كرج - ايرنا - افزايش درآمد به عنوان عامل موثر در ايجاد انگيزه براي ادامه فعاليت كشاورزان در اين عرصه به پژوهش و بررسي كشت هاي نوين و نيازهاي امروز كشور و جهان دارد كه نتيجه آن بهبود اقتصاد كشاورزي خواهد بود كه ترويج توليد گياهان داروئي مي تواند اقدامي موثر در اين زمينه باشد.

استفاده از گياهان داروئي به عنوان داروهاي مكمل در ايران و جهان در حال گسترش است و امروز توليد برخي گياهان داروئي درآمد كشاورزان را تا 10 برابر افزايش مي دهد و ترويج كشت اين نوع گياهان اقدام مناسبي براي افزايش درآمد كشاورزان محسوب مي شود.
رئيس پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي مي گويد كه در ايران بين ‪ ۷۵۰‬تا ‪ ۱۱۰۰‬گونه مختلف گياه دارويي وجود دارد و برخي معتقدند تا حدود ‪ ۲۳۰۰‬گونه گياه دارويي در ايران قابل رويش است.
داراب يزداني مي افزايد:‌ از اين تعداد بخشي بصورت طبيعي و بخشي ديگر نيز بصورت زراعي كشت مي شوند.
در ايران بخش عمده اي از گياهان دارويي به صورت طبيعي مي رويند و بخش كمي از آنها كشت مي شوند. در ايران تنها حدود ‪ ۳‬تا ‪ ۴‬درصد از داروهاي مورد استفاده در كشور با استفاده از گياهان دارويي ساخته مي شوند، در حالي كه در كشورهاي اروپايي اين رقم به بالاتر از ‪ ۳۰‬درصد مي رسد.
سيد حسن قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره اهميت طب سنتي ايران مي گويد: طب ايراني ميراث هزاران ساله سرزمين ماست و در پس مسائل گوناگون وزارت و پيچ و خم روزمرگي ها و مشكلات نوظهور، برداشتن قدمي مؤثر در راستاي احياي اين طب يكي از آرزوهاي من بود.
وي مي افزايد:‌ عرصه ‌اي كه دغدغه اغلب دلسوزانش، بهره مندي آحاد جامعه از خدمات تاييد شده و بي خطر طب سنتي و قدم برداشتن با گام‌ هايي حساب شده در مسيري است كه براي آن برگزيده ‌ايم.
مسئولان وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكي تاكيد دارند كه طب سنتي ايران در آستانه ثبت از سوي سازمان بهداشت جهاني است و توليد و عرضه گياهان دارويي ارگانيك در بسته بندي هاي بهداشتي موجب اطمينان از عدم وجود سم و كود در اين گياهان علاوه بر اينكه باