سنندج- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: با تلاش محیط بانان، آتش سوزی نیزارهای حاشیه زریبار مریوان كه از ظهر امروز آغاز شده بود، مهار شد.

محمد زری سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از نیزارهای حاشیه تالاب زریبار در نزدیكی روستای 'كانی سانان' مریوان دچار آتش سوزی شد.
وی اضافه كرد: پس از اطلاع از وقوع آتش سوزی، محیط بانان در محل حضور یافته پس از 6 ساعت تلاش با استفاده از آتشكوب، بیل و فلاكسی بگ آتش را مهار كردند.
زری گفت: به دلیل باتلاقی بودن بخشی از نیزارها، ورود به محل آتش سوزی با دشواری روبرو بود، ولی با تلاش به موقع و سخت كوشی همكاران محیط بان، از پخش و سرایت آتش به قسمت های دیگر نیزارها جلوگیری شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان با قدردانی از تلاش محیط بانان این اداره برای مهار این آتش سوزی افزود: این نیزارها به عنوان فیلتری برای تصفیه آب زریبار عمل كرده و با توجه به لانه سازی و جوجه آوری پرندگان این تالاب از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، علت آتش سوزی از سوی مسئولان تاكنون اعلام نشده است.
پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب بین المللی آن كه بیست وسومین عضو تالاب كنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمكعب بوده و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج كیلومتر و عرض آن حدود 1.6 كیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییر و حداقل و حداكثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
زریبار در یك دره طولی وسیع قراردارد و از 2طرف غرب و شرق با كوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشكیل می دهد كه گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاكنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یك گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانكتون و 17 گونه زئوپلانكتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچك ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشكیل می دهد.
سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، كپور آیینه ای، كپور معمولی، كپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاك از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.
شهرستان مرزی مریوان در فاصله 130 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
3020/1772
**خبرنگار: عبدالله رحمانی **انتشاردهنده: مجید ملازاده