به گزارش ايرنا، حجت الاسلام علي اكبر حصاري روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش از 21 تا 27 آذرماه اظهار داشت: در سال هاي گذشته مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران بر تاسيس و توسعه مراكز آموزشي در سراسر كشور اقدام مي كرد كه در حال حاضر به دنبال ايجاد مراكز پژوهشي در مدارس علميه خواهران هستيم.
وي با اشاره به اين كه مركز حوزه هاي علميه خواهران در دوره 20 ساله عمر خويش در عرصه پژوهش سه مرحله را گذرانده است گفت: تجهيز و راه اندازي حوزه هاي علميه، ايجاد زيرساخت ها و سازوكارهايي براي ورود حوزه هاي علميه خواهران در عرصه پژوهشي و رشد و بالندگي بانوان طلبه از جمله فعاليت هاي اين مركز است.
وي ابراز داشت: براي نخستين بار در نظام هاي آموزشي كشور است همراه با برنامه مدون آموزشي، برنامه هاي پژوهشي را بر اساس نيازهاي جامعه به مدارس علمي خواهران اعلام كرده ايم تا رويكرد مهم پژوهش محورشدن آموزش ها با جديت دنبال شود.
حصاري ادامه داد: در مدارس علميه كانون هاي پژوهشي براي سطح 2 (معادل مقطع كارشناسي)، انجمن هاي پژوهشي براي سطح سه (معادل مقطع كارشناسي ارشد) و هسته هاي پژوهشي براي فارغ التحصيلان حوزوي برنامه هاي مختلف پژوهشي و علمي را ارائه مي كنند.
وي با اشاره به راه اندازي رشته گرايش اخلاق و پژوهشي گفت: در سال تحصيلي جاري نخستين دوره گرايش اخلاق و پژوهش راه اندازي شد تا تربيت پژوهشگر به شيوه تخصصي صورت بگيرد.
معاون پژوهش حوزه هاي علميه خواهران افزود: در مدارس علميه سراسر كشور، برگزاري كرسي ها آزاد انديشي و گفتمان پژوهشي به صورت خودجوش با اقبال طلبه هاي خواهر در حال برگزاري است.
وي عملكرد پنج ساله پژوهشي مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران را ارائه كرد و گفت: يك هزار و 200 نشست علمي و هم انديشي، 620 كرسي آزاد انديشي، يك هزار و 600 دوره مهارت پژوهشي و 250 طرح پژوهشي در مدارس مختلف با ابتكار طلبه ها بر اساس نيازهاي بومي به انجام رسيده است.
وي بيان داشت: مسابقه گروهي رشد هر ساله به صورت گروهي اجرا مي شود تا بر اساس نياز معرفتي جامعه مخاطب ضرورت هاي پژوهشي شناسايي شود، در همين راستا سالانه بالغ بر چهار هزار و 500 بانوي طلبه پژوهشگر در اين مسابقه شركت كردند.
وي افزود: در هشت دوره جشنواره علامه حلي سه هزار و 200 تن شركت كرده اند و در جشنواره بانوي كرامت 2 هزار تن حضور يافتند.
حصاري با بيان اين كه هر سال يك رشته و گرايش پژوهشي انتخاب مي شود گفت: بانوان فعال پژوهشگر براي فعاليت در اين رشته ها گردهم جمع مي شوند و در پايان مجموعه هاي علمي و پژوهشي در اختيار آنان قرار داده مي شود.
وي افزود: برنامه ريزي شده است تا حدود 10 درصد بانوان طلبه به عنوان پژوهشگر براي توليد پژوهش و پاسخگويي به مباحث ديني فعاليت كنند و 60 درصد از بانوان طلبه در عرصه تبليغي، 20 درصد در عرصه تدريس و تعليم و 10 درصد در جايگاه هاي مديريتي ساماندهي شوند.
معاون پژوهش حوزه هاي علميه خواهران خاطرنشان كرد: هم چنين برنامه ريزي شده است تا نظام نامه تحقيقاتي در اختيار استادان زبده قرار داده شود تا موضوع هاي پژوهشي بر اساس نياز علمي و كاربردي پيشنهاد شود تا از اين طريق از موازي كاري جلوگيري كرده و به صورت هدفمند، نياز جامعه را پاسخ دهيم.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پيري ** انتشاردهنده: رضا عليمحمدي
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
قم - ايرنا - معاون پژوهش حوزه هاي علميه خواهران با بيان اين كه 10 هزار بانوي پژوهشگر طلبه در سراسر كشور فعال هستند، گفت: مراكز و نهادهاي پژوهشي براي ساماندهي به فعاليت هاي علمي و پژوهشي بانوان طلبه در مدارس علميه سراسر كشور ايجاد مي شود.