تهران- ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینكه ایران طی سال های اخیر در مصرف مواد آرایشی رشد بالایی داشته است در عین حال گفت: بیش از نیمی از بازار لوازم آرایش كشور، كالاهای قاچاق و غیرمجاز است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، رسول دیناروند روز چهارشنبه در نشست آغاز طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه های زنانه و لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی سراسر كشور گفت: قاچاق كالاهای سلامت محور یك و نیم میلیارد دلار است و این رقم محدود به قاچاق دارو نیست و تمام كالاهای سلامت محور را دربر می گیرد.
وی اظهار كرد: در سال های اخیر بازار مصرف لوازم آرایش رشد بالایی داشته است اما اینكه عنوان می شود ایران دومین كشور مصرف كننده لوازم آرایشی است، آمار درستی نیست البته ممكن است كه در خاورمیانه دومین رشد را در سال های اخیر داشته باشیم اما رتبه دوم و هفتم ایران به لحاظ مصرف این مواد در دنیا اشتباه است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر شاهد وجود كالاهای تقلبی هستیم كه برخی از برندهای معروف، هفت نوع تقلبی دارند وبه دلیل تفاوت قیمت زیاد با برند اصلی، اقشار متوسط و پایین جامعه مورد هدف هستند.
دیناروند افزود: در این كالاهای تقلبی برای بالا بردن كیفیت ظاهری، از مواد و رنگ های غیرمجاز استفاده می شود، چون می خواهند ارزان و فریبنده باشد و این مساله ای خطرناك است و سلامت جامعه را هدف قرار می دهد.
وی درباره فرآورده‌های آرایشی اظهار كرد: براساس مطالعات بازار در سطح جهانی، بازار فرآورده‌های آرایشی حداقل 400 میلیارد دلار است و در ایران دو و نیم میلیار دلار برآورد شده است كه البته این عدد مربوط به فراورده های آرایشی است و لوازم بهداشتی، مقوله ای جداست.

** قاچاق كالا از مسیرهای عجیب و غریب انجام نمی شود
این مقام مسئول سازمان غذا و دارو همچنین به مسیرهای قاچاق هم اشاره كرد و افزود: لزوما قاچاق كالا از مسیرهای عجیب و غریب انجام نمی شود. فكر می كنم از مسیر گمرك هم سوء استفاده هایی انجام می شود و به نظر می رسد كه مسیر ورود قاچاق است و كلاهبرداری هایی در این زمینه صورت می گیرد.
وی ادامه داد: فرآوردهای آرایشی به این وفور با رقم 1.2 میلیارد دلار بسیار زیاد است و در ابوظبی، جبل علی و دوبی طراحی و وارد می شود و توزیع‌كنندگان و تاجران بزرگ هم دست اندركارند.
دیناروند تصریح كرد: توزیع لوازم آرایشی و بهداشتی اگر مانند دارو تحت كنترل قرار گیرد، در این صورت راه ورود قاچاق سخت تر می شود.
طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه های زنانه و لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی سراسر كشور از امروز صبح(چهارشنبه) آغاز شد.
اجتمام**3229**1776
خبرنگار: حنانه شفیعی** انتشاردهنده:لیلا خطیب زاده