تهران- ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشریح جزییات و آثار كلان لایحه بودجه 96 گفت: برای سال آینده، تورم 7.6 و رشد اقتصادی 7.7 درصدی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدباقر نوبخت امروز(دوشنبه) در نشست خبری، از دیگر پیامدهای كلان لایحه بودجه 96 را «رشد سرمایه گذاری 12.3و رشد نقدینگی 19 درصدی» اعلام كرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، دیروز (یكشنبه) لایحه بودجه 10 میلیون و 849 هزار و 392 میلیارد و 934 میلیون ریالی سال 96 كل كشور را برای تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی كرد.

** یكسان سازی نرخ ارز از سال آینده در محدوده دلار 3300 تومانی
وی در ادامه در پاسخ به ایرنا درباره نرخ ۳۳ هزار ریالی دلار در بودجه ۹۶ توضیح داد: اكنون نرخ دلار مبادله ای بانك مركزی ۳۲ هزار ریال است و اینگونه نیست كه جهش آنچنانی داده باشیم.
نوبخت تاكید كرد: هرچند درآمد دولت از تبدیل دلار به ریال با افزایش نرخ بیشتر می شود اما قدرت خرید ملی برای ما مهم است لذا از افزایش نرخ ارز استقبال نمی كنیم.
وی خاطرنشان ساخت: یكسان سازی نرخ ارز باید سال آینده در همین حدود تنظیم شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، نوسان های اخیر در بازار ارز را فصلی دانست و گفت: پارسال نیز در همین روزها نرخ ارز به 37 هزار ریال رسیده بود كه می توان گفت عدد كنونی در بازار بی ثبات است.
وی سیستم ارزی در كشور را «شناور مدیریت شده» عنوان كرد و گفت: ممكن است عده ای هر حادثه سیاسی را نوعی ناامنی تلقی كنند اما سیاست دولت این نیست كه از محل افزایش دلار، ریال بیشتری تامین كند.

** برای رشد اقتصادی، نیازمند منابع هستیم
نوبخت در ادامه درباره سهم درآمدهای نفتی از بودجه نیز گفت: در سال 13۹۲ قیمت هر بشكه نفت ۱۰۸ دلار بود كه اكنون به محدوده ۵۰ تا ۵۵ دلار رسیده است.
وی در پاسخ به این پرسش ایرنا كه بودجه های عمرانی سال آینده به درآمدهای نفتی وابسته است، گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی مثبت و بهبود شاخص ها نیازمند منابع هستیم‌.
وی با یادآوری اینكه كاهش قیمت نفت در دو سال گذشته، كشورهای دیگر نفتی از جمله عربستان را به سمت استفاده از ذخایر ارزی و استقراض سوق داده است، اظهار داشت: ایران تنها كشوری بود كه توانست خود را با ثبات نگه دارد.
نوبخت گفت: دولت رشد منفی را به چهار درصد مثبت رساند اما این میزان رشد برای اقصاد بزرگ ایران كافی نیست.
وی میزان درآمد ارزی از صادرات نفت و فراورده های نفتی را ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برآورد كرد و گفت: متوسط صادرات روزانه ۲.۵ بشكه است.
نوبخت با یادآوری اینكه بودجه كل كشور نسبت به پارسال حدود 10 درصد ر شد دارد، تاكید كرد: لایحه تقدیمی نه انقباضی است و نه انبساطی.
معاون رئیس جمهوری بودجه منابع عمومی كشور در سال آینده را 320 هزار میلیارد تومان و منابع اختصاصی را 51 هزار میلیارد تومان برآورد كرد كه نسبت به امسال به ترتیب رشد 8.7 درصدی و و 24.4 درصدی دارد.
وی یادآور شد: 50 درصد از منابع عمومی دولت یعنی حدود 159 هزار میلیارد تومان از سر فصل مربوط به درآمدها شامل مالیات ها و حقوق گمركی به دست می آید و سهم واگذاری های سرمایه ای از این رقم 116 هزار میلیارد تومان است كه بخشی از درآمدهای این بخش به فروش نفت و فرآورده های نفتی، واگذاری طرح های عمرانی و اموال منقول و غیرمنقول دولت اختصاص دارد.
به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه كشور سهم نفت از درآمدهای بودجه حدود 110 هزار میلیارد تومان تعیین شده است و سهم واگذاری دارایی های مالی كه به انتشار اوراق مشاركت و فروش سهام باز می گردد حدود 44 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

