تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

رشت - ايرنا - رشت مركز استان گيلان از نخستين شهرهاي ايران است كه داراي نهادي به نام شهرداري براي بهسازي فضاي شهري و ارائه خدمات به شهروندان شد اما امروز با چالش هايي همچون ترافيك و چاله هاي متعدد در معابر شهر، دست و پنجه نرم مي كند.

رشت شهري است كه اكنون با 640 هزار جمعيت ثابت و افزون بر يك ميليون و 200 هزار جمعيت شناور كه در ايام تعطيل سال به افزون بر دو ميليون نفر مي رسد ، كلانشهر ناميده مي شود.
به گزارش ايرنا، با وجود تلاش هاي صورت گرفته در ادوار مختلف ، اين كلانشهر از زيرساختهاي لازم براي سكونت ، اشتغال و آمد و شد اين تعداد جمعيت برخوردار نيست.
ترافيك سنگين خيابانها و معابر پر از چاله اين مادر شهر گيلان را رنج مي دهد.
فزوني جمعيت و به تبع آن افزايش تردد خودروها ، تكرار بارگذاري و شرايط نامساعد جوي و در نتيجه جدا شدن مصالح سنگي از قير از عوامل اصلي ايجاد گودال در خيابان ها و معابر است .البته حفاري براي كارهاي عمراني نظير لوله هاي آب و فاضلاب، گاز و عدم مرمت صحيح آن نيز مزيد بر علت مي شود.
به گفته كارشناسان راه و شهرسازي ، رفع اين خرابي ها مستلزم اجراي عمليات تعمير و بهسازي در فواصل زماني نسبتاً كوتاهي پس از بهره‌برداري و متعاقب آن، صرف هزينه فراوان است.
مساحت شهر رشت در طرح جامع 10 هزار و 100 كيلومتر مربع اعلام شده كه معمولا در شهرسازي 20 تا 25 درصد سطح را معابر تشكيل مي دهند .
مديرعامل سازمان عمران شهرداري رشت در مصاحبه با ايرنا گفت : در راستاي ارتقاي سطح كيفي كار، سهم زيادي از پروژه آسفالت با قراردادي به مبلغ 46 ميليارد تومان به بخش خصوصي واگذار شده است.
عاطفه رمضان نياي چيراني اظهار كرد : سازمان عمران نيز حدود هشت تا 9 ميليارد تومان براي اسفالت معابر رشت در نظر گرفت.
وي خاطرنشان كرد :از ابتداي سال تاكنون توسط سازمان عمران در سطح شهر افزون بر 68 هزار متربع مرمت و روكش صورت گرفته و پيمانكار بخش خصوصي نيز با قراردادي به مبلغ حدود 10 ميليارد تومان حدود 335 هزار متربع روكش اسفالت نموده است.
وي خاطرنشان كرد:سازمان عمران از ابتداي سال حدود 9 ميليارد تومان درامد حاصل از اجرا و فروش اسفالت داشته است.
چيراني مسئوليت ترميم چاله هاي معابر را به عهده پيمانكاران بخش خصوصي عنوان كرد و گفت : براي خدمات فوريتي و سريع تعمير نگهداري معابر سطح شهر قرارداد بسته ايم و آسفالت توسط سازمان يا پيمانكاران تامين مي كنند.
چيراني با بيان اين كه ما پروژه را بر اساس منابع نگاه مي كنيم، افزود : با اين وضعيت تصورم اين است كه در ماه هاي باقي مانده سال، دو و نيم تا سه برابر چيزي كه در هشت ماه نخست سال اجرايي شده، آسفالت انجام و آسفالت شهر براي شهروندان و گردشگران بهاري بهسازي شود.
چيراني تصريح كرد: در زمينه ترميم اسفالت حفاري هاي لوله گذاري اب هاي سطحي در سه چهار مسير حساس كار سنگيني را انجام داديم .
وي با اشاره به بهره مندي شهرداري رشت از كارخانه توليد آسفالت گفت: براي مجوز برداشت شن و ماسه مورد نياز جهت توليد آسفالت با چالش مواجه بوديم كه سرانجام با مساعدت مسئولان ذيربط، مرداد ماه مجوز صادر شد.
چيراني افزود : با توجه به رفع مشكلات و حمايت راه و شهرسازي تامين قير و مصالح در قالب پيمانكاران امسال حدود هشت ميليارد تومان اسفالت در كارخانه رشت توليد شده كه بخش زيادي براي تامين نقدينگي مورد نياز جهت پرداخت حقوق كاركنان شهرداري به فروش رفته است .

** نبود وسايل حمل و نقل عمومي كافي براي جابه جايي جمعيت يك كلانشهر
خيابان هاي شلوغ ، پر از دود و صداي بوق خودروها و انتظار طولاني مردم براي خودرو ، بي نظمي و كندي تردد و فقدان وجود وسايل حمل و نقل عمومي كافي از مشكلات شهروندان كلانشهر رشت است كه علاوه بر ايجاد ناهنجاري هاي رواني، موجب ضرر اقتصادي زيادي به گيلان مي شود.
كلانشهر رشت با 640 هزار جمعيت ثابت و افزون بر يك ميليون و 200 هزار جمعيت شناور نياز به تعداد كافي وسايل نقليه عمومي و يك سيستم دقيق و كارامد حمل و نقل دارد.
اين در حاليست كه شمار اتوبوس هاي شهر رشت كه در گذشته 150 تا 160 دستگاه بوده به دليل آنچه سيستم نامناسب نگهداري و تعمير عنوان مي شود، اكنون به 60 دستگاه كاهش يافته است .
همچنين 15 هزار خودرو شامل شش هزار تاكسي و بقيه تاكسي تلفني و خودروهاي باري زير نظر سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري رشت ارائه خدمات مي كنند و بالغ بر 150 دستگاه ميني بوس نيز اقدام به جابه جايي مسافران مي كنند؛ همچنين طبق آمار‌ 16 هزار خودرو مسافربر شخصي در رشت وجود دارد .
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري رشت از در دست تدوين بودن طرح جامع ترافيكي شهر خبر داده كه قرار است راهكاري علمي و كارشناسي براي ارتقاي ناوگان هاي حمل و نقل عمومي شهر ارائه دهد.
مرتضي شريفي با بيان اينكه در حال حاضر 60 دستگاه اتوبوس در شهر فعال است، ابراز اميدواري كرده اين تعداد افزايش يابد.
وي همچنين ادامه داد: در حوزه ميني بوس راني بالغ بر 150 دستگاه ميني بوس در سطح شهر فعاليت مي‌كنند كه بايد با كمك بخش خصوصي و به نتيجه رسيدن طرح جامع يكپارچه سازي حمل و نقل شهر رشت اين تعداد افزايش يابد.
وي در خصوص طرح جامع يكپارچه سازي حمل و نقل شهر رشت نيز اظهار كرد: نتايج حاصل از اين مطالعات مي تواند موجب بروزرساني در تعداد، نحوه ارتباط محور‌ها، جانمايي‌ها و در مجموعه ترتيب و چينش وسايل حمل و نقل شود.
وي يكي ديگر از مشكلات رانندگان در شهر رشت را هجوم مسافربرهاي شخصي عنوان و تصريح كرد: وضع شهر رشت در اين زمينه نسبت به ساير كلانشهر‌ها نامساعد‌تر است و طبق آمار‌ها 16 هزار خودرو مسافربر شخصي در رشت وجود دارد كه خيلي از آن‌ها رشتي نيستند.
شريفي با اشاره به اينكه 90 درصد ميني بوس‌هاي شهر رشت فرسوده هستند، گفت: براي نوسازي سيستم حمل نقل حاكميت بايد 80 درصد قيمت خودرو را تسهيلات تك رقمي با بازپرداخت حداقل پنج ساله به رانندگان بدهد.
وي تصريح كرد: با پيش بيني‌هاي صورت گرفته در خوشبينانه‌ترين حالت شهرداري رشت براي نوسازي سيستم تاكسيراني خود بايد حداقل 30 ميليارد تومان هزينه كند.
بي شك هر كلان شهري در جهان به نسبت جمعيت با چالش هايي به همان قياس بزرگ و حساس نيز روبروست؛ مسائل و مشكلاتي كه نيازمند بررسي دقيق و شناخت شرايط و امكانات موجود و برنامه ريزي علمي براي مديريت كلانشهر و رفع آنها است .
گزينش صحيح نيروهاي كارامد براي ساماندهي مسائل ، تلاش براي تامين صحيح منابع بدون فشار بر اقشار كم درآمد، نظارت دقيق بر نحوه كاركرد و هزينه كرد طرح ها، انتخاب پيمانكاران مناسب ، تعامل بين بخشي و عملكرد درست هر يك از بخش ها براي مديريت يك كلانشهر بديهي و بسيار ضروري است؛ البته فرهنگ صحيح ترافيك و شهرنشيني نيز بايد از سوي مردم مورد توجه قرار گيرد.
زماني مي توان به رشت بعنوان يك كلانشهر باليد كه مشكلات آن به حداقل رسيده باشد.
خبرنگار: گيتي بابايي ** انتشاردهنده: كبيري
6030/2007