ساری -ایرنا - یك قلاده فك خزری كه در تور ماهیگیران مازندرانی در تالاب میانكاله در حاشیه دریای خزر به دام افتاده بود، با كمك صیادان و محیط زیست نجات یافت.

فك خزری از گونه های جانوری در معرض انقراض در دریای خزر است.
مدیر روابط عمومی محیط زیست مازندران یكشنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت كه فك خزری روز یكشنبه در تور صیادان گیر كرده بود كه پس از نجات توسط صیادان تحول كلینیك' لنی هارد ' در آشوراده شد.
میلاد بهرامی افزود: این فك خزری ماده كه سنش حدود 14 ماه است، به دلیل گیر كردن در تور ماهیگیران از ناحیه دندان جلو و دست دچار آسیب شده كه هم اكنون در كلینك ویژه این گونه دریایی در آشوراده تحت درمان قرار دارد.
وی گفت كه فك خرزی پس از درمان در كلینیك لنی هارد در دریای خزر رها می شود.
فُك خزری كه نام علمی آن ' پوسا كاسپیكا Pusa caspica ' است ، از پستانداران كمیاب آبزی دنیاست كه فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌كند.
این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و كاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.
فك خزری به‌طور میانگین یك و نیم متر طول و 68 كیلوگرم وزن دارد و یكی از كوچك‌ترین انواع فك به شمار می‌رود.
فك‌ها جانوران با ارزشی‌ هستند كه حتی با مدفوع خود یك منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اكوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.
فك‌ها در تابستان، بهار و پائیز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌كنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌كنند.
گفته می شود كمتر از یكصد قلاده از فك خزری در دریای خزر وجود دارد.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشاردهنده: عبدالله غفاری
6982/1654*شبس*1613