** تركیب مصارف عمومی دولت: به دنبال تحمیل مالیات های سنگین نیستیم
نوبخت گفت: دولت برای سال آینده حدود 74 درصد مصارف بودجه عمومی یعنی 236 هزار میلیارد تومان را برای اعتبارات هزینه ای و 20 درصد آن یعنی 62 هزار و 700 میلیارد تومان را برای تملك دارایی های سرمایه ای اختصاص داده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: دولت امسال برای تامین بخشی از بودجه خود اقدام به انتشار اوراق خزانه اسلامی كرد كه سال آینده باید آن را بازیافت كند و به همین منظور 21 هزار میلیارد تومان برای سررسید این اوراق در نظر گرفته است.
نوبخت در ادامه با یادآوری اینكه واحدهای تولیدی در شرایط خروج از ركود قرار داند و دولت مایل نیست مالیات های سنگین از آنها اخذ كند، گفت: به همین خاطر ناچاریم به درآمدهای نفت اتكا كنیم و به همین خاطر درآمدهای نفتی را به سمت تملك دارایی های سرمایه ای هدایت كردیم.

** رشد هزینه های رفاه اجتماعی در بودجه
معاون رئیس جمهوری درباره میزان رشد فصل های عمده اعتبارات هزینه ای نیز گفت: دولت سال آینده 72 هزار و 400 میلیارد تومان در بخش رفاه اجتماعی هزینه می كند كه نسبت به رقم مصوب سال 92 رشد 93.5 درصدی ثبت كرده است.
نوبخت تاكید كرد: نمی توان به قیمت توسعه اقتصادی كشور، به رفاه اجتماعی اقشار آسیب پذیر توجهی نكرد و دولت شیوه توجه صرف به رفاه اقتصادی را قبول ندارد.
به گفته وی، دولت در سال آینده 47 هزار و 300 میلیارد تومان به آموزش و تحقیقات اختصاص داده است كه نسبت به سال 92 رشد 116.4 درصدی دارد.
نوبخت ادامه داد: سومین موضوع مهم در مصارف بودجه، بخش دفاع و امنیت است كه 39 هزار و 200 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته كه در مقایسه با رقم مصوب سال 92، رشد 128.7 درصدی دارد.
وی درباره سهم بخش سلامت از هزینه های عمومی دولت نیز گفت: به این بخش 16 هزار و 900 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است.
معاون رییس جمهوری، رشد منابع عمومی دولت در سال آینده طبق لایحه بودجه را 46.7 درصد برآورد كرد و گفت: با توجه به اینكه منابع عمومی دولت در سال 92 برابر 210 هزار میلیارد تومان بوده و در لایحه بودجه سال آینده به 320 هزار میلیارد تومان رسیده، می توان گفت در این مدت بودجه 52 درصد رشد داشته است.

** اولویت های بودجه سال آینده
نوبخت، توجه به سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی را از ویژگی های لایحه دولت عنوان كرد و افزود: چهار حوزه محیط زیست، آب، فاضلاب و حمل و نقل ریلی در اولویت قرار دارند.
وی تاكید كرد: سال آینده همه اقدامات برای دریافت و پرداخت حساب های درآمدی و هزینه ای دستگاه های اجرایی مشمول قانون محاسبات عمومی از طریق خزانه و با نظارت دیوان محاسبات انجام می شود.
نوبخت یادآورشد: بودجه سال آینده عملیاتی تنظیم و قیمت تمام شده فعالیت ها در همه دستگاه ها به طور دقیق محاسبه شده است.
به گفته وی، دولت 10 هزار میلیارد تومان به جز اعتبارات مندرج در ردیف های بودجه، برای محیط زیست، آب، فاضلاب و حمل و نقل ریلی اختصاص داده است.

