تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

تهران- ایرنا- یك آنالیز از تازه ترین داده ها در آمریكا نشان می دهد كه نرخ امید به زندگی در این كشور برای نخستین بار در بیش از دو دهه گذشته كاهش پیدا كرده است.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از ان پی آر (رادیوی عمومی ملی)، یكی از راه های های اساسی سنجش تندرستی و رفاه در هر كشور، پیگیری نرخ مرگ و میر و میزان امید به زندگی مردم آن است.
بر این اساس، تجزیه و تحلیل اخبار درز كرده از دولت فدرال آمریكا اهمیت دارد: نرخ كلی مرگ و میر در این كشور برای نخستین بار در یك دهه قبل افزایش یافته و به كاهش امید به زندگی به ویژه در میان افراد كمتر از 65 سال منجر شده است.
فیلیپ مورگان محقق دانشگاه نورث كارولینا كه در این آنالیز شركت نداشت، با اشاره به اهمیت شاخص امید به زندگی، كاهش نرخ آن در آمریكا را قابل توجه خواند.
مورگان افزود: هر چند تحلیلگران دولت آمریكا پیش از هر گونه نتیجه گیری قطعی منتظر داده های بیشتری مرتبط با نیمه دوم سال 2016 هستند، اما بخشی از داده ها كه به سال 2015 مربوط است، به خودی خود قابل توجه هستند. در سال 2015 نرخ كلی مرگ و میر از 724،6 در هر 100 هزار نفر به 733،1 نفر رسید و این میزان افزایش به رغم كوچك بودن آن، امید به زندگی را كاهش داد.
كاهش قبلی امید به زندگی در امریكا به سال 1993 برمی گردد كه علت آن مرگ و میرهای ناشی از ایدز، آنفلوآنزا، خودكشی و مرگ های تصادفی بود.
برای متولدین سال 2015 در آمریكا صرف نظر از جنسیت آنها، امید به زندگی به طور متوسط از 78،9 به 78،8 كاهش یافته است.
براساس این گزارش، افزایش كلی نرخ مرگ و میر در آمریكا به طور خاص ناشی از افزایش آمار مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی و سكته مغزی، و همچنین آلزایمر، بیماری های تنفسی و كلیوی و دیابت است. گفته می شود اپیدمی چاقی و ناكارآمدی روش های درمان كنونی برای مقابله با بیماری قلبی، نقش مهمی در این مرگ و میرها دارد.
همچنین به گفته 'آرون هندی' از دانشگاه دوك، افزایش مصرف مواد مخدر و خودكشی هم كه ناشی از ناامیدی حاصل از فاكتورهای اقتصادی است، در افزایش مرگ و میر در آمریكا نقش دارد.
'ایرمو الو' جامعه شناس دانشگاه پنسیلوانیا گفت: صرف نظر از هر عاملی كه وجود دارد، روند كنونی به ویژه از این جهت نگران كننده است كه در بیشتر دیگر كشورهای صنعتی، نرخ مرگ و میر همچنان سیر نزولی دارد و امید به زندگی رو به افزایش است.
علمی*9259
مترجم: سپیده علی كاشانی*انتشار: زهره محتشمی پور