بجنورد- ايرنا- معاون امور استان هاي اتاق بازرگاني ايران به صدور بيش از 40 هزار كارت بازرگاني در سطح كشور اشاره كرد و گفت: اكنون به دنبال اصلاح قانون هستيم تا به سمت و سويي پيش رويم كه ديگر نياز به كارت بازرگاني براي تجار نباشيم.

به گزارش ايرنا سيدجواد زماني شنبه در حاشيه بازديد از اتاق بازرگاني خراسان شمالي اظهار كرد: صدور اين ميزان كارت بازرگاني در سطح كشور ايده آل نيست؛ در راستاي تقويت صادرات، واردات بايد روند فعاليت ها آسان سازي شود.
وي با بيان اينكه بخش عمده اقتصاد ايران را اقتصاد بخش خصوصي است گفت: بر اين اساس كارگردان واقعي و اصلي آن در بخش خصوصي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن وكشاورزي است.
وي افزود: در اين راستا معاونت امور استان ها وظيفه دارد براساس دستور و منشور اتاق ايران ضمن بررسي و نظارت درخواست هاي استان ها قسمتي كه نياز به تقويت و توانمندي دارد در اولويت اقدام قرار دهند.
زماني همچنين به سابقه تاسيس هشت ساله اتاق بازرگاني خراسان شمالي اشاره كرد و گفت: اتاق بازرگاني خراسان شمالي يكي از اتاق هاي نوپا در كشور است اما در مقايسه با اتاق هاي كه سابقه 100 ساله در ايران دارند يكي از اتاق هاي بسيار فعال در كشور است.
وي فعاليت هاي اتاق بازرگاني خراسان شمالي را بسيار مطلوب برآورد كرد و گفت: در اين مدت شاهد موفقيت ها و فعاليت هاي بسيار خوب اين اتاق بوده ايم كه جاي قدرداني دارد.
زماني مجموعه اتاق بازرگاني خراسان شمالي را از افراد توانمند و فعال در تمام زمينه ها دانست و اظهار كرد: براين اساس در ماه دست كم دو جلسه با اين اتاق داريم تا مسائل و مشكلات و توانمندي مطرح و در راستاي رفع مشكلات آن اقدام لازم صورت گيرد.
معاون امور استان هاي اتاق بازرگاني ايران، خراسان شمالي را يكي از استان هاي توانمند به ويژه در بخش كشاوري در سطح كشور اعلام كرد و گفت: براين اساس بايد در تلاش باشند تا اتاق بازرگاني اين استان بتواند اجرايي تر و فعال تر از هميشه به ويژه در بخش صادرات عمل كند.
هم اكنون تعداد كارت هاي بازرگاني اين استان 300 مورد است كه از اين تعداد 100 كارت فعال و 200 كارت به علت مسائل و مشكلاتي از قبيل ماليات، بيمه و ساير موارد غير فعال هستند.
خراسان شمالي حدود 400 واحد توليدي و صنعتي با سرمايه گذاري 13 هزار ميليارد ريال و اشتغال 11هزار نفر دارد كه از لحاظ داشتن صنايع بزرگ صنعتي در بين 31 استان كشور رتبه دهم را داراست.
سهم اشتغال در اين استان در سه بخش كشاورزي با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم اين استان همچنين در حوز كشاورزي بيش از ميانگين كشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پايين تر است.
براساس آمارهاي موجود، استان خراسان شمالي در نيمه نخست امسال 32 ميليون دلار كالا به خارج از كشور صادر كرده است.
3007/ 6042 خبرنگار: ربابه صانعي** انتشار دهنده: سيدحسين قدسي