قزوین - ایرنا- استاندار قزوین با بیان اینكه مهمترین رسالت دانشگاه تربیت دانشجوی كارآفرین است، گفت: هدف دانشگاه باید تبدیل علم به ثروت و خلق تولیدات و محصولات دانش بنیان باشد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، فریدون همتی در مراسم اختتامیه نمایشگاه پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی تاكستان با بیان اینكه تولید مدرك و یا محقق و پژوهشگر تنها هدف دانشگاه نیست، افزود: اساس كار دانشگاه آموزش و پژوهش است و خوشبختانه در سال‌های اخیر به این مهم توجه جدی شده است.
وی اظهار كرد: دولت تدبیر و امید توجه زیادی به دانش افزایی دانشجویان و مثبت شدن فضای دانشگاه ها دارد تا دانشجویان بتوانند با طرح دیدگاه های خود برای رشد و آبادانی كشور سهیم باشند.
همتی ادامه داد: علم و فناوری در طول تاریخ زندگی بشر به مثابه چراغ فروزانی بوده كه تاریكی ها را به روی انسانها و جوامع گوناگون روشن كرده و موجب سعادت انسانها و جامعه شده است.
وی در ادامه به نقش پژوهشگران در رشد و توسعه جوامع اشاره داشت و خاطر نشان كرد: پژوهشگران موثرترین نیروهای خلاق یك جامعه هستند و نباید فراموش كرد كه برای رسیدن به جامعه دانایی محور باید به پژوهش اتكا كرد.
همتی تصریح كرد: باید با تلاش دانشجویان، موقعیت علمی ترسیم شده تا افق 1404 و نهضتی كه با حمایت مقام معظم رهبری و اهتمام جدی دولت برای رشد علمی آغاز شده به سرانجام برسد.
این مسئول به سند چشم‌انداز 20 ساله در كشور اشاره كرد و افزود: جایگاه دانشگاه‌ها باید به سمت پژوهش و حضور فعال در جامعه تغییر كند و این مراكز علمی باید در تمام حوزه‌ها در جامعه حضور فعال داشته باشد.
وی همچنین خواستار نقش آفرینی نخبگان در توسعه استان شد و گفت: دانشگاه مبداء همه تحولات است و توسعه و تقویت شركتهای دانش بنیان و ایجاد مراكز رشد می تواند به ایجاد توسعه و تحول در جامعه كمك كند.
همتی با بیان اینكه فناوریهای نوین و دانش بنیان و توسعه پایدار در كشور جز در رهگذر تلاش اساتید و تربیت نیروهای انسانی ماهر بدست نخواهد آمد، افزود: دانش بنیان كردن اقتصاد یعنی هیات علمی دانشگاه ها به گونه ای با دانشجویان همكاری كنند كه فارغ التحصیلی منجر به اشتغال آنان شود.

**مدرك گرایی مهم ترین مانع پژوهش
استاندار قزوین تاكید كرد: متاسفانه مدرك گرایی مهم ترین مانع درمسیر پژوهش است بنابراین باید دانشگاه درمسیری حركت كند تا دانشجو پس از تحصیل بتواند كارآفرین شده و گره گشای مشكلات كشور باشد.
وی تصریح كرد:دانشگاهها در تقویت كارهای پژوهشی نقش مهمی دارند و اگر به جای مدرك گرایی بدنبال فعالیتهای پژوهشی و كاربردی باشند می توانیم از این ظرفیت نیز بهره مند شویم.
همتی افزود: خوشبختانه امروز شتاب خوبی را در حوزه های مختلف علمی همچون نانو، هسته ای و فناوری های نوین شاهد هستیم و در حوزه استان نیز همین رویه را شاهد هستیم.
وی تاكید كرد:باید فضایی را فراهم كنیم تا جامعه علمی و اجرایی و تولیدی اعم از خدمات، كشاورزی و سایر بخش ها نیاز به پژوهش را به درستی احساس كنند و با علاقمندی برای استفاده از دستاوردهای پژوهشی وارد عرصه توسعه شوند.
همتی اضافه كرد: دانشگاه های نسل اول و دوم كه همان آموزش محور و پژوهش محور است عملكرد قابل قبولی را داشته اند و با این روند امروزه نسبت به گذشته از دانشگاه های نسل سوم كه همان كارآفرینی است، انتظار بیشتری می رود.
وی یاد آور شد: نباید دانشگاه نسل سوم دانشجوی بیكار را به سمت جامعه روانه كند بلكه دانشجویانی كه وقتی در دانشگاه فارغ التحصیل شدند باید وارد مرحله عملی و تجاری سازی ایده شوند.

**** اصلاح ساختار دانشگاهها باید در جهت ایجاد كار آفرینی پیش برود
همتی به لزوم ایجاد زمینه دانشگاه های كارآفرین اشاره كرد و گفت: اصلاح ساختار در دانشگاه ها باید در جهت ایجاد كارآفرینی پیش رود تا در راستای ایجاد فرهنگ كارآفرینی در استان قدم برداریم.
استاندار قزوین، نسل جوان و دانشجویان فارغ التحصیل را بهترین فرصت برای رشد و توسعه جامعه عنوان كرد و افزود: باید دانشجوی فارغ التحصیل جمعی را برای كار آفرینی ایجاد كنند نه اینكه نگران بیكاری فارغ التحصیلان باشیم.
وی افزود: باید فرهنگ پشت میز نشستن را از جامعه دور كنیم چرا كه در حال حاضر پیشنهادهای شغلی برای كار كردن در واحدههای صنعت، كشاورزی عموما با میل فارغ التحصیلان جور در نمی آید و با استقبال آنها روبرو نمی شود.
همتی در ادامه به لزوم چابك سازی دولت اشاره كرد و افزود: مشكل اساسی كه در كشور داریم بزرگ بودن دولت است نه این دولت بلكه از ابتدا همه نهادهایی كه در مجموعه حاكمیت كار می كنند، بزرگ شده اند كه باید برای كارآمدی بهتر كارها، آنها را كوچك كرد و بخشی از كارها را به مردم و دانشگاهیان سپرد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: باید تلاش كنیم تا پیوند دانشگاه، صنعت و كشاورزی و خدمات هرچه بهتر برقرار شود تا آنچه كه به عنوان محصول و خدمات داریم با كیفیت مناسب و قیمت بالا عرضه كنیم.
همتی در پایان با اشاره به صنعتی بودن استان قزوین، تصریح كرد: دانشگاه ها می توانند با تشكیل شركت‌های تعاونی در خدمت بخش دانش بنیان صنعت نیز قرار داشته باشند.
7389/ 6128
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشاردهنده: وحید مقدم سلیمی