سنندج- ايرنا- مديركل اوقاف و امور خيريه كردستان گفت: با تلاش ها و پيگيري هاي انجام شده سند مالكيت يك ميليون و 805 هزار متر مربع از اراضي موقوفات روستاي هانيس شهرستان سنندج اخذ شد.

حجت الاسلام مصطفي نوروزي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين موقوفات كه 80 درصد آن را باغ ميوه و مابقي را كشتزار تشكيل مي دهد بيش از 100 سال پيش توسط واقفين خير انديش محمود خان حشمت نظام، كاظم خان نصير ديوان وآقا محمد بيگ معرف به آقا خواجه با نيت خيرات و مبرات و هزينه هاي مسجد نصير ديوان سنندج وقف شده است.
وي با بيان اينكه نخستين و مهمترين وظيفه اوقاف به عنوان امانتدار اين سنت حسنه، اخذ استاد و تثبيت مالكيت موقوفات است گفت: در سالجاري فعاليت هاي خوبي در اين راستا انجام شده و تاكنون 521 مورد سند موقوفات شهرستان سنندج اخذ شده است.
مديركل اوقاف و امور خيريه كردستان اظهار اميدواري كرد: با ادامه روند اخذ اسناد مالكيت اراضي موقوفه زمينه براي صيانت هرچه بهتر از موقوفات استان فراهم شود كه در اين راستا همكاري و تعامل با ساير نهادها ضروري است.
وي با بيان اينكه از محل اجراي نيات واقفان بسياري از مسائل و مشكلات جامعه رفع مي شود گفت: ما امروز به وقف هايي در زمينه هاي مختلف قرآني، ايجاد مدارس علوم ديني، كمك به محرومان، كمك به دانش آموزان و دانشجويان بي بضاعت نياز داريم.
حجت الاسلام نوروزي با تاكيد بر تلاش براي ترغيب و تشويق مردم به ايجاد وقف هاي جديد با نيات روز اظهار كرد: در اين راستا رسانه موثرترين ابزار بوده و مي تواند فعاليت هايي كه در جامعه در اين راستا انجام مي شود را به اطلاع مردم برساند.
استان كردستان داراي بيش از هزار و 800 موقوفه با 19 هزار رقبه است.
7348
**خبرنگار: افسانه گلباغي