اصفهان- ایرنا- چهار نفر براثر استنشاق گاز سمی منوكسیدكربن حاصل از بخاری و آبگرمكن در خوراسگان و مباركه مسموم و راهی بیمارستان شدند.

مدیر روابط عمومی مركز حوادث و فوریت های پزشكی استان اصفهان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت 12 و 17 دقیقه امروز دو نفر در منزلی در شهرستان مباركه بر اثر استنشاق گاز co تولید شده از آبگرمكن مسموم شدند كه از اورژانس امدادخواهی و واحدهای امدادی به محل اعزام شد.
عباس عابدی افزود: تكنسین های اورژانس پس از اكسیژن درمانی این افراد را به بیمارستان محمد رسول الله مباركه منتقل كردند.
وی همچنین بیان كرد: روز گذشته نیز دو تن دریك واحد مسكونی در خیابان شریعتی خوراسگان به دلیل تنفس گاز منوكسیدكربن خارج شده از لوله بخاری غیراستاندارد دچار مسمومیت تنفسی و به وسیله آمبولانس های اورژانس به بیمارستان فارابی اصفهان منتقل شدند.
با وقوع دو حادثه مذكور از ابتدای امسال تاكنون 50 نفر در شهرستان اصفهان و پنج نفر در شهرستان مباركه براثر استنشاق منوكسیدكربن مسموم شدند و شش نفر در شهرستان اصفهان جان خود را از دست دادند.
مونوكسید كربن یا همان كربن مونواكسید(Carbon monoxide) نام یك گاز بی ‌بو، بی‌ رنگ و بی‌ طعم است كه بر اثر ناقص سوختن كربن به وجود می‌آید.
هنگام وارد شدن كربن مونواكسید به سیستم تنفسی شخص، بلافاصله با گلبول‌های قرمز شخص تركیب و باعث می‌شود اكسیژن كمتری به اعضای بدن برسد.این امر باعث خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می‌شود، شخص دچار بیهوشی می‌شود.
میزان تولید مونو اكسید كربن به شرایط احتراق(سوختن) بستگی دارد؛ هرچه میزان اكسیژن در هنگام سوختن كمتر باشد بخش بیشتری از كربن‌ دچار ناقص سوزی می‌شود و به جای دی‌اكسید كربن(CO2)، مونواكسیدكربن تولید می‌شود.
افرادی كه در یك فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس كرختی و خواب آلودگی می‌كنند و در صورتی كه هرچه سریعتر مكان را ترك نكنند و یا هوای تازه را تنفس نكنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌ شوند.
علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شكم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست.
از سایر علائم مسمومیت با گاز منواكسید كربن می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، كاهش فشار خون و گاه تنگی مردمك ها اشاره كرد.
در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممكن است تشدید بیماری یك علامت هشدار دهنده باشد.
ت/7135 / 6022 ** خبرنگار: فرزانه سادات مدنیون * انتشار: عمادی