دزفول - ايرنا - پوپك هاي گلي، ژتون ها و تبلت هاي چغاميش دزفول با قدمتي هشت هزار ساله ،‌نخستين ابزار در مبادلات بازرگاني و اقتصادي بشر هستند.

به گزارش ايرنا اين خشت نوشته هاي كوچك كه ابعاد آنها بين 7 تا 10 سانتي متر است در سال 1316 در حفاري هاي مشترك ايران و موسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو در تپه هاي چغاميش دزفول كشف شدند.
در اين حفاري ها تعداد 264 كتيبه گل نوشته با ارزش كشف شد كه اين گل نوشته ها به آمريكا منتقل شده و پس از سالها تعداد 108 كتيبه ارديبهشت ماه پارسال به ايران بازگردانده شد.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري دزفول روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا پيرامون اين خشت نوشته هاي كوچك اظهاركرد: طبق گفته باستان شناس خشت نوشته هاي مذكور مربوط به پيش از ميلاد و حدود هشت هزار سال پيش است كه در چغاميش كشف شدند.
حجت اله آريايي افزود:خشت نوشته ها كه در مبادلات تجاري آن دوران استفاده مي شدند مربوط به زماني هستند كه براي نخستين بار سكونت گاه بشر از كوه به سمت دشت منتقل، و بشر در دشت چغاميش مستقر شد.
وي اظهاركرد: خشت نوشته هاي كوچك طبق بررسي هاي باستانشناسي به عمل آمده نخستين ابزار مبادلات اقتصادي و تجاري آن دوران بوده اند كه در حفاري هاي باستان شناسان آمريكايي در چغاميش كشف شدند.
آريايي اظهار كرد:سازمان ميراث فرهنگي با پيگيري پارسال توانست اين خشت نوشته هاي هشت هزار ساله را به كشور بازگرداند و اكنون در تهران نگهداري مي شوند.
تپه چغاميش كه در دزفول واقع شده شهري از دوران پيش از اختراع خط است.
پوپك هاي گلي، ژتون ها و تبلت هايي در ارتباط با مديريت بازرگاني و اقتصادي ايران با قدمت حدود هشت هزار ساله مهمترين بخش محموله تاريخي بازگردانده شده به ايران است و اين كتيبه ها، اسناد اقتصادي ايران محسوب مي شود.
تپه هاي باستاني چغاميش دزفول با قدمت پنجهزار سال پيش از ميلاد گنجينه اطلاعاتي كاملي از دوران هاي متعلق به هفتمين هزاره پيش از ميلاد تا شكوفايي كامل تمدن شوش است.
در اين تپه ها آثار يك شهر باستاني ساخته شده از خشت هاي پخته متعلق به عصر پيدايش خط مشاهده شده است.
پيش از دوران شكوفايي شوش، منطقه چغاميش به عنوان منطقه مهم كشاورزي و اقتصادي مطرح بوده است.
سايت باستاني چغاميش واقع در منطقه دشت خوزستان و در كنار رودخانه دز قرار گرفته و خانه هاي پيش رفته با خشت و فعاليت هاي كشاورزي و مديريت بازرگاني و اقتصادي در آن انجام مي شده است.
در اين تپه ها آثار يك شهر باستاني ساخته شده از خشت هاي پخته متعلق به عصر پيدايش خط مشاهده شده است.
7278/6068 / 6037
خبرنگار: رقيه كردي ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي