قم – ایرنا – مدیر حوزه های علمیه سراسر كشور گفت: اتصال با بدنه جامعه و ارتباط با نخبگان و دلسوزی برای مردم از شاخص های بزرگی است كه در ذات انقلاب ما جای دارد و حوزه انقلابی باید به دنبال گسترش آن باشد

به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در دومین روز از دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در سالن جلسه های مدرسه امام كاظم(ع) قم، افزود: انقلاب اسلامی از درون حوزه های علمیه سرچشمه گرفت و ارتباط میان حوزه با نظام حكومت دینی تفكیك ناپذیر است.
وی بیان كرد: در منظومه انقلاب اسلامی گسترش دین در سراسر جهان مورد توجه است و این موضوع بدون حضور حوزه های علمیه در كنار مردم و نخبگان امكان پذیر نیست.
وی ادامه داد: تمدن و شریعت اسلام تمام ابعاد وجود انسان را در ساحت فردی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهد و انقلاب اسلامی نشان داد تفكر مادی گرایانه نمی تواند انسان را به سعادت برساند.
آیت الله اعرافی با اشاره به این كه دین تنها به عرصه های فردی محدود نمی شود گفت: نباید مانند كاری كه با الهیات غرب شد، درون مایه های اجتماعی و سیاسی را از دین گرفت و آن را در مسیر پاسخ گویی به سوال های جدید مردم تهی ساخت.
وی با بیان این كه امروز هزاران طلبه غیر ایرانی در قم تحصیل می كنند، افزود: انقلاب اسلامی بر مبنای رویكرد تمدنی و جهانی خود به دنبال ترویج معارف الهی بر مدار صلح و دوستی می باشد و در این راه از معبرهای مختلف عبور كرده است.
وی ادامه داد: حوزه انقلابی به عرصه های مختلف دانش و فناوری روز توجه دارد و نظریه پردازی از اولویت های آن است.
مدیرحوزه های علمیه سراسر كشور گفت: حوزه انقلابی دركنار توجه به موضوع های فقهی موجود به قلمروهای جدید نیز توجه می كند و برای پرسش های جامعه امروزی پاسخ دارد.
وی افزود: حوزه انقلابی به همه علوم و معارف اسلامی توجه دارد و به عرصه خاصی محدود نمی شود و با بصیرت در مقابل توطئه های دشمنان می ایستد.
وی بیان كرد: چشم انداز و الزام های حوزه انقلابی ترسیم و به تصویب شورای عالی حوزه های علمیه رسیده است تا فرآیند های اجرایی این برنامه به خوبی انجام شود.
آیت الله اعرافی گفت: با پشتیبانی مراجع و علمای برجسته، حوزه های علمیه باید محور فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در شهر های مختلف كشور باشد.
در روز نخست این اجلاسیه كه روز گذشته(چهارشنبه) برگزار شد، چهار كمیسیون حوزه و روحانیت، نقش و رسالت حوزه انقلابی در تبیین و تحقق اهداف انقلاب، كمیسیون سیاسی و اجتماعی، نقش و رسالت حوزه انقلابی در مواجهه با تحولات و آسیب‌های اجتماعی، كمیسیون فرهنگی و تبلیغی، نقش و رسالت حوزه انقلابی در ارتقاء فرهنگ دینی جامعه و كمیسیون حوزه و بین‌الملل، نقش و رسالت حوزه انقلابی در عرصه بین‌الملل تشكیل جلسه داد.
در روز دوم این اجلاسیه نیز نشست عمومی با حضور اعضای جامعه مدرسین، علمای بلاد و استادان حوزه های علمیه در مدرسه امام كاظم(ع) تشكیل شد و در آن آیات جعفر سبحانی از مراجع تقلید، محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین، سید هاشم حسینی بوشهری دبیر دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد و شماری دیگر از علمای برجسته سخنرانی كردند.
نزدیك به 2 هزار تن از علمای بلاد، ائمه جمعه استان‌ها و شهرستان‌ها و نمایندگان ولی فقیه در استان‌های مختلف برای حضور در این اجلاسیه 2 روزه دعوت شده‌ اند.
در این اجلاس، آیت الله محمد امامی كاشانی امام جمعه موقت تهران، حجج اسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و علی اكبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، استاندار و شهردار قم و نیز شماری از مسئولان كشوری و استانی حضور داشتند.
7405/ 6133/ خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی