به گفته وی، به لحاظ ارزشی بیشترین میزان صادرات بخش كشاورزی كشور مربوط به زیربخش باغی با سهم 41.66 درصد بود. سهم صادرات محصولات دام و طیور نیز 26.61 درصد و زراعی 26 درصد اعلام شد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی افزود: صادرات بخش های دام و طیور نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 0.85 درصد افزایش و به لحاظ ارزشی هفت درصد كاهش یافت.
به گفته وی، صادرات بخش دامپزشكی به لحاظ وزنی 14 درصد و ارزشی 121 درصد افزایش نشان داد. صادرات بخش شیلات نیز 60.3 درصد از نظر وزنی و 52.5 درصد از نظر ارزشی رشد كرد.
وی ادامه داد: در این مدت صادرات بخش زراعی به لحاظ وزنی 18 درصد افزایش و از نظر ارزشی 16 درصد كاهش یافت. صادرات بخش باغبانی نیز از نظر وزنی 33.3 درصد و ارزشی نزدیك به سه درصد با افزایش همراه بود.
بخشنده پنج قلم عمده صادراتی به لحاظ وزنی در مهرماه امسال را هندوانه، پیاز، موسیر، سیب تازه و گوجه فرنگی و سیب زمینی تازه یا سردخانه ای عنوان كرد.
به گفته وی، پنج قلم عمده وارداتی در این مدت مربوط به ذرت دامی، لوبیای سویا، سایر دانه ها بجز گندم دامی، كنجاله و سایر آخال های جامد از سویا و جو به استثنای بذر بود.
به گزارش ایرنا، آخال به مواد زاید و دورریختنی گفته می شود كه در حاشیه تولید هر محصولی به دست می آید.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی اعلام كرد: واردات بخش كشاورزی از آغاز امسال تا مهرماه به لحاظ وزنی كاهش 6.21 درصدی را تجربه كرد.
بخشنده اعلام كرد: تراز تجارت خارجی بخش كشاورزی تا پایان مهرماه امسال منفی 2 میلیارد و 60 میلیون دلار بود كه در مقایسه با رقم منفی 2 میلیارد و 200 میلیون دلاری مدت مشابه پارسال نزدیك به 139 میلیون دلار بهبود نشان می دهد.
به گزارش ایرنا، كشاورزی یكی از پایه های اصلی اقتصاد كشور به شمار می رود
برنامه وزارت جهاد كشاورزی دستیابی به تولید سالیانه بیش از 110 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی و صادرات به ارزش بیش از سه میلیارد و 500 میلیون دلار است و تلاش دارد تراز غذایی را به مثبت برساند.
در سال 1392 تراز غذای كشور منفی هشت میلیارد و یكصد میلیون دلار بود كه سال 1393 این رقم به منفی پنج میلیارد و 500 میلیون دلار كاهش یافت؛ بر این پایه تراز تجاری بخش كشاورزی دو میلیارد دلار و 500 میلیون دلار بهبود یافته است.
در همین پیوند، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی سی و یكم تیرماه امسال اعلام كرد: تراز تجارت خارجی بخش كشاورزی تا پایان خردادماه امسال به منفی 796 میلیون دلار رسید كه این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 138 میلیون دلار بهبود یافت.
اقتصام**9186**1961** تنظیم كننده: هما همت خواه** انتشاردهنده: مریم مسعود