كابل - ایرنا - كارشناس مسائل سیاسی افغانستان اعلام كرد كه چرخش سیاست پاكستان در برابر روسیه و نزدیك شدن این دو كشور بازی های منطقه ای را تغییر داده است و استفاده ابزاری از تروریسم را نیز دگرگون خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، «اسدالله ولوالجی» روز دوشنبه به شبكه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان گفت كه در گذشته تصور همگان این بود كه پاكستان با تبانی آمریكا از گروه طالبان و دیگر تروریست ها به عنوان ابزار علیه روسیه، كشورهای آسیای میانه و افغانستان استفاده می كند، اما پس از چرخش سیاست پاكستان و نزدیكی این كشور با روسیه، استفاده ابزاری از تروریسم برای اسلام آباد دشوار شده است.
وی افزود: اكنون باید منتظر بود تا مشخص شود این بار از طالبان علیه اهداف كدام كشورها استفاده می شود، زیرا رویه پاكستان در برابر غرب و همچنان اظهارات اخیر سفیر انگلیس در برابر عربستان كه در گذشته از حامیان طالبان بود، شیوه استفاده از طالبان را تغییر خواهد داد یا نه.
این كارشناس افغان بر این باور است كه اكنون رابطه طالبان با روسیه بهبود یافته و براساس اطلاعاتی كه به وی رسیده است، طالبان سلاح های مدرن روسی را در «پروان» افغانستان و استان «هلمند» مورد استفاده قرار داده و این در حالی است كه اظهارات «ضمیر كابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان با سخنان «الكساندر مانتیسكی» سفیر روسیه در كابل تناقض دارد.
به گفته وی، كابلوف از ارتباط با طالبان خبر می دهد، اما سفیر روسیه گاهی این ارتباط را تائید و گاهی آن را رد می كند كه این وضعیت نیز تحلیل این بازی و چگونگی رابطه طالبان با روسیه را مشكل ساخته است.
ولوالجی گفت كه از سوی دیگر پاكستان به شدت وابسته به كمك های مالی آمریكا و برق و گاز كشورهای دیگر است، اما سنای آمریكا كمك 900 میلیون دلاری آمریكا برای پاكستان را در مبارزه موثر پاكستان در مبارزه با تروریسم مشروط كرده است.
این كارشناس افغان همچنین گفت كه با نزدیكی رابطه چین با پاكستان و تماس طالبان با ایران استفاده آمریكا و غرب از تروریست های «ایغوری» علیه چین و طالبان علیه آیران را نیز ناممكن ساخته است.
روز شنبه گذشته پس از تائید رابطه روسیه با طالبان، سفیر روسیه در كابل به مجلس سنای افغانستان دعوت شد و از وی در باره ارتباط روسیه با طالبان توضیح خواسته شد كه وی یك بار دیگر ارتباط روسیه با طالبان را رد كرد.
«الكساندر مانتیتسكی» به اعضای مجلس سنا گفت كه ارتباط روسیه با طالبان برای حفظ اتباع روسیه در افغانستان و رهایی خلبان این كشور در چنگ طالبان صورت گرفته و روسیه هیچگاه سلاح و پول در اختیار طالبان قرار نداده است.
آساق**291**1610**انتشار دهنده: خسرو حسینی