** یارانه هزار میلیارد تومانی برای اشتغالزایی در واحدهای كوچك و متوسط
وی افزود: با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال در كشور، مبلغ یك هزار میلیارد تومان نیز برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلات اختصاص یافته كه به صورت یارانه تسهیلات ارزان قیمت به واحدها و بنگاه های كوچك و متوسط اقتصادی تعلق می گیرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآورشد: علاوه بر این، دولت لایحه ای تقدیم مجلس شورای اسلامی كرده است كه در صورت تصویب نهایی 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای یارانه تسهیلات ارزان قیمت واحدهای تولیدی در مناطق روستایی و عشایری با رویكرد ایجاد اشتغال اختصاص می یابد.
وی تاكید كرد: در صورت تحقق رشد 12.4 درصدی سرمایه گذاری در سال آینده، می توان به اشتغال بیشتر برای جوانان امیدوار بود.
وی تعدیل نابرابری دریافتی بازنشستگان را از دیگر اهداف لایحه بودجه سال آینده عنوان كرد و گفت: برای افزایش 10 درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان، 14 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
نوبخت در ادامه، اختصاص بودجه به جوایز صادراتی، رفع آسیب های اجتماعی، یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی با اولویت تولیدات صادراتی را از دیگر ویژگی های بودجه سال آینده عنوان كرد و از اختصاص 220 میلیارد تومان برای مقابله با آسیب های اجتماعی خبر داد.
به گفته معاون رئیس جمهوری، برای مقابله با آلودگی هوا و پدیده ریزگردها نیز 1500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است ضمن آنكه برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اعم از استفاده از موتورسیكلت های برقی، ورود خوردوهای هیبریدی و نوسازی ناوگان فرسوده نیز 300 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
نوبخت همچنین گفت: برای ارتقای شاخص های توسعه در استان های آذربایجان غربی، كردستان، خراسان جنوبی و شمالی، گلستان و جنوب كرمان، 600 میلیارد تومان در بودجه دیده شده است كه پارسال همین كمك به استان های سیستان و خوزستان صورت گرفت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، اختصاص 500 میلیارد تومان برای تقویت اعتبارات طرح های فاضلاب شهری دارای تنش و 100 میلیارد تومان برای تقویت طرح های آب و فاضلاب استان خوزستان را از دیگر موارد هزینه ای بودجه عمومی دولت در سال آینده ذكر كرد.
وی گفت: چگونگی اختصاص هشت هزار میلیارد تومان از بودجه های عمرانی استانی به سازمان های برنامه و بودجه استان ها و دستگاه های اجرایی استان تفویض می شود تا در شوراهای برنامه ریزی استان درباره هزینه شدن آن تصمیم گیری كنند.

** نرخ خرید تضمینی گندم سال زراعی جاری حدود 1300 تومان است
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سهم بخش كشاورزی از لایحه بودجه سال آینده نیز گفت: امسال رقم خرید تضمینی گندم 1260 تومان در هر كیلو بود كه سال آینده به حدود 1300 تومان افزایش یافته است.
وی یادآور شد: سال 92 حدود 4.2 میلیون تن گندم از كشاورزان خریداری شد كه این رقم امسال به حدود 12 میلیون تن رسید و دولت 14 هزار و 700 میلیارد تومان خرید داشت.
به گفته نوبخت، برای رفع مشكل پرداخت كشاورزان اقدام تامین منابع مورد نیاز از بازارهای مالی و پولی كرد.
وی، بودجه بخش كشاورزی را 16 هزار میلیارد تومان برآورد كرد و اظهار داشت: در لایحه بودجه، اعتبار خرید گندم نسبت به امسال بیش از 63 درصد افزایش دارد.
نوبخت افزود: بودجه بخش كشاورزی با رویكرد توجه به صرفه جویی آب و توسعه آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است.

** رشد درآمد مالیاتی غیرمعقول نبوده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره رشد درآمدهای مالیاتی در سال آینده نیز گفت: میزان درآمدهای مالیاتی امسال 157 هزار میلیارد تومان بود كه این رقم در لایحه سال آینده 159 هزار میلیارد است و بنابراین رشد نامعقولی نداشته است.
وی گفت: پارسال رقم بودجه عمومی دولت 220 هزار میلیارد تومان بود كه 202 هزار میلیارد تومان آن محقق شد و امسال نیز بیش از 90 درصد از منابع بودجه محقق می شود.
نوبخت تاكید كرد كه درآمدهای مالیاتی بیشتر با افزایش پایه های مالیاتی پیگیری می شود.
در این رابطه فرهاد دژپسند معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه نیز به خبرنگاران توضیح داد: با توجه به استخدام 12 هزار نفر در دولت در دو سال گذشته و نیز راه اندازی سامانه جامع مالیاتی، در لایحه بودجه بر افزایش پایه های مالیاتی تاكید شده است.

** منابع هدفمندی یارانه ها تغییری نكرده است
نوبخت درباره هدفمندی یارانه ها نیز با تاكید بر اینكه منابع آن نسبت به بودجه امسال تغییری نداشته است(48 هزار میلیارد تومان)، ابراز امیدواری كرد كه این بار مجلس تغییرات غیراجرایی در قالب بودجه به دولت تحمیل نكند و اجازه دهد دولت با آیین نامه اجرایی به گونه ای پرداخت یارانه ها را پیگیری كند كه این منابع به گروه های هدف اختصاص یابد.
وی یادآور شد: دولت ماهانه 3400 میلیارد تومان یارانه نقدی به حدود 76 میلیون خانوار پرداخت می كند.
نوبخت گفت: دولت ردیف متمركزی را به بخش یارانه ها در بودجه اختصاص داده است و اینگونه نیست كه در موارد كسری منابع، برداشت غیرقانونی از خزانه داشته باشد.

** قیمت حامل های انرژی افزایش نمی یابد
معاون رئیس جمهوری در مورد اجرای فاز جدید هدفمندی در سال آینده نیز گفت:‌ تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال آینده نیز پیش‌بینی شده و برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریكا و اینكه آیا برای شرایط خاص و غیرقابل پیش بینی بودجه آمادگی و انعطاف لازم را دارد، اظهار داشت: همین بودجه قدرت كنترل شرایط را دارد.

** كنایه نوبخت به تشابه اسمی با صاحب یك صرافی
نوبخت در ادامه نشست در مورد مطالب منتشر شده در فضای مجازی درباره ایجاد یك صرافی به نام «فرشید نوبخت» گفت: «ما نوبخت حقیقی هستیم و همه اسمی در خانواده وجود دارد، الا فرشید.»
وی با یادآوری اینكه در لایحه بودجه سال آینده، دولت ملزم شده سامانه ای برای ثبت اطلاعات مربوط به دریافتی همه كاركنان دولت در هر پست و جایگاهی را گردآوری كند و گفت: سقف دریافتی ها نیز پیش از این مشخص شده و براساس آن، سقف دریافتی مقام های سیاسی حداكثر 100 میلیون ریال است.
معاون رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه گفته می شود یكی از وزیران دولت رقمی بیش از 100 میلیون ریال دریافتی دارد، گفت: در بررسی های مربوط به حقوق های نامتعارف، دریافتی 93 هزار و 470 نفر بررسی شد كه 93 هزار نفر از آنها تخلفی نداشتند.
وی افزود: 370 نفر بالای 200 میلیون ریال حقوق گرفتند كه بالاترین رقم آن 600 میلیون ریال است؛ البته بحث قانونی و غیرقانونی بودن این دریافتی مطرح نیست بلكه حقوق بالای 200 میلیون ریال نجومی تلقی می‌شود كه به طور عمده در بانك‌ها و شركت‌ها وجود داشت.
نوبخت تاكید كرد: 230 میلیارد ریال از این حقوق ها بازگشته و حتی اگر یك ریال نیز غیرقانونی پرداخت شده باشد، با آن برخورد می كنیم.
وی درباره اینكه گفته می شود با تعیین سقف برای پرداختی مدیران، آنها جذب بخش خصوصی می شوند، گفت: پاسخ دولت این است كه «از آنها تشكر می‌كنیم و اجر شما با خدا؛ بروید در بخش خصوصی كار كنید.»
نوبخت تاكید كرد: باید حقوق ها را با كاركنانی مقایسه كنیم كه بیش از چند میلیون نمی گیرند.
اقتصام** 2025** 2023** خبرنگار: لیلا جودی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی