مشهد-ايرنا- رئيس انجمن ايمني زيستي ايران گفت: بررسي يكهزار و 783 مقاله علمي ثابت مي كند كه هيچ مدرك معتبري مبني بر مضر بودن فناوري ترا ريخته براي محيط زيست وجود ندارد.

بهزاد قره ياضي روز شنبه در نشست علمي 'محصولات تراريخته، فرصتها و چالشها' در دانشگاه فردوسي مشهد افزود: با وجود فقدان مدرك معتبر، علت مخالفت برخي با اين فناوري مشخص نيست.
وي اظهار كرد: محصولات تراريخته به آن دسته از محصولات كشاورزي اطلاق مي شود كه صفاتشان با استفاده از پيشرفته ترين روشهاي علمي فناوري زيستي جديد از جنبه هاي كيفي و فناوري و بهره وري بالا، بهبود يافته و معايبشان برطرف شده باشد.
او با تاكيد بر اهميت امنيت غذايي براي ايران افزود: ساليانه بين سه تا پنج ميليارد دلار از محصولات وارداتي كشور ما تراريخته است .
او با بيان اين كه كشور ما با عجله تراريخته نشده و 25 سال در اين راه زمان صرف شده است، گفت:پنبه تراريخته كه سال گذشته در ايران توليد شد و به بازار آمد پنج تن محصول مي دهد در حالي كه يك گرم سم برايش مصرف نشده است.
رئيس انجمن ايمني زيستي ايران افزود:اين در حالي است كه ميانگين توليد پنبه محصول كشور ما دو تن است در حالي كه تا 14 بار هم مزارع سمپاشي مي كنيم.
و با توجه به مشكل كم آبي، محصولات تراريخته از جمله ذرت مقاوم به خشكي بايد در طرح بحران آب در كشور ديده شود.
وي افزود: بايد بين سم و مهندسي ژنتيك و محصولات تراريخته يكي را انتخاب كرد چون فناوري محصولات حاصل از مهندسي ژنتيك استفاده از آفت كشهاي شيميايي را 37 درصد كاهش داده است.
قره ياضي تصريح كرد:نه مهندسي ژنتيك و نه محصولات تراريخته قرار نيست جاي روشهاي ديگر را بگيرند و اصلا رقيبي براي هم نيستند و نمي توانند جاي مهندسي و اصلاح نباتات را بگيرند و مهندسي ژنتيك در كنار ساير رشته ها مفهوم پيدا مي كند و به گياه پزشك و اصلاح نبابات نياز دارد و در مقابل آن نيست.
وي گفت:مهندسي ژنتيك بر خلاف هيجانات ژورناليستي به هيچ يك از روشهاي توليد غذا اعم از ارگانيك و غير ارگانيك نه نمي گويد و از جنگ زرگري بين آنها استقبال نمي كند.
او افزود:در سال 1996 محصولات تراريخته پيدا شد و افزايش يافت و تا يك مدتي يعني حدود سال 2010 كشورهاي صنعتي در اين فناوري جلو بودند و در آن موقع «فناوري هراسان» و مخالفان اين فناوري در داخل كشور ما مي گفتند اين فناوري مخصوص كشورهاي صنعتي است و به درد جامعه ما با كشاورزي نمي خورد تا اين كه كشاورزي كشورهاي در حال توسعه به اين فناوري دست يافت.
وي گفت:از سال 2011 در مجموع كشورهاي در حال توسعه سطح زير كشت بيشتري از محصولات تراريخته را به خود اختصاص دادند و الان مي بينيم كه فناوري هراسان در فضاي مجازي، مي گويند كه كشورهاي صنعتي فهميده اند كه اين فناوري بد است و آن را به زمين گذاشته اند و به بدبخت و بيچاره هاي جهان سوم داده اند و معلوم نيست كه بايد به كدام ساز اين مخالفان برقصيم؟
او افزود:28 كشور در دنيا محصولات تراريخته كشت مي كنند و حدود 196 كشور هم مصرف كننده اين محصولات هستند و هيچ كشوري در دنيا وجود ندارد كه اين محصولات را توليد بكند اما مصرف نكند.
رئيس انجمن ايمني زيستي ايران گفت:پنج كشور اروپايي سطح زير كشت محصولات تراريخته دارند و فقط اسپانيا 100 هزار هكتار سطح زير كشت محصولات تراريخته دارد.
قره ياضي افزود:كل سوياي دنيا تراريخته است پس روغن در دنيا هم تراريخته است و در نتيجه خوراك دام در دنيا هم تراريخته است چون سويا جزو اصلي جيره خوراك دام است.
وي گفت:80 درصد روغن نباتي كشور ما كه 90 درصدش وارداتي است سوياست پس همه ما 20 سال است كه داريم تراريخته مصرف مي كنيم و هيچ عيبي هم ندارد و خيلي هم عالي است.
او با انتقاد از ارايه محصولات غيرارگانيك به نام محصول ارگانيك در ايران افزود: طبق اعلام سازمان ملي استاندارد ايران، تاكنون هيچ انجمن و سازماني به عنوان سازمان گواهي توليد محصولات ارگانيك موفق به اخذ گواهينامه از مركز ملي سازمان استاندارد نشده است. با بيان اينكه در اواخر دولت قبل، رتبه اول واردات كشور مربوط به هفت ميليون تن گندم بوده است، گفت: در حالي كه در سال 1383 يك گرم برنج وارد نمي شد، در دولت قبل واردات اين محصول نيز آغاز شد.
وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد:قبل از دولت نهم، كشور در زمينه گندم خودكفا بود، اما بعد از هشت سال دوباره به واردات گندم وابسته شده بود كه در دولت يازدهم دوباره از واردات اين محصول خود كفا شد كه اين امر نقش مديريت را مي رساند.
1922/خبرنگار:كاميار اسماعيل پور** انتشار دهنده: علي حيدر شاحسيني