پكن - ایرنا - همزمان با اوج گیری حملات لفظی آمریكا علیه چین و تهدید به رویارویی با پكن در دریای جنوبی، چین اولین رزمایش ناوهواپیما بر خود را با به پرواز درآوردن جنگنده ها از روی عرشه در خلیج بوهای در شمال این كشور برگزار كرد

به گزارش ایرنا، خبر برگزاری این رزمایش زمانی اعلام می شود كه «هری هریس» فرمانده نظامیان آمریكا در اقیانوس آرام گفته است برای حفاظت از آزادی كشتیرانی در دریای جنوبی آماده رویارویی با چین است.
وی در باره افزایش بودجه نظامی تایوان نیز اظهار داشت، نشانه ای از احتمال فروش تسلیحات به تایوان در دولت ترامپ وجود دارد.
وزارت امورخارجه چین امروز (جمعه) با انتشار بیانیه ای این اظهارات را به شدت مورد انتقاد قرار داد و به واشنگتن در خصوص مسایل تایوان و دریای جنوبی هشدار داده است.
همزمان تلویزیون مركزی چین كه به شكل كم سابقه ای این رزمایش را پخش كرده است، نشان می دهد كه كشتی ها و ناوهای دیگری نیز در اطراف ناو هواپیمابر چین در حال برگزاری یك رزمایش بزرگ هستند.
روزنامه «ژاپن تایمز» نیز در گزارشی نوشت كه با بالا گرفتن تنش ها میان آمریكا و چین در دریای جنوبی و طرح مساله تایوان به نظر می رسد كه پكن در حال نشان دادن بازوی نظامی خود به واشنگتن است.
تلویزیون چین گزارش داد كه در كنار حضور كشتی های نیروی دریایی، جنگنده های چین نیز از روی عرشه ناو پرواز كرده و نزدیك به 10 فروند موشك هوا به هوا و هوا به كشتی شلیك كرده اند.
تلویزیون چین تصاویری از پرواز جت های جنگنده جی ـ 15 این كشور برای نخستین بار پخش كرده و دریادار « چن یویه چی » فرمانده ناو هواپیمابر لیایونینگ چین این رزمایش را برای تقویت توان رزمی نیروی دریایی و هوایی بسیار مهم و اساسی توصیف كرده است.
برخی گزارش های دریافتی حاكی است كه چین برای اجرای برنامه ایجاد منطقه شناسایی ویژه هوایی در دریای جنوبی با هدف مقابله با افزایش تهدیدهای نظامی آمریكا در این دریا آماده می شود.
پس از تنش های مشابه میان چین و ژاپن در دریای شرقی، پكن اقدام به ایجاد منطقه ای در این دریا كرد كه بر اساس آن لازم است كشورها برنامه پرواز هواپیماهایشان را از این منطقه در محدوده زمانی مشخص به اطلاع چین برسانند.
گزارش برخی از نشریات دفاعی به نقل از منابع آگاه در ارتش چین بر این اساس است كه پس از 2سال از برقراری منطقه مذكور با عنوان « آ دی آی زد » در دریای شرقی حالا چین برای ایجاد یك منطقه دیگر در دریای جنوبی آماده شده است.
با این وصف به نظر می رسد كه چین بر اساس شرایط امنیتی، میزان حضور نظامی آمریكا در منطقه و همچنین مناقشات با همسایگان در دریای جنوبی، ایجاد منطقه شناسایی دریای جنوبی را اعلام خواهد كرد.
روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ كنگ به نقل از منابعی كه به نام آنها اشاره نكرده آورده است: اگر آمریكا بخواهد از لحاظ نظامی چین و حق حاكمیت این كشور را در دریای جنوبی به چالش بكشد، محدوده شناسایی ویژه هوایی برقرار خواهد شد.
آساق**231**شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری