رشت - ایرنا - معاون توانبخشی بهزیستی گیلان گفت: برنامه غربالگری تشخیص، مداخله و اختلالات طیف اتیسم در استان آغاز شده است.

رحیم تكاملی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: غربالگری تشخیص و مداخله اختلال اتیسم ویژه كودكان 2 تا پنج سال در استان گیلان آغاز شده است.
وی اظهار داشت: در این برنامه غربالگری والدین بایستی به سایت سازمان بهزیستی استان گیلان (با تایپ بهزیستی گیلان) به صورت رایگان مراجعه و به سووالات درج شده در این سایت در رابطه با فرزندشان پاسخ دهند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان گیلان بیان كرد: خانواده ها باید به 10 سووال این برنامه به صورت بله یا خیر پاسخ دهند، اگر جواب سه سووال یا بیشتر (بله) شد ، والدین به همراه فرزند خود برای بررسی های بیشتر به دو مركز رشت و لاهیجان مراجعه كنند.
وی خاطر نشان كرد: والدین در صورت نیاز، بایستی در رشت به مركز آینده به آدرس فلكه گاز، كمربندی شهید بهشتی كوچه خوش كلام كوچه شعبانی 2 پلاك 22 و در لاهیجان به مركز هستی بلوار امام رضا ابتدای گلستان هفت مراجعه كنند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان گیلان تصریح كرد: كودكان دچار اختلالات طیف اتیسم در 2 زمینه رفتاری نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارها، علایق یا فعالیت های تكراری و محدود مشكل دارند.
وی با بیان این كه علائم اختلال اتیسم بستگی به شدت بسیار متغیر است، اظهار داشت: اختلالات اتیسم از خفیف تا شدید است كه مداخلات به موقع نقش مهمی در كنترل این اختلال دارد.
حدود 400 كودك اتیسم در گیلان تحت پوشش بهزیستی از خدمات لازم برخوردار هستند.
2 مركز در رشت و یك مركز در لاهیجان به كودكان اتیسمی خدمات ارایه می دهند.
اتیسم اختلالی در مغز است كه باعث می‌شود پردازش اطلاعات در مغز به خوبی انجام نشده و كودك در تعامل و ارتباط خود با دیگران دچار مشكل شود.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده:نصراله ابراهیمی
/6070/7286