تهران- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای، از تكمیل نصب 500 دستگاه دوربین نظارتی جدید در راه‌های شریانی كشور خبر داد و گفت: بزودی افتتاحیه رسمی آن در 20 استان انجام می شود و 600 دوربین دیگر نیز تا پایان سال نصب خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، «شهرام آدم نژاد» افزود: این 500 دستگاه دوربین نظارتی، علاوه بر 74 دوربین نصب ‌شده در سال گذشته و 200 دوربین منتقل‌ شده از سوی پلیس است.
وی همچنین به بهره‌برداری از 74 دوربین نصب‌ شده در سال گذشته اشاره كرد و گفت: امروز توان داده ‌كاوی در مسیر شبكه شریانی كشور با سرعت بیشتری انجام می‌شود به طوری كه هفت كیلومتر بر ساعت، از سرعت‌های غیرمجاز كاسته شده است.
این مقام مسئول به اولویت ارتقای ایمنی نیز اشاره كرد و افزود: همواره اطلاعات و داده‌های مربوط به راه‌ها در ماموریت‌های مشترك در اختیار پلیس قرار می‌گیرد كه در این زمینه، 100 دستگاه تبلت از سوی سازمان برای ثبت اطلاعات تصادفات و تسهیل دستیابی سازمان راهداری به اطلاعات در اختیار پلیس‌راه قرار گرفته است.
وی افزود: داده‌های ثبتی یك افق درست بر اساس برنامه‌ریزی صحیح به ما ارایه می‌دهد و خطای انسانی را كم می كند.
سخنگوی كارگروه سامانه نظارت پایش هوشمند تردد ناوگان عمومی در ادامه درباره آخرین وضعیت تخصیص سوخت نیز گفت: سامانه به‌ صورت فرآیندی مستمر در حال فعالیت است و علاوه بر وزارت نفت، در سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای و سایر اعضای كارگروه نیز در حال راستی آزمایی بیشتر در این بخش هستند.
وی با بیان اینكه «پس از حذف سهمیه سوخت ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث، طبقه‌بندی گروه‌ها یعنی بخش‌های واقع در جداول و قواعد نسبت به گذشته تغییر كرده است» افزود: طبق ماموریت مصوبه، باید عملكرد ناوگانی كه در 6 ماه گذشته سوخت‌گیری نكرده‌اند، بررسی شود تا ضمن احراز فعالیت آن‌ها در این مدت، براساس كاركرد به آن‌ها سوخت تعلق گیرد.
به گفته معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، با اقدامات انجام ‌شده شاهد صرفه‌جویی روزانه 9 میلیون و 300 هزار لیتر گازوئیل در ناوگان حمل‌ و نقل ریلی هستیم كه عددی قابل ‌توجه و نشان‌ دهنده هماهنگی دستگاه‌ها با یكدیگر است.
وی از آغاز عملیات اجرایی پروژه آی.اف.اس(IFS) یا جریمه خودكار خودرو بدون بارنامه خبر داد و گفت: در راستای تغییر رویكرد سازمان و استفاده از روش‌های داده‌های ثبتی و مدیریت و برنامه‌ریزی براساس آن‌ها، این پروژه نیز پس از اخذ كُد از پلیس باهدف توسعه در شبكه شریانی آغاز ‌شده است.
آدم نژاد با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری درخصوص ادغام راهداری با ادارات كل حمل ‌و نقل و پایانه‌های استان‌ها نیز گفت: طبق یكی از بندهای این ادغام، سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای باید براساس نیازهای دو بخش راهداری و حمل‌ و نقل، از نظر منابع، اختیارات، مسئولیت و ساختار مورد نیاز آن‌ها، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارایه كند.
وی با بیان اینكه چگونگی شكل لایحه با كارشناسان مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پیش نویس آن تا هفته آینده نهایی خواهد شد، افزود: پس از تائید لایحه از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، به دولت ارایه خواهد شد تا به مجلس برود.
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با بیان اینكه «منابع داخلی این سازمان پاسخگوی نیاز ادارات كل نیست» گفت: سازمان فقط برای بخش راهداری اعتباری معادل 80 هزار میلیارد ریال نیاز دارد كه محل‌های مختلفی در نظر گرفته ‌شده است.

** تجهیز بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس ناوگان عمومی به سامانه سپهتن
آدم نژاد در ادامه به روند توسعه سامانه سپهتن(سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان) اشاره كرد و گفت: بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس ناوگان حمل‌ و نقل عمومی به سامانه سپهتن مجهز شده است. علاوه بر تجهیز پاسگاه‌های پلیس‌ راه به این سامانه، در حال نصب آن بر 11 هزار اتوبوس باقیمانده از ناوگان حمل‌ و نقل عمومی هستیم كه تا پایان سال این پروژه تكمیل خواهد شد.
اقتصام ** 1070** 2023** خبرنگار: فریبا بابائی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی