علی پورسلیمان روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا افزود: الزام منطقی این گزینه بازتعریف 'مدرسه' به عنوان نقطه ثقل برنامه ریزی ها و نیز نقش و جایگاه 'معلم' در چرخه آموزشی است، موضوعی كه در این منشور مغفول مانده است.
'منشور حقوق شهروندی 29 آذر 1395 در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور رییس جمهوری و جمعی از وكلا، حقوق دانان، استادان و كارشناسان رونمایی و به امضای دكتر روحانی رسید.
این منشور شامل 120 ماده است و مهم ترین منبع ارجاعات قانونی این منشور « قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» است.
كارشناس مسایل آموزش و پرورش اظهار داشت: در بخش 'ساز و كار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی' آمده است كه رییس جمهور برای نظارت، هماهنگی و پیگیری اجرای مناسب تعهدات دولت در این منشور، دستیار ویژهای را تعیین می كند.
پورسلیمان افزود: مطابق بند سوم از این بخش ، دستگاههای تابع قوه مجریه موظفاند برنامه اصلاح و توسعه نظام حقوقی مربوط به خود را در مدت 6 ماه از انتشار این منشور تهیه و در اختیار دستیار ویژه ریاست جمهوری قرار دهند.
وی تصریح كرد: همچنین مطابق بند چهارم این بخش ، وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فنآوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان و دانشجویان با آموزههای حقوق شهروندی، ترتیبات لازم را اتخاذ می كنند.
این كارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: منشور حقوق شهروندی گامی به جلو در مورد توجه به حقوق و مسوولیت های متقابل حاكمیت و مردم و سندی فرهنگی در راستای شناخت هر چه بیشتر مردم و جامعه درباره حقوق و جایگاه آنان بوده و اقدامی قابل تقدیر است.
پورسلیمان اضافه كرد: نكته مهم در این منشور آن است كه برای استیفا و ارتقای حقوق شهروندی، همكاری سایر قوا، نهادها و مشاركت مردم، تشكلها، اتحادیههای صنفی، سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی را ضروری دانسته است و این مهم وجهه فرهنگی این منشور را بیش از پیش تقویت می كند.
وی با بیان اینكه این مساله، نكته ای مهم برای جلب مشاركت همه افراد جامعه به منظور هم افزایی در برابر حقوق و مسوولیت های خویش است، بیان داشت: افراد جامعه با آگاهی از حقوق و وظایف خویش و با تكیه بر اصل 'كنش گری' می توانند و باید مطالبه گر این حقوق باشند.
مدیر صدای معلم، با اشاره به اینكه یك بخش از منشور حقوق شهروندی ( ظ ) به 'حق آموزش و پژوهش ' اختصاص یافته است، افزود: از 12 موردی كه به این بخش اختصاص یافته است به حقوق استادان، دانشجویان، دانش آموزان و توان خواهان ( معلولان ) اشاره شده است اما نامی از معلمان به میان آورده نشده است.
پورسلیمان ادامه داد: به عنوان مثال در ماده 106 آمده است كه 'جوامع علمی، حوزوی و دانشگاهی از آزادی و استقلال علمی برخوردارند، استادان، طلاب و دانشجویان در اظهارنظر آزادند و آنها را نمیتوان به صرف داشتن یا ابراز عقیده در محیط های علمی مورد تعرض و مواخذه قرار داد یا از تدریس و تحصیل محروم كرد. اساتید و دانشجویان حق دارند نسبت به تاسیس تشكلهای صنفی، سیاسی، اجتماعی، علمی و غیره و فعالیت در آنها اقدام كنند.'
وی با طرح این سوال كه چرا آموزش و پرورش و جامعه یك میلیونی فرهنگیان و معلمان از این بند مستثنی شده اند؟ اظهار داشت: مگر نه این است كه درون دادهای محیط های دانشگاهی و حوزوی و علمی همان برون دادهای نظام آموزشی ( مدرسه ) هستند ؟
این كارشناس مسایل آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در ماده 105 این منشور آمده است كه 'همه استادان و دانشجویان حق بهرهمندی از مزایای آموزشی و پژوهشی ازجمله ارتقا را دارند. اعطای تسهیلات و حمایتهای علمی از جمله فرصت مطالعاتی، بورسیه و غیره صرفا باید بر اساس توانمندیهای علمی، شایستگی، فارغ از گرایشهای جناحی و حزبی و مانند اینها باشد.'
