تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳

بغداد-ایرنا- عراقی ها و آمریكایی ها با نزدیك شدن عملیات موصل به مراحل سرنوشت ساز آن، رقابت جدی برای رسیدن سریعتر به سركرده گروه تروریستی داعش كه جبعه سیاه اطلاعات این گروه مخوف تروریستی به شمار می رود، آغاز كرده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، كارشناسان امنیتی عراق، شانس نیروهای عراقی را با توجه به این كه تحرك زمینی دارند در مقایسه با نیروهای آمریكایی كه تمام اعتمادشان به مراقبت هوایی محورهای عملیاتی در استان نینوا در شمال عراق است، بیشتر می دانند.
در عراق، اعتقاد بر این است كه آمریكایی ها تمایل دارند كه 'ابوبكر البغدادی' را همانند تمامی سركرده های سابق گروه های تروریستی از جمله 'اسامه بن لادن'(القاعده)، 'ملاعمر' (طالبان)، 'ابومصعب الزرقاوی' (توحید و جهاد) و 'ابوایوب المصری' (شورای المجاهدین)، ابوعمر البغدادی (دولت اسلامی در عراق)، به قتل برسانند تا تمامی اسرار شان نیز با حذف فیزیكی، مدفون شود.
اما بر خلاف آمریكایی ها، عراقی ها اصرار دارند كه سركرده گروه تروریستی داعش را زنده دستگیر كنند تا تمامی اطلاعات جعبه سیاه این گروه تروریستی را از آن استخراج كنند، بر همین اساس تلاش جدی دو طرف متوجه این قضیه شده است.
آمریكا همانند دیگر سركرده های تروریستی كه قبلا آنها را به قتل رسانده است، اقدام به تخصیص پاداش نقدی برای دریافت اطلاعات از مخفیگاه البغدادی كرده و مبلغ پاداش را به تازگی از 10 میلیون دلار به 25 میلیون دلار افزایش داده است.
برخی معتقدند كه افزایش یكباره پاداش نقدی برای اعلام مخفی گاه البغدادی، به معنای وجود اطلاعات جدیدی است كه نشان می دهد، مخفیگاه البغدادی لو رفته است و این شگردی است كه آمریكایی ها در گذشته نیز به محض نزدیك شدن به هدف مورد نظر، چنین كرده اند تا قضیه قتل او را متعاقبا توجیه كنند.
فرمانده یگان ویژه در سازمان مبارزه با تروریسم عراق، در اظهارات پنجشنبه گذشته (16 دسامبر 2016) خود گفته بود كه فرماندهی نظامی عراق اطلاعات دقیقی از محل اختفای ابوبكر البغدادی به دست آورده و محل اختفای او را در منطقه 'البعاج' در غرب موصل در جوار مرزهای سوریه اعلام كرده است.
سرلشكر 'فاضل البرواری' اضافه كرد كه البغدادی در این منطقه در زیر زمین مخفی شده و دست به تغییر چهره زده و ریش خود را تراشیده است.
ابوبكر البغدادی از معدود سركرده های تروریستی است كه دستگاه های امنیتی عراق درباره او اطلاعات دقیق دارند زیرا برخلاف دیگر سركرده های تروریستی در عراق این چهره اولا یك شهروند عراقی است كه حدود 10 سال قبل نیز به اتهام تروریسم در عراق دستگیر شده و مدتی را در زندان به سر برده است.
ابوبكر البغدادی در حقیقت نام مستعار 'ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری' از اهالی سامراء است كه دارای مدرك دكترا در علوم اسلامی است و قبل از سقوط رژیم بعث در 2003 مدتی در دانشگاه تكریت مركز استان صلاح الدین اقدام به تدریس كرده است.
او كه به عنوان یك چهره بعثی رژیم سابق حاكم بر عراق شناخته می شود، دو بار ازدواج كرده كه از همسر اول خود دو پسر و دو دختر و از همسر دوم خود تنها یك پسر دارد.
نیروهای هوایی عراق توانستند در 11 اكتبر 2015 البغدادی را كه در نشستی با تعدادی از معاونین خود در منطقه 'الكرابله' در استان الانبار بود، هدف قرار دهند كه تعدادی از معاونین البغدادی در این حمله كشته و زخمی شدند اما خود البغدادی با تحمل مجروحیت از این حادثه جان سالم به در برد.
البغدادی بعد از اعلام دولت اسلامی در عراق و شام در 29 ژوئن 2014، برای اولین بار در مسجد بزرگ موصل مركز استان نینوا ظاهر شد و خطبه جمعه را خواند و خود را باصطلاح به عنوان خلیفه مسلمانان معرفی كرد.
سركرده گروه تروریستی داعش برخلاف دیگر سركرده های تروریستی، كمتر در انظار عمومی ظاهر می شود و سخنرانی می كند و فقط در جریان عملیات موصل، یكبار در انظار عمومی ظاهر شد و در همان موقع یك نوار صوتی منتشر كرد كه از عناصر خود خواست عربستان و تركیه را مورد حمله تروریستی قرار دهند.
بعد از این نوار صوتی بود كه منابع امنیتی عراق اعلام كردند كه البغدادی در شمال موصل پنهان شده، اما سرلشكر البرواری با اعلام مكان جدید اختفای البغدادی در غرب موصل، تصریح كرده است كه سركرده داعش بطور مرتب در حال جابجایی در داخل اراضی عراق است.
اعتقاد كارشناسان بر این است كه زنده دستگیر كردن این سركرده تروریست ها می تواند پرده از بسیاری از جریان های تروریستی در منطقه در طول 13 سال گذشته بردارد، بویژه كه البغدادی از سال 2003 تا به امروز در تمامی گروه های تروریستی حضور داشته و با الزرقاوی و المصری و ابوعمر البغدادی نیز كار كرده است.
خاورم *4*353*1770*1275
گزارش از محسن مدنی* انتشار دهنده: مجید جعفری