تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به سهم بالای وزنه برداری در دوپینگ های كشف شده در بازیهای المپیك پكن و لندن نوشت؛ دوپینگ آینده این رشته ورزشی را در المپیك تهدید می كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزنه برداری زیر بار دوپینگ كه این ورزش را به یكی از بدنام ترین مسابقات المپیك تبدیل كرده، كمر خم كرده است.
این ورزش كه اولین بار در سال 1896 به المپیك راه یافت، 48 مورد از 104 مورد دوپینگ مثبت در آزمایش های جدید نمونه های ورزشكاران مربوط به بازیهای پكن 2008 و لندن 2012 را شامل می شود.
از آنجا كه تمام نتایج هزار و 243 نمونه اعلام نشده است، امكان افزایش موارد دوپینگ نیز وجود دارد.
در راس این فهرست ایلیا ایلین قزاق قرار دارد كه چهار بار وزنه بردار سال شد اما به علت دوپینگ از مدال های خود در المپیك پكن و لندن در دسته 94 كیلوگرم محروم شده است.
این گزارش با اشاره به دوپینگ تمام وزنه بردارانی كه در دسته 94 كیلوگرم المپیك لندن بر روی سكو رفتند، می نویسد: الكساندر ایوانف از روسیه (نقره) و آناتولی سیریكو از مولداوی (برنز) باید مدال های خود را بازگردانند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه ، دوپینگ این دسته به حدی مضحك است كه سعید محمدپور از ایران كه پنجم شده بود، به مقام اول ارتقا می یابد. مدال برنز به زیلینسكی از لهستان تعلق می گیرد كه مقام نهم را كسب كرده بود.
اولیور نیگلی مدیركل سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) گفت: وزنه برداری به وضوح یك ورزش در معرض خطر بالای دوپینگ است.
وی گفت: تعداد موارد دوپینگ كه از طرف فدراسیون بین المللی وزنه برداری و وادا در رقابت های قهرمانی 2015 جهان در هیوستون و نیز در آزمایش مجدد نمونه ها از طرف كمیته بین المللی المپیك شناسایی شد، این نكته را ثابت می كند.
فدارسیون بین المللی وزنه برداری، روسیه و بلغارستان متخلفان سریالی مواد نیروزا را از شركت در بازیهای المپیك ریو محروم كرد. این نهاد نتایج آزمایش های ورزشكاران روسیه را تكان دهنده توصیف كرد.
این نهاد در ماه ژوئن با صدور قطعنامه ای اعلام كرد هر كشوری كه در بررسی مجدد نمونه های دو المپیك قبلی، دستكم سه مورد آزمایش مثبت دوپینگ داشته باشد، برای یك سال محروم می شود.
اما به گفته كارشناسان جنبش المپیك، كمیته بین المللی المپیك این رشته ورزشی به دقت را زیر نظر گرفته است.
ژان لوپ چاپله استاد دانشگاه لوزان سوئیس گفت: مشكلات وزنه برداری چیز تازه ای نیست.
وی گفت: ریچارد پوند اولین رییس وادا از حذف وزنه برداری از بازیهای المپیك، قبل از تشكیل وادا در سال 1999 سخن گفته بود.
چاپله كارشناس جنبش المپیك گفت: اگر آی او سی بخواهد پیام قدرتمندی علیه دوپینگ ارسال كند، امكان دارد این كار را انجام دهد. اما از آنجا كه وزنه برداری در اروپای شرقی محبوبیت زیادی دارد این كار دشوار است.
آتیلا آدامفی مدیركل فدراسیون بین المللی وزنه برداری گفت: همیشه افرادی هستند كه مایلند مسابقات وزنه برداری را تماشا كنند.
وی گفت: وزنه برداری در خطر است، اما من معتقدم این رشته ورزشی نیز همانند هر ورزش دیگری در معرض خطر است.
آدامفی گفت: هر ورزشی به علت اینكه دستوركار 2020 آی او سی گردش بیشتر ورزش ها، رشته ها یا مسابقات را توصیه می كند، در معرض تهدید است.
وی گفت: ما می دانیم در برخی ورزش ها فساد و تبانی وجود دارد. به همین علت فكر می كنم مسائل زیادی در فدراسیون های زیادی هست.
كمیته بین المللی المپیك قرار است از سال آینده میلادی ورزش هایی را كه در بازیهای المپیك 2024 حضور خواهند داشت، مورد بررسی قرار دهد. براین اساس، ورزش هایی كه در بازیهای المپیك ریو و المپیك های قبلی حضور داشتند، مدنظر قرار می گیرند.
همچنین سیاست های ضد دوپینگ فدراسیون بین المللی وزنه برداری قرار است بررسی شود.
مارك آندریو رییس فدراسیون وزنه برداری فرانسه گفت: چهار سال پیش هنگام انتخاب تاماش آیان به ریاست فدراسیون بین المللی وزنه برداری، چندین رییس فدراسیون ملی نسبت به جایگاه این ورزش در المپیك نگران بودند.
وی گفت: آیان مجارستانی بسیاری از انتقادها را پذیرفت و كارهای زیادی در چهار سال گذشته انجام شده است.
این مقام فرانسوی افزود: در هر دوره رقابت های قهرمانی جهان یا اروپا، متقلبان بسیاری اخراج می شوند.
ورزشی**1584** 1701
مترجم-مریم مولوی* انتشار دهنده: حمید قدیمی