مشهد- ايرنا- مسئول شوراي استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي خراسان رضوي گفت: چهره هاي كاملا حوزوي و دانشگاهي و افراد دين شناس كه در يك رشته دانشگاهي تخصص بالا داشته باشند مي توانند باعث تحول در علوم انساني در سطح دانشگاهها شوند.

حجت الاسلام والمسلمين احمد ترابي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: وقتي كسي به زبان تخصصي هر دو حوزه سخن بگويد هم روحانيون و هم دانشگاهيان حرف او را مي فهمند و اين فرد است كه مي تواند با دريافت نقاط ضعف به اصلاح در حوزه علوم انساني بپردازد.
وي ادامه داد: فردي كه مي خواهد در اين حوزه تحولزا باشد بايد خود دين شناس و مجتهد باشد نه اينكه دين را برايش تعرف كرده باشند.
مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاههاي خراسان رضوي گفت: بايد بخشي از علوم انساني كه با قرائت غربي ارائه مي شود تغيير كرده و قرائت ديني و اسلامي پيدا كند تا با فرهنگ بومي ما نيز هماهنگ شود.
وي اضافه كرد:به عنوان نمونه هم اكنون پزشكان روحاني داريم اما اين كافي نيست زيرا بطور معمول حضور طلاب در رشته هاي ديگر با توقف علم حوزوي آنان در يك سطح همراه است.
حجت الاسلام ترابي ادامه داد: اوائل پيروزي انقلاب اسلامي در قالب همكاري حوزه و دانشگاه در تهران و قم نشستهايي شكل گرفت و آثاري نيز بدست آمد اما پاسخگو و در حد نياز جامعه نبود. مثلا كتاب مرجع در روانشناسي يا اقتصاد توليد نشد.
وي گفت: در نظام حوزوي و دانشگاهي بايد به تربيت همزمان نيروهاي مستعد در دو رشته علمي حوزوي و رشته تخصصي دانشگاهي اقدام شود تا مانند گذشته شاهد عدم توفيق در تحول علوم دانشگاهي به ويژه در حوزه علوم انساني نباشيم.
مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاههاي خراسان رضوي افزود: اسلامي كردن دانشگاهها و تحول در علوم انساني با برگزاري همايش صورت نمي گيرد بلكه نياز به فعاليتهاي فراهمايشي و پژوهش مستمر و گروهي دارد اما تاكنون چنين گروههايي شكل نگرفته اند.
وي ادامه داد: براي ايجاد تحول بايد احساس نياز به تحول ابتدا در ميان نخبگان جامعه دروني شود و سپس اساتيد و چهره هاي تاثيرگذار با دادن انرژي به ساير افراد احساس نياز به تحول را به فضاي كلي جامعه منتقل نمايند اما متاسفانه اين احساس نياز هنوز در ميان برخي متوليان حوزه و دانشگاه صورت نگرفته است.
او گفت: معتقدم اگر اين روند براي تحول در علوم انساني طي نشود تحول در دانشگاهها با هدف اسلامي شدن آنها نيز انجام نخواهد شد.
حجت الاسلام ترابي افزود: حضور روحانيون و حوزه در دانشگاه در قالب اساتيد گروه معارف، روحانيون و نيروهاي فرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و ائمه جماعات جوان در نمازخانه دانشگاهها و خوابگاهها انجام مي شود كه نشاندهنده حضور خوب اين قشر در دانشگاه است.
وي ادامه داد: از طرفي حضور دانشگاهيان در حوزه در قالب برخي علوم ميان رشته اي
كه ارتباطي با مباحث حوزه دارند در حال انجام است و از اساتيد اين رشته هاي دانشگاهي در سطوح مياني به بالاي حوزه و براي ارائه بحث دعوت به عمل مي آيد.
اين استاد دروس معارف دانشگاه همچنين گفت: تعيين اساتيد گروه معارف، نظارت و بررسي تدريس اين دروس بر عهده نهاد نمايندگي است و در بررسيهاي صورت گرفته عرضه اين دروس به دانشجويان در 30 درصد كلاسها خوب و قابل قبول ارزيابي شده است.
وي افزود: به ارائه 30 تا 40 درصد اساتيد گروه معارف نيز نمره متوسط مي دهيم و برگزاري 30 درصد باقيمانده را نيز ضعيف مي دانيم كه علت آن توسعه زياد دانشگاهها و عدم امكان تامين و تربيت يكباره اساتيد مجرب و باسابقه در اين زمينه است.
حجت الاسلام ترابي ادامه داد: براي تامين استاد از ميان افرادي كه داراي مدرك كارشناسي ارشد رشته هايي همچون علوم سياسي، فلسفه و تاريخ تشيع هستند دعوت به آزمون مي شود و در صورت نياز ممكن است از افرادي كه نمره 70 مي گيرند نيز استفاده شود.
وي گفت: در دروس مباحث ديني و اعتقادي چالشها و مباحث با دانشجويان محدود است اما در درس انقلاب اسلامي كه مباحث اجتماعي و روز در آن مطرح مي شود چالشهاي دانشجويان فراوان مي باشد لذا كسي كه درس انقلاب را ارائه مي دهد فقط نمي تواند يك مبحث نظري صرف را آموزش دهد بلكه بايد به شبهات اجتماعي و روز نيز پاسخ دهد و متاسفانه اساتيدي كه قادر باشند غير از مباحث نظري مسائل اجتماعي را نيز در كلاس مطرح كنند و دانشجو را نيز در اين رابطه متقاعد نمايند زياد نيستند.
مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاههاي خراسان رضوي افزود: برنامه اي براي تغيير محتواي دروس معارف نداريم. اساتيد مي توانند در صورت نياز يا سئوال دانشجويان تغييراتي در سرفصل دروس انجام دهند و ما نيز اساتيد را تشويق مي كنيم كه به جاي اينكه متن محور باشند نيازمحور شوند و معتقديم اساتيد موفق كساني هستند كه بتوانند مطابق با نياز دانشجو حرفي براي گفتن داشته باشند.
خبرنگار: ناصراسدزاده هروي **منتشركننده: حسين كريم زاده
3221/1858