تهران- ایرنا - مدیرعامل راه آهن از تكمیل و افزایش خطوط تهران - كرج تا پایان سال جاری و بهره‌برداری از خط دوم قزوین - زنجان در پایان سال 1396 خبر داد و گفت: عملیات ساخت خط دوم مسیر كرج تا قزوین در حال اتمام است و 50 درصد این مسیر 55 كیلومتری ریل‌ گذاری شده است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده با اشاره به روند پیشرفت چهار خطه كردن برخی از خطوط ریلی اظهار داشت: توسعه خطوط حومه‌ای در اطراف كلانشهرها با استفاده از ظرفیت‌های شبكه حمل ‌و نقل ریلی و اتصال این مجموعه به شریان‌های كشوری در اطراف شهر تهران از چند مسیر در دست اجرا است.
وی افزود: از طرف غرب كشور در مسیر زنجان- قزوین- كرج- تهران و پرند- نسیم شهر- سلطان آباد- اسلام شهر- تپه سفید- تهران و مسیر ورامین- پیشوا- گرمسار تردد روزانه زیادی وجود دارد كه در دو سال گذشته با حمایت دولت از توسعه حمل‌ و نقل حومه‌ای ریلی، مجموعه‌ای از اقدامات برای تكمیل این شبكه انجام شده است.
مدیرعامل شركت راه‌آهن با اشاره به رفع انفصال مسیر تهران- كرج بیان داشت: به دلیل اینكه به جز مسیر یك خطه بخش‌هایی از مسیر دو خطه بود، فقط یك خط مورد بهره‌برداری قرار داشت. در نخستین اقدام تمام ‌مسیر تهران- كرج دوخطه و مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بدنبال آن خطوط سوم و چهارم از نو به‌عنوان یك خط جدید ساخته شد. امروز شاهد زیرسازی خطوط چهار خطه در كل مسیر هستیم كه بیش از 60 درصد مسیر به ‌صورت چهار خطه و باقی به‌ صورت سه خطه ریل‌گذاری شده است و در فاز بعدی كل مسیر به ‌صورت چهار خطه ریل‌گذاری می شود.
محمدزاده از تكمیل و افزایش خطوط تهران - كرج تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از مجموع مسیر 40 كیلومتر تهران- كرج، 25 كیلومتر آن چهار خطه می شود و تاكنون 20 كیلومتر آن تكمیل‌ شده است.
وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تكمیل و بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن كرج - قزوین خاطرنشان كرد: عملیات ساخت خط دوم مسیر كرج تا قزوین در حال اتمام است و انجام عملیات در كنار خط اول به‌ عنوان یك خط گرم كار بسیار سختی محسوب می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان كرد: بدین ترتیب از تهران تا كرج علاوه بر ارایه سرویس‌های متداول برای مسیرهای طولانی، سرویس‌های حومه‌ای نیز افزایش خواهد یافت.

** بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن قزوین - زنجان در پایان سال آینده
محمدزاده بابیان اینكه ایجاد خط دوم در قالب عملیات زیرسازی و روسازی از قزوین تا زنجان در حال انجام است، گفت: در پایان سال 1396 می‌توانیم شاهد بهره‌برداری از آن باشیم، زیرا ریل مورد نیاز این پروژه خریداری و تامین ‌شده است و ‌دست‌اندركاران بخش اجرا در حال ایجاد زیرساخت برای تراك‌بندی خط هستند.
مدیرعامل شركت راه‌آهن كشور افزود: بر این اساس بدون تراك بندی و بعد از تكمیل خطوط می‌توان بین تهران تا زنجان سرویس با سرفاصله 15 تا 20 دقیقه و بعد از تكمیل عملیات تراك‌بندی با سرفاصله بین 7 تا 10 دقیقه ایجاد كرد و زمینه مناسبی را برای تردد شهروندان و هموطنان كشور فراهم كرد.
وی با اشاره به خطوط حومه‌ای تهران- گرمسار یادآورشد: كل عملیات زیرسازی با همكاری شهرداری‌ها و دست‌اندركاران شهرهای ورامین، پیشوا و گرمسار به سرانجام رسیده است و این آمادگی وجود دارد در صورت بروز مشكل خاصی قبل از سال 1395 بتوان به ‌طورقطع خط سوم و به یاری پروردگار خط چهارم را تحت سرویس قرار داد.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، پس از تكمیل خطوط سوم و چهارم در مسیر تهران-گرمسار، سرویس‌ها با سرفاصله 15 دقیقه و پس از تكمیل عملیات تراك بندی سرفاصله اعزام قطارها به 7 دقیقه كاهش می‌یابد و به خطوط یك و سه مترو تهران متصل خواهد شد.
محمدزاده با توجه به تاكید وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از راه‌آهن حومه‌ای تهران- پرند به‌ منظور بهره‌مندی شهروندان به ‌ویژه ساكنان مسكن مهر پرند از حمل‌ و نقل مناسب و ایمن اظهارداشت: بنابر قول محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه ‌و بودجه مبنی بر تامین اعتبارات لازم برای این خط، این پروژه ظرف 18 ماه به سرانجام خواهد رسید.

** ابلاغ بودجه 400 میلیارد تومانی برای راه‌آهن حومه‌ای تهران- پرند
وی افزود: بخشی از این مسیر به ‌صورت سه و بخشی دیگر به ‌صورت چهار خطه و قسمتی به‌ صورت دوخطه اجرا خواهد شد تا سیستم حمل ‌و نقل حومه‌ای فراهم شود و برای اجرای پروژه راه‌آهن حومه‌ای تهران- پرند 400 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته‌ شده كه اعتبار آن ابلاغ‌ شده اما بخشی از این اعتبارات تخصیص یافته و عملیات مقدماتی آن اجرایی شده است.
مدیرعامل شركت راه‌آهن در ادامه به مطالعات انجام ‌شده در مسیر تهران- قم اشاره كرد و گفت: برای ایجاد قطار سریع و حومه‌ای تمام عوامل كاهنده سرعت سیر در این مسیر شناسایی و بخش قابل ‌توجهی از آن رفع شده است، همچنین خط دوم مسیر در محدوده قم‌ رود به ‌طور كامل نصب شد و بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: بدین ترتیب مسافران در 85 دقیقه می‌توانند از ایستگاه راه‌آهن تهران به ایستگاه قم در 500 متری حرم حضرت معصومه (س) برسند.
به گزارش ایرنا، راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با رفع برخی از موانع مسیرهای ریلی در كشور زمان سیر قطارها را در برخی از مسیرها به خصوص تهران - مشهد به حداقل برساند و هم اكنون سیر برخی از قطارها در این مسیر به كمتر از 8 ساعت رسیده است.
اقتصام** 1108**1561** خبرنگار: ایرج منصوری** انتشاردهنده: مژگان توانا