غرفه دارانی كه به گفته مسئولان تعزیرات حكومتی فارس با اجاره های نجومی محل هایی را در محوطه فرودگاه شهید دستغیب شیراز اجاره كرده اند، راه جبران این اجاره بهای سنگین را یافته اند و از جیب مسافران چرخه باطل گران فروشی را می چرخانند.
گران خریده ام،گران می فروشم. این پاسخی است كه غرفه داران می دهند و به گفته یكی از مسئولان در فارس اگر چندین بارهم این گرانفروشان جریمه شوند، راه جبران جریمه ها گرانفروشی است و مسافران پروازی باید تاوان این چرخه باطل را بدهند.
صحنه ای را در فرودگاه شیراز تصور كنید كه یك كودك تشنه با گریه و زاری و افكندن خود بر روی زمین، بی تابی می كند و پدرو مادراین كودك ناچارند بهای یك بسته 12 تایی آب معدنی یك لیتری را برای یك بطری یك چهارم لیتری بپردازند.
انتشار مطلبی منتسب به یك توریست خارجی در سیزدهم آذر 95 موضوع گرانفروشی برخی غرفه های فرودگاه بین المللی شیراز را در شبكه های اجتماعی بیش از پیش مطرح كرد.هرچند پیشتر هم گرانی در غرفه های فرودگاه شیراز، شانزدهم آبان 95 در رسانه ها بازتاب یافته بود.
گران فروشی غرفه های عرضه كننده كالا و خدمات در این فرودگاه در آبان 95 به حدی بود كه كالای موسوم به تخم مرغ شانسی را غرفه داران به قیمت یك میلیون و 500 هزار ریال عرضه می كردند.
به گفته مسافران این فرودگاه، هزینه صرف چای 2 نفره ساده در این فرودگاه 250 هزار ریال بود و یك ظرف فالوده شیرازی برای مسافران افزون بر 200 هزار ریال هزینه در پی داشت.
بر این اساس، یك بشقاب نیمروی صبحانه نیز به بهای 200 هزار ریال در این فرودگاه عرضه می شد.
** 92 میلیون و 200 هزار تومان جریمه هم كارساز نبود
مدیركل تعزیرات حكومتی استان فارس سیزدهم آبان 95 در ارائه گزارشی از فعالیت های این اداره كل در مقابله با گران فروشی درفرودگاه شیراز گفت:شماری ازغرفه داران مستقر در این فرودگاه به دلیل گران فروشی در مجموع به مبلغ 922 میلیون ریال جریمه شدند.
علی مبشری افزود: در بازدیدهای بازرسان این اداره كل، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتاق اصناف شیراز در هشت ماه گذشته(سال95) از غرفه های فعال در فرودگاه شیراز 106 پرونده تخلف صنفی تشكیل و برای رسیدگی به تعزیرات حكومتی ارسال شد.
مدیركل تعزیرات فارس اظهاركرد: چهار مورد از تخلفات گران فروشی در فرودگاه شیراز به نصب پارچه تخلفات، سه مورد به تعطیلی محل كسب، 11 مورد مهر تخلف و 6 مورد تخلف دیگر نیز منجر به درج در پرونده شد.
** بازهم جریمه
انتشار پستی از یك گردشگر خارجی در شبكه های مجازی كه بابت سفارش سه فنجان كاپاچینو، 2 عدد همبرگر و یك هات داگ 270 هزار تومان پرداخته بود، با واكنش بازرسان تعزیرات حكومتی استان فارس همراه شد و پس از شناسایی غرفه گرانفروش، جریمه 340 میلیون ریالی برای آن درنظر گرفته شد.
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس دوشنبه 15 آذر 95 شخصا به همراه بازرسان تعزیرات، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتاق اصناف در فرودگاه شیراز حضور یافت تا بااین روش بر جدیت و عزم دستگاه های نظارتی بر مقابله با گرانفروشی در این مكان پرتردد تاكید كرده باشد.
در جریان این بازدیدها،غرفه متخلفی كه گرانفروشی آن به گردشگرخارجی واكنش زیادی در شبكه های مجازی داشت، شناسایی و با حضور مدیركل تعزیرات حكومتی فارس برای این غرفه پرونده تشكیل شد.
علی مبشری در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: این غرفه متخلف ملزم به پرداخت 193 هزار تومان اضافه دریافتی از گردشگر خارجی بابت اقلام عرضه شده به وی است.
وی افزود: در حال تلاش برای شناسایی گردشگر خارجی و بازگرداندن اضافه مبلغ دریافتی این غرفه به وی هستیم.