پورسلیمان یادآورشد: آیا معلمان به عنوان كارگزاران اصلی نظام آموزشی چنین حقی دارند ؟ آیا 'ارتقای حرفه ای' آنان در جهت 'تربیت معلم حرفه ای' به رسمیت شناخته می شود ؟
وی خاطرنشان كرد: با وجود تاكید اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین در زمینه ارتقای توانمندی های معلمان و توجه به 'هویت حرفه ای' كه در 'راهكار 6 - 11 - این سند مورد توجه قرار گرفته است؛ هنوز وزارت آموزش و پرورش قادر به طراحی و اجرای آموزش ضمن خدمت فراگیر در این زمینه و متناسب با نیازهای حرفه ای آنان نیست.
مدیر صدای معلم بیان داشت: نكته مهم تر آنكه با وجود ضعف مفرط وزارت آموزش و پرورش در زمینه ارتقای حرفه ای معلمان، بخشنامه بیست و چهارم اسفند سال 1393 سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور به یك مانع در برابر ادامه تحصیل معلمان مبدل شده است.
پورسلیمان با بیان این مطلب كه بر اساس این دستور العمل ، پس از استخدام تنها یك مدرك بالاتر اعمال خواهد شد، تصریح كرد: اخیرا برخی از افراد و نیز نمایندگان مجلس گفته اند كه این منشور در مدارس تدریس شود گر چه این كار در فلسفه خویش قابل دفاع است اما به دلایل مختلف كه مهم ترین آن ناكارآمدی برنامه ریزی آموزشی و درسی است ناكام خواهد ماند.
این كارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآورشد: حجم بالای مواد درسی و نیز فقدان تناسب میان مواد درسی و زمان آموزش به عنوان دو عامل مهم موجب شده است تا یك ترافیك حجیم و زاید در تقویم آموزشی و تربیتی مدرسه شكل گیرد و افزودن مواد دیگر به این برنامه با توجه به امكانات و شرایط موجود نظام آموزشی فارغ از جنبه تبلیغاتی و نمایشی آن ، سودی برای آن نخواهد داشت.
پورسلیمان اضافه كرد: این یك واقعیت است كه در زمان حاضر، 'مدرسه ' فاقد توان و ظرفیت لازم و كافی برای آموزش مهارت های شهروندی و تربیت دانش آموز به عنوان 'شهروند' است و مساله ای كه اكنون مدارس را مشغول كرده، ارایه پاره ای از محفوظات و مكررات به دانش آموزان است كه به درد آنان نمی خورد.
وی بیان داشت: محدود كردن آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان در قالب یك كتاب درسی و اختصاص نمره بدون آنكه بسترسازی لازم صورت گیرد به نوعی اشتغال فكری بیشتر و طولانی تر كردن برنامه امتحانی مدارس است.
كارشناس مسایل آموزش و پرورش یادآورشد: معضل و به عبارتی بیماری 'نمره محوری' در مدارس با نقشی كه موسسات آموزشی - تجاری به عنوان 'مافیای آموزش' در تشدید این وضعیت دارند به هیچ وجه با كیفی سازی آموزش قابل جمع نیست.
پورسلیمان ادامه داد: در سایه سیاست ها و برنامه ریزی های نادرست و غیرعلمی و ناشی از آزمون و خطا، مدرسه از نقش اصلی خود تهی شده و به مكانی برای كاسبی و تجارت عوامل مختلف تبدیل شده است.
فراهنگ** 1883**1027**خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
تهران-ایرنا - كارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: خاستگاه اجرای منشور حقوق شهروندی باید مدرسه و آن هم از سنین پیش دبستانی و دبستان باشد.