چابهار- ایرنا- معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: مجتمع پتروشیمی مكران دغدغه های مردم محلی شهرستان چابهار از آلودگی زیست محیطی را با امكانات و تجهیزات روز دنیا مرتفع كند.

به گزارش ایرنا «احمدعلی موهبتی» بعد ازظهر دوشنبه در بازدید اعضای كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از پتروشیمی مكران، اظهار كرد: پسآب و تولید محصولات پتروشیمی به هوا، زمین و آب خلیج چابهار ضربه جبران ناپذیری می زند و نسل آینده متضرر می شوند.
وی افزود: مدیران شركت توسعه نگین مكران باید تمهیدات لازم را با نصب فناوری های روز در مجتمع پتروشیمی مكران بكار گیرند تا با رعایت كامل مسایل زیست محیطی، كمترین مشكلی برای ساكنان این منطقه نداشته باشد.
فرماندار چابهار گفت: از 18 واحد پتروشیمی هم اینك هفت واحد مجوزهای محیط زیست را اخذ كرده اند و می توانند فعالیت كنند.
موهبتی بیان كرد: نشست های متعددی با خانم دكتر ابتكار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده و نگرانی قشرهای مختلف مردم چابهار در خصوص زیان های پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ایجاد سازمان سواحل مكران مشكلات زیادی را برای این منطقه ایجاد می كند و تجربه ها نشان داده است كه چنین سازمان هایی نمی توانند هماهنگی ها با دستگاههای مختلف داشته باشند و امور متعدد پیگیری لازم نخواهد شد.
موهبتی از نمایندگان مجلس خواست به مسایل و مشكلات منطقه محروم چابهار رسیدگی جدی داشته باشند.
فرماندار چابهار گفت: این شهرستان جمعیت حاشیه نشین زیادی دارد كه پس از گذشت بیش از 20 سال فاقد امكانات رفاهی نظیر برق، آب و طرح هادی هستند و هنوز مالكیت اراضی سكونتی آنان مشخص شده نیست.
وی گفت: چابهار با همه تبلیغات و موقعیت راهبردی كه دارد، هنوز ساكنان شهری و روستایی آن آب خوردن ندارند و با مشكل جدی روبرو هستند؛ به طوری كه در شهر هفته ای دو روز و در روستاها برای هر نفر 15 لیتر آب توزیع می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار نیز گفت: آب مورد نیاز پتروشیمی از خلیج، برداشت و پسآب آن در محدوده لیپار به دریای بزرگ (اقیانوس) تخلیه می شود.
عبدالرحیم كردی افزود: دغدغه های مردم در زمینه آلودگی های زیست محیطی صنایع مختلف مورد توجه منطقه آزاد و شركت پتروشیمی است و اجازه نخواهیم داد اجرای طرح های بزرگ مشكلاتی را برای ساكنان چابهار ایجاد كند.
نماینده مردم شهرستان های چابهار، كنارك، قصرقند و بخش مركزی نیكشهر نیز گفت: متأسفانه بر خلاف شعار شركت پتروشیمی مبنی بر استخدام و بكارگیری نیروهای بومی، هنوز با وجودی كه فعالیت اصلی آن آغاز نشده از بیش از 800 نیروی بكارگیری شده تنها حدود 15 نفر بومی هستند.
عبدالغفور ایران نژاد افزود: مشكلات زیست محیطی باید هرچه سریعتر در عمل مورد توجه قرار گیرد و نباید اجرای طرح و سودآوری برای بخش خصوصی به قیمت جان مردم محلی شهرستان بندری چابهار تمام شود.
وی با بیان اینكه شركت پتروشیمی اعلام كرده است كه در دوره 10 ساله پس از تكمیل بیش از 17 هزار نفر را استخدام می كند، خاطرنشان كرد: متأسفانه این شركت هنوز عملاً هیچ گامی برای تربیت و مهارت آموزی نیروی انسانی بر نداشته است.
نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار، پیگیری مشكلات پتروشیمی از سوی كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی را خواستار شد و افزود: نمایندگان برای پیگیری برخی مشكلات زیربنایی و بررسی آنها به چابهار سفر كرده اند.
مدیر سایت شركت توسعه نگین مكران نیز گفت: شركت پتروشیمی توجه ویژه ای به توسعه شهرستان چابهار و موضوع اشتغال نیروهای بومی دارد و یكی از اهداف آن بكارگیری نیروهای بومی است.
جهانبخش جعفری افزود: عملیات ساخت شهرك پتروشیمی در زمینی به مساحت یكهزار و 200 هكتار در 20 كیلومتری محدوده منطقه آزاد چابهار آغاز شده و در بازه زمانی 10 ساله تمامی فازهای آن به بهره برداری می رسد.
وی بیان كرد: 18 واحد بالادستی و میان دستی و بیش از 30 واحد پایین دستی در شهرك پتروشیمی مكران احداث می شود.
وی گفت: شهرك پتروشیمی مكران شامل طرح های اوره آمونیاك، متانول، mtp، انواع الفین، كریستال ملامین، آروماتیك، meg و متانول آمونیاك است.
به گزارش ایرنا، چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران با 300 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به كنارك متصل است.
این شهرستان زیبا و ساحلی در جنوبی ترین منطقه مكرانِ بلوچستان واقع شده و تا زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان 645 كیلومتر فاصله دارد.
شبد**3043**6081**1504**خبرنگار: رستم كریمی نژاد** انتشار دهندگان: حیدر سرایانی** علی پاینده