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس گفت: در بازرسی ها از این غرفه گرانفروش همچنین 17 میلیون تومان تخلف گرانفروشی محرز شد كه در نهایت، این غرفه به میزان 2 برابر این رقم یعنی 34 میلیون تومان جریمه شد.
مبشری اظهار كرد: در مجموع در بازدیدهای دوشنبه بازرسان اكیپ سیار تعزیرات حكومتی از غرفه های فرودگاه شیراز ، بیش از 135 میلیون تومان تخلف كشف شد.
وی اظهار كرد: همزمان با افزایش انتقادهای مسئولان و مردم از وضعیت غرفه های فرودگاه شیراز گشت های بازرسی تعزیرات حكومتی از این فرودگاه با جدیت و استمرار بیشتری فعالیت می كنند.
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس گفت: در این بازدید همچنین به سه شكایت حضوری مسافران حاضر در پایانه فرودگاه نیز رسیدگی و ضمن استرداد حق شاكی برای غرفه متخلف تشكیل پرونده شد.
وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده مقرر شد با هدف برخورد با تخلفات عدیده غرفه های مستقر در فرودگاه شیراز هفته ای سه بار از این فرودگاه بازرسی صورت گیرد و پرونده های تشكیل شده در این بازرسی ها به شعبه ای ویژه ارجاع و خارج از نوبت رسیدگی شود.
مدیر كل تعزیرات حكومتی فارس بیان كرد: در برخورد با متخلفین به هیچ وجه اغماض نخواهیم ولی اصلاح وضعیت نابسامان غرفه های فرودگاه شیراز نیازمند یك عزم جدی میان همه دستگاه های مرتبط است .
مبشری از شهروندان خواست در صورتی كه جنسی را از غرفه های فرودگاه شیراز گران خریداری كردند مراتب را به سامانه 30009651 گزارش كنند تا موضوع به سرعت رسیدگی و با متخلف برخورد شود.
** عزم جدی همگانی
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس شانزدهم آذر 95 نیزبه ایرنا گفت:حل وفصل معضل گرانفروشی در فرودگاه شیراز به تنهایی از عهده این اداره كل برنمی آید بلكه نیازمند عزم و جدیت همه دستگاه ها از جمله مدیریت این فرودگاه بین المللی است.
علی مبشری افزود: در فرودگاه شیراز، از غرفه ها بابت هر مترمربع ماهانه 10 میلیون ریال اجاره اخذ می شود كه خود یك نوع گرانفروشی است و از طرفی، غرفه ها نیز برای تامین هزینه اجاره خود به گرانفروشی روی می آورند كه حاكی از وقوع تخلف به همراه تخلفی دیگر است.
مدیركل تعزیرات حكومتی درباره روند برخورد با گرانفروشی و نظارت بر كالا و خدمات عرضه شده در فرودگاه شیراز گفت: در روال عادی، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس و اتاق اصناف استان به عنوان متولیان اصلی نظارت بر قیمت كالاها و خدمات از واحدهای صنفی استان بازدید می كنند.
وی افزود: با توجه به این كه فرودگاه و پایانه های مسافربری از مكان های پرتردد مردم است، گشت های سیار و ویژه ای نیز برای این مكان ها در نظر گرفته می شود كه فعالیت این گروه های بازرسی از بهمن ماه هر سال با توجه به افزایش شمار سفرها در آستانه سال نو جدی تر می شود.
مبشری در ادامه با اشاره به برخوردهای مكرر با واحدهای صنفی متخلف در فرودگاه شیراز گفت: برای مقابله و رفع دائمی این مشكل، اواخر پارسال جلسه ای به دعوت اداره كل تعزیرات حكومتی فارس و با حضور مدیركل فرودگاه شیراز و شركتی كه محیط فرودگاه را اجاره كرده است، مسئولان اتاق اصناف، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس و معاون فرمانداری شیراز تشكیل شد.
وی ادامه داد: در این جلسه، مسئولان دستگاه ها و سازمان ها تاكید كردند كه با توجه به سفر میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی، فرودگاه به منزله آبروی شهر شیراز قلمداد می شود و این موضوع مطرح شد كه با وجود جریمه شدن افراد گرانفروش در بازرسی ها، بازهم تخلفات در فرودگاه ادامه دارد.
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس گفت: در این جلسه مقرر شد كه سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نرخنامه ای را با هماهنگی اتاق اصناف تهیه كند و به غرفه های فعال در فرودگاه ارائه شود تا آنها نیز ضمن نصب در محل غرفه، آن را ملاك عمل خود قرار دهند.
** تصمیمی كه عملیاتی نشد
مبشری در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا افزود: یكی دیگر از مصوبات این جلسه، ملزم كردن واحدهای فعال در فرودگاه به اخذ پروانه كسب بود.
وی ادامه داد: این موضوع از آنجا اهمیت دارد كه در شرایط نبود پروانه كسب، امروز یك فروشنده را جریمه می كنیم و فردا فروشنده دیگری می آید و گرانفروشی را ادامه می دهد ؛ از این رو باید فردی دارای هویت و شناسه فعالیت متولی غرفه های فرودگاه باشد.
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس گفت: در این جلسه بنا بر این شد كه اتاق اصناف فارس غرفه های فرودگاه شیراز را ساماندهی كند و به غرفه هایی كه پروانه كسب ندارند، تذكر و اخطار بدهد و در صورت بی توجهی به این تذكر پس از 10 روز، این غرفه ها را پلمب كند.
وی اظهار كرد: در عمل، به این مصوبه جلسه پارسال متولیان نظارت و مدیران فرودگاه توجهی صورت نگرفت.
** غرفه ای برای حضور دائمی بازرسان در فرودگاه
مبشری در ادامه گفت: اختصاص یك مكان و غرفه در فرودگاه شیراز برای بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس و استقرار شعبه تعزیرات در این محل با حضور 2 بازپرس و قاضی برای رسیدگی به شكایت های مردم از دیگر مصوبات این جلسه بود كه تاكنون محقق نشده است.
وی ادامه داد: با این وجود، گشت های تعزیرات همچنان ادامه یافته است و بازرسان هفته ای یك تا سه بار از روند عرضه كالا و خدمات در فرودگاه بازرسی می كنند.
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس گفت: در جلسه روزهای پایانی آبان 95 با معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس اعلام كردیم كه با توجه به عملیاتی نشدن مصوبات جلسه پارسال با دست اندركاران امور فرودگاه و نظارت بر آن، تعزیرات در مقابله با گرانفروشی در این مكان تنها مانده است.
وی افزود: در این جلسه اشاره شد كه ما شرح وظایف دیگری هم داریم و از نظر ذاتی، وظیفه بازرسی و نظارت بر قیمت ها از وظایف سازمان صنعت و معدن است و ما به عنوان تعزیرات مكلف هستیم به پرونده تخلفات رسیدگی كنیم.
مبشری گفت: بنا بر روال قانونی، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید پرونده تخلف را تشكیل دهند و رسیدگی به آن را تعزیرات انجام دهد.
** چشم انداز مقابله با گرانفروشی در فرودگاه
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس در ادامه گفت: با تاكید معاون گردشگری استانداری فارس، از ابتدای آذر ساز و كار همكاری بهتری برای نظارت برعرضه كالا و خدمات در فرودگاه شیراز شكل گرفته است.
وی افزود: به دنبال این جلسه، اتاق اصناف با جدیت بیشتری وارد عرصه شده است به گونه ای كه در2 هفته گذشته، بازرسی های زیادی از فرودگاه صورت گرفته است تا جایی كه 6 واحد صنفی به دلیل بی توجهی به تذكر قبلی در زمینه لزوم اخذ پروانه كسب تعطیل شدند و به 10 غرفه نیز در این زمینه تذكر داده شده است كه در صورت حركت نكردن در این روال قانونی، پلمب می شوند.
مبشری اظهار كرد: این اقدام ها در 2 هفته گذشته با مشاركت اتاق اصناف و اداره نظارت بر اماكن نیروی انتظامی صورت گرفته است.
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس گفت: كاركنان این اداره كل هر روز به همراه بازرسان صنعت، معدن و تجارت فارس در فرودگاه شیراز حضور می یابند ولی تاكنون مكان ثابتی برای فعالیت در اختیار آنها قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: انتظار می رود كه مدیریت فرودگاه شیراز با جدیت بیشتری در این عرصه وارد عمل شود چرا كه تا زمانی كه این اراده در فرودگاه وجود نداشته باشد، تخلف گرانفروشی، نارضایتی مسافران و عرضه كالای تاریخ مصرف گذشته و گران به مردم ادامه می یابد كه زیبنده استان فارس نیست.
مبشری در ادامه با اشاره به ارائه گزارش روند مقابله با گرانفروشی در فرودگاه شیراز به دادستان عمومی و انقلاب مركز استان فارس گفت: ما با جدیت بیشتری در این مسیر حركت خواهیم كرد.
وی به ریشه یابی مشكل گرانفروشی در فرودگاه شیراز پرداخت و گفت: شركتی كه غرفه ها را به متصدیان اجاره داده است نیز در حال تخلف گرانفروشی است چرا كه هزینه زیادی بابت اجاره از غرفه ها اخذ می شود.
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس افزود: با این وجود، گرانفروشی غرفه ها به دلیل پرداختن اجاره بهای زیاد را نیز نمی پذیریم.
مبشری ادامه داد: زمانی كه متصدیان غرفه های فرودگاه ماهانه 10 میلیون ریال اجاره پرداخت كنند، ممكن است با نادیده گرفتن جریمه های فرارویشان، برای درآمد بیشتر به گرانفروشی ادامه دهند.
وی افزود: با توجه به در اختیار نداشتن مكان فعالیت در فرودگاه شیراز، بازرسان امكان حضور 24 ساعته در این فرودگاه را ندارند و در هر لحظه ای كه متصدیان غرفه های متخلف چشم ناظران را دور ببینند به گرانفروشی روی می آورند.
مدیركل تعزیرات حكومتی فارس با بیان این كه بهترین بازرس و ناظر مردم هستند، گفت: اگر فردی در فرودگاه شیراز با گرانفروشی مواجه شده است و به دلیل مسافر بودن قادر به پیگیری شكایت خود از متخلفان نیست، كافی است با شماره 09651 تماس بگیرد و یا با ارسال پیامك به شماره 30009651 موضوع را گزارش دهد تا اداره كل تعزیرات حكومتی استان تا دستیابی به نتیجه و برخورد با خاطیان این موضوع را پیگیری كند.
مبشری دوشنبه 15 آذر نیز در حاشیه بازدید از فرودگاه شیراز به ایرنا گفته بود كه غرفه های متخلف در بازرسی های این روز، یك میلیارد و 350 میلیون ریال جریمه شدند؛ در این بازدیدها بودكه غرفه ای كه گرانفروشی اش گلایه یكی از گردشگران خارجی را در پی داشت، شناسایی و 340 میلیون ریال جریمه شد.
** شماره گذاری غرفه ها و تعیین نرخ كالا و خدمات در فرودگاه
قدرتالله جوكاری مسئول اجرائیات اتاق اصناف مركز فارس در گفت وگو با ایرنا اعلام كرد: شمارهگذاری غرفههای فرودگاه شیراز و تعیین نرخ كالا و خدمات در این غرفه ها را با هدف جلوگیری از گرانفروشی در این فرودگاه آغاز كرده ایم.
وی گفت: با ثبت اطلاعات فعالان غرفه های فرودگاه و اختصاص شماره به هر یك از غرفه ها، مسافران می توانند به راحتی تخلف غرفه ها را به مركز تلفن نظارت اصناف 124 اعلام كنند.
وی گفت: نرخ های كالاها در غرفه های فرودگاه شیراز نامعقول است، كالا و خدمات عرضه شده در فرودگاه تنها 15 تا 20 درصد می تواند نسبت به مركز شهر شیراز تفاوت داشته باشد.
جوكاری پیشتر گفته بود هیچ كدام از 60 غرفه مستقر در فرودگاه شیراز، پروانه كسب ندارند.
** پاسخ فرودگاه به انتقادها
مدیر كل فرودگاه های استان فارس دوشنبه 29 آذر 95 به ایرنا گفت: اتفاقاتی كه پیرامون گران فروشی های اخیر در فرودگاه شیراز روی داد از جهات مختلف قابل پیگیری است كه برای جلوگیری از تكرار چنین اتفاقی هر كدام به شكل جداگانه پیگیری و با متخلفان برخورد می شود.
رضا بدیعی فرد افزود: یكی از این مباحث به مساله قرارداد فرودگاه با سرمایه گذار باز می گردد، دیگری به قرارداد سرمایه گذار با غرفه داران و مساله دیگر نیز برخی تخلفات كارمندان داخل غرفه ها را شامل می شود.
وی ادامه داد: بحث قرارداد فرودگاه با سرمایه گذار نیز خود از جهات حقوقی، بازرگانی، مالی و فنی قابل پیگیری است كه این كار هم اینك در دست انجام است.
او بیان كرد:یك قرارداد بین سرمایه گذار با بهره برداران غرفه ها منعقد شده كه این ارتباطی با فرودگاه ندارد اما در بحث نظارتی ما به این مساله ورود كرده ایم و در صورت مشاهده تخلف تذكراتی نیز داده ایم.
بدیعی فرد افزود: قراردادی كه فرودگاه با سرمایه گذار منعقد كرده بر اساس میزان سرمایه گذاری سرمایه گذار بوده است.
وی بیان كرد: سرمایه گذار برای توسعه سالن فرودگاه و پاركینگ مبلغ 22 میلیارد تومان سرمایه گذاری كرده و بازگشت سرمایه نیز در یك دوره هفت ساله كه اواخر سال 98 به پایان می رسد تعریف شده است.
مدیر كل فرودگاه های فارس ادامه داد: البته درآمد سرمایه گذار تنها از بابت غرفه ها نیست و تمام درآمدهای غیر هوانوردی فرودگاه شامل پاركینگ و تابلوهای تبلیغاتی را نیز شامل می شود و غرفه ها تنها بخشی از درآمد آنها است.
وی افزود: اینگونه نیست كه فرودگاه برای اجاره غرفه ها با هریك از غرفه داران قرارداده منعقد كرده بلكه ما كل فضای غرفه ها را به 2 نفر اجاره داده ایم و آنها با تعریف غرفه های متعدد آنها را به افراد مختلف اجاره داده اند.
بدیعی فرد افزود: یك سری اقدامات هم در بحث ماهیت قرارداد در دست انجام داریم كه مشخص شود كه سرمایه گذار چه میزان سرمایه گذاری و چه میزان بهره برداری كرده و آیا به تعهدات خود در قبال فرودگاه عمل كرده اند یا خیر؟
مدیر كل فرودگاه های فارس گفت: البته بحث برخورد با متخلفان و گران فروشان در فرودگاه مربوط به هفته های اخیر نیست و ما از یك سال گذشته تاكنون در چندین نوبت با چند غرفه گران فروش برخورد كرده ایم زیرا فرودگاه سیما و وجهه شهر است و باید ملاحظاتی در آنجا در نظر گرفته شود.
بدیعی فرد افزود:شیوه ای كه تعزیرات برای برخورد با مساله گران فروشی در فرودگاه با آن ورود كرد باعث هجمه هایی علیه فرودگاه شد كه در جلسه ای در استانداری فارس تشكیل شد مقرر شد كه تعزیرات در برخوردهای خود ملاحظاتی نیز داشته باشد.
** فرودگاه: بازرسی سرزده اثرگذاری بهتری دارد
حضور بازرسان و قاضی ویژه تعزیرات یكی از خواسته های دستگاه های نظارتی استان برای مقابله عملیاتی و فوری با گران فروشی در فرودگاه است.
مدیركل فرودگاه های استان فارس در این باره گفت: در جلسه اخیر، بحث استقرار دائم تعزیرات در فرودگاه شیراز هم مطرح شد كه بنا به دلایلی مورد قبول واقع نشد چرا كه معتقدیم بازدیدهای سرزده تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت و آنها نیز این را پذیرفتند.
بدیعی فرد ادامه داد: فرودگاه یك مجموعه گسترده است و در یك چنین مجموعه ای ممكن است همانند بسیاری مكان های دیگر چنین اتفاقی روی دهد اما نباید تمام مجموعه را زیرسوال برد و مورد هجمه قرار داد.
وی افزود: روشی كه برخی مطبوعات استان در این قضیه دنبال كردند و القاب ناشایستی كه نسبت به فرودگاه یا كاركنان فرودگاه به كار بردند پذیرفتنی نیست.
در نقطه مقابل، مدیركل تعزیرات حكومتی فارس بر این باور است كه استقرار دائمی بازرسان و قاضی ویژه رسیدگی به تخلفات در فرودگاه شیراز می تواند به رسیدگی فوری به درخواست های مسافرانی شود كه به دلیل فوریت در انجام امور پروازی، وقت و زمان كافی برای پیگیری شكایت خود را ندارند.
به دنبال مخالفت با اختصاص غرفه به بازرسان تعزیرات، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف، یك گام باقیمانده و پیشنهاد شده برای مهار گران فروشی در فرودگاه شیراز بر زمین می ماند و باید دید، استمرار بازرسی های سرزده به حذف این پدیده منجر خواهد شد یا خیر.
با این حال، اختصاص شماره به غرفه ها و تعیین نرخ ارائه خدمات و نصب آن در غرفه گام های مثبتی است كه امیدها به بهبود شرایط را تقویت می كند، مشروط به آن كه غرفه ها پروانه كسب داشته باشند و پس از آن كه هر غرفه دار جریمه شد، روز بعد غرفه دار دیگر مسیر گران فروشی را ادامه ندهد.
6122 / 1876 / 2027
گزارش از : غلامرضا مالك زاده - سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
شیراز- ایرنا- مسافرانی كه در فرودگاه شیراز به پرواز با هواپیما می اندیشند، كمتر خود را درگیر شكایت از صعود پروازگونه نرخ كالاهای بیشتر غرفه داران این فرودگاه می كنند و شاید همین عامل موجب تداوم گرانفروشی در این فرودگاه بین المللی باشد.