تهران - ايرنا - سازمان جهاد دانشگاهي كتاب «شيوه هاي مطالعه و كتابخواني» را منتشر كرد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، كتاب شيوه هاي مطالعه و كتابخواني تاليف پريسا ايران نژاد، مخاطبان را با مهارت هاي كتابخواني آشنا مي كند.
در نخستين بخش كتاب با عنوان «مهارت‌هاي مطالعه» به موضوعاتي مانند كليات مهارت‌هاي مطالعه، آشنايي با راهبرد‌هاي مطالعه، آشنايي با انواع مهارت‌هاي مطالعه پرداخته شده است.
در اين كتاب در تعريف مطالعه آمده است: مطالعه يك هنر، فن و مهارت است كه بايد آن‌را به‌‌ كار گرفت، در واقع يك فرآيند اكتسابي و آگاهانه است كه منجر به افزايش دانش و معلومات در افراد مي‌شود.
در ادامه اين بحث نويسنده دليل بسياري از مشكلات و ناكامي‌ها را در بد مطالعه كردن و ندانستن اصول و روش‌هاي مطالعه درست مي‌داند كه بسياري از مشكلات برخي از دانش‌آموزان در امر يادگيري به مهارت‌هاي شناختي و فراشناختي مربوط مي‌شود. دانش‌آموزاني كه در يادگيري، عملكردي ضعيف و انفعالي نشان مي‌دهند، كساني هستند كه فاقد درك و فهم درباره نحوه كار ذهن خويش هستند و نه‌ تنها از راهبرد‌هاي شناختي مناسب و قابل استفاده براي تسهيل عملكرد خود بي‌خبرند، بلكه توان آغاز موثر تنظيم و بازبيني استفاده از چنين راهبرد‌هايي را نيز ندارند.
اين كتاب به مخاطبان توصيه مي كند زمان مطالعه را براي قسمت‌هايي از روز كه بيشترين آگاهي وجود دارد، قرار دهيد، به‌ازاي هرنيم ‌تا يك ساعت پنج دقيقه استراحت لازم است.
در دومين بخش كتاب نويسنده با ارائه چند راهبرد درباره راهبرد نظارت بر درك مطلب آورده است: دانش‌آموزان به مرور براساس تجارب يادگيري خود نسبت به انواع مختلف راهبرد‌ها در شناخت و يادگيري بهتر آگاه مي‌شوند و از خود به‌عنوان فردي كه قابليت يادگيري و يادآوري دارند، آگاه مي‌شوند، نه فقط ياد مي‌گيرند كه چگونه ياد بگيرند، بلكه به اين چگونه ياد گرفتن آگاه مي‌شوند و به‌طريقي مهارت‌هاي فراشناختي خود را توسعه مي‌دهند.
در اين بخش نويسنده بعد از تشريح موضوعات از‌جمله يادگيري، شناخت، راهبرد‌هاي يادگيري درباره عوامل موثر بر بهسازي حافظ به مقولاتي مانند سازمان دادن به مطالب، متمركز شدن بر معناي مطالب و تمرين بازيابي اشاره دارد.
پيش از ورود به بخش سوم كتاب نويسنده به معرفي انواع روش‌هاي مطالعه مي‌پردازد. نخستين روش «پس‌ختام» است.
اين روش در حقيقت مختصر شش روش پيش‌خواني، سوال كردن، خواندن، تفكر، حفظ كردن و مرور كردن است.
در بخش سوم كتاب به انواع مهارت‌هاي مطالعه، مهارت يادگيري و علاقه به يادگيري اشاره شده و علاوه بر اين به مهارت‌هاي كنترل اضطراب و مديريت اضطراب، مهارت مديريت كار، مهارت مديريت زمان در فراگيري مطالعه و مهارت برنامه‌ريزي در مطالعه و مهارت كارگروهي مي پردازد.
نگارنده درباره مهار‌ت‌ مديريت زمان در فراگيري مطالعه آورده است: «تاثير زمان مطالعه در همگان يكسان نيست، خودتان وضعيت مطلوب مربوط به خودتان را كشف كنيد. محدود كردن منطقي زمان در مطالعه تاثير بسزايي در روند پيشرفت مطالعه دارد. استفاده از تكنيك‌هاي يك دقيقه‌اي باعث تسلط بيشتر در زمان مطالعه و افزايش بازدهي مي‌شود. در زمان حضور داشته باشيد انسان به ميزاني كه در زمان حال است تمركز دارد. در حين مطالعه نبايد به نتيجه آن فكر كرد.»
كتاب با فصل چهارم در دومين بخش كتاب به پايان مي‌رسد. مهارت‌هاي خواندن در اين فصل تشريح شده است.
چاپ نخست كتاب «شيوه‌هاي مطالعه و كتابخواني با شمارگان يك‌هزار نسخه در 144 صفحه، به ‌بهاي 10 هزار تومان به بازار نشر عرضه شده است.
فراهنگ ** 9022 ** 1071 ** خبرنگار: رقيه نوري ** انتشار دهنده: اميد غياثوند