تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

تهران- ایرنا- منابع مصری اعلام كردند كه 'عبدالفتاح السیسی' رئیس جمهوری مصر با 'یوری موسیفینی' همتای اوگاندایی خود در خصوص پروژه های آبی ازجمله اتصال بندر دریاچه ویكتوریا و دریای مدیترانه بحث و گفت وگو كرد.

به نوشته روز دوشنبه روزنامه المصریون، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر كه در دیداری اعلام نشده روز گذشته به اوگاندا سفر كرده با رئیس جمهوری این كشور در خصوص پروژه های آبی بخصوص متصل كردن بندر دریاچه ویكتوریا، بزرگترین دریاچه قاره آفریقا و بزرگترین ناحیه گرمسیری و دومین دریاچه بزرگ آب شیرین جهان به دریای مدیترانه بحث و گفت و گو كرده است.
پروژه اتصال دریاچه ویكتوریا به دریای مدیترانه از طریق رود نیل، طرحی است كه در سال 2015 از سوی مصر اعلام شد تا از این طریق انتقال كالا و تولیدات كشاورزی و دامی بین كشورهای حوضه نیل (11 كشور) به آسانی صورت گیرد.
این درحالی است كه سفر ناگهانی السیسی به اوگاندا تنها یك روز پس از اعلام خبر سفر 'احمد الخطیب' مشاور پادشاه عربستان به اتیوپی و دیدار از سد 'النهضه' اتیوپی و احساس خطر مصر در تاثیر این سد بر سهم آب مصر از رود نیل و در میان اختلاف های قاهره و ریاض، انجام شده است.
السیسی همچنین در دیدار با همتای اوگاندایی خود در كاخ ریاست جمهوری 'كمبالا' بر تشكیل كمیته ای مشترك برای همكاری در زمینه های مختلف بخصوص انرژی، اداره منابع آبی، كشاورزی و دامی تاكید كرده است.
روزنامه 'الفجر' مصر نیز در خصوص این سفر نوشت كه دیدار السیسی از اوگاندا درحالی صورت می گیرد كه ' سلطان بن محمد بن سعود' در ماه جاری میلادی برای گفت و گو با مسئولان اوگاندا در خصوص زمینه های سرمایه گذاری در این كشور بخصوص در زمینه كشاورزی از این كشور دیدار كرد.
براساس این گزارش دیدار سطان بن محمد از اوگاندا برای یافتن فرصت های سرمایه گذاری در زمینه های كشاورزی بخصوص كشت میوه، صنعت و نساجی صورت گرفته است.
تحلیلگران مصری در واكنش به سفر هیات سعودی به اتیوپی و بازدید از سد 'النهضة' ضمن توصیف این بازدید به اقدامی انتقام جویانه و تنش زا اعلام كردند كه روابط ریاض - قاهره وارد مرحله جدیدی شده و عربستان از خطوط قرمز عبور كرده است.
سد النهضه یا سد هزاره بزرگ سدی می باشد كه قرار است از سوی اتیوپی در نیل آبی در نزدیكی مرزهای اتیوپی با سودان و در حدود 20 تا 40 كیلومتری آن احداث شود. در صورتی كه این سد احداث شود بزرگترین سد آبی-برقی در قاره آفریقا و دهمین سد بزرگ جهان در زمینه سدها برای تولید برق به شمار خواهد رفت. هزینه احداث این سد از مرز چهار میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و یكی از سه سدی است كه به منظور تولید برق آبی در اتیوپی احداث می شود، كه نگرانی هایی را نزد كارشناسان مصری درباره تاثیر آن بر آبهای نیل و سهم مصر از آن ایجاد كرده است.
كشورهای حوزه نیل در سابق مستعمر های كشورهای خارجی بودند كه پس از مدتی به استقلال رسیدند. اولین توافقات درباره تقسیم آبهای نیل به سال های 1902، 1906 و1929 باز می گردد.
در سال 1959 مصر و سودان ضمن صحه گذاشتن بر مفاد توافقنامه سال 1929 بر مفاد آن اصلاحاتی اعمال نمودند.این توافقنامه به مصر اجازه می دهد كه 87 درصد از جریان 84 میلیارد متر مكعبی آب نیل را مورد استفاده قرار دهد.
این توافق نامه ها حق و سهم مصر از آب نیل را محفوظ می داشت و مصر در صورت ایجاد طرح های جدید بر رود نیل و شعبه های آن حق اعتراض داشت.
خاورم**9366**مترجم:صغری رحیمی**انتشاردهنده: عزیز موسوی