آنكارا – ایرنا – سفیر جدید رژیم صهیونیستی در آنكارا امروز /دوشنبه/ با تقدیم استوارنامه خود به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه، به طور رسمی فعالیت دیپلماتیك خود را در این كشور آغاز كرد. آغاز روابط دیپلماتیك تركیه و رژیم صهیونیستی در سطح سفیر بعداز یك وقفه چندین ساله صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، كمال اوكم سفیر تركیه در تل آویو نیز قرار است هفته آینده به سرزمین های اشغالی رفته و استوارنامه خود را تقدیم رئیس رژیم صهیونیستی كند.
تارنمای نهاد ریاست جمهوری تركیه با انتشار فیلم و تصویر از دیدار اتیان نیه سفیر رژیم صهیونیستی با اردوغان، اعلام كرد: اتیان نیه استوار نامه خود را تقدیم اردوغان كرده است.
اتیان نیه پنجشنبه گذشته وارد آنكارا شد.
روابط دیپلماتیك تركیه با رژیم صهیونیستی به دنبال كشته شدن 10 شهروند تركیه ای در حمله ماه مه سال 2010 میلادی نظامیان اسراییلی به كشتی مرمره كه در حال كمك رسانی به مردم غزه بودند، به طور چشمگیری كاهش یافت، ولی روابط تجاری دو طرف هم چنان ادامه داشته است.
اتیان نیه كه پیشتر و طی سالیان متمادی در نمایندگی های سیاسی رژیم صهیونیستی در تركیه فعالیت داشت و آخرین ماموریت او نیز در سفارت لندن بوده است، به زبان تركی نیز آشنایی دارد.
تركیه كمال اوكم را به عنوان سفیر جدید خود در تل آویو منصوب كرده است.
اردوغان ماه گذشته در آنكارا اعلام كرد كه روابط دیپلماتیك تركیه و اسراییل دوباره به سطح سفیر ارتقا داده می شود و كمال اوكم مشاور عالی سیاست خارجی بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه را به عنوان سفیر تازه آنكارا در تل آویو منصوب كرده اند.
دو طرف بعد از سه سال مذاكرات پنهان و آشكار، در نهایت در خرداد ماه گذشته با امضای موافقتنامه ای به عادی سازی مناسبات تصمیم گرفتند.
مجلس ملی تركیه نیز در شهریور ماه گذشته در آخرین ساعات كاری خود پیش از شروع تعطیلات تابستانی، موافقتنامه آنكارا – تل آویو برای عادی سازی روابط تركیه با رژیم صهیونیستی را تصویب كرد.
رژیم صهیونیستی با اجرایی شدن این موافقتنامه 20 میلیون دلار غرامت به تركیه پرداخت كرد تا به خانواده های بازماندگان قربانیان كشتی مرمره، پرداخت شود. در مقابل راه قانونی محاكمه عاملان قتل شهروندان تركیه مسدود شد. این در حالی است كه خانواده قربانیان اعلام كرده اند این پول را قبول نكرده و در مراجع قانونی احقاق حق خواهند كرد.
تركیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهونیستی سه شرط داشت. عذرخواهی، پرداخت غرامت و رفع حصر غزه .
بنیامین نتانیاهو همزمان با سفر باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا به سرزمین های اشغالی به توصیه اوباما تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه گفت و گو كرد.
منابع ترك اعلام كردند كه در این تماس تلفنی نتانیاهو بابت كشتار 10 شهروند تركیه عذرخواهی كرده است، پس از این عذرخواهی مذاكرات طولانی برای عادی سازی ادامه داشت تا در خرداد ماه گذشته نهایی شد.
گفته می شود با شروع به كار رسمی سفرای دو طرف، آخرین گام در فرایند عادی سازی در مناسبات تركیه و رژیم صهیونیستی برداشته می شود.
خاورم/2011**1144* انتشار دهنده: علیرضا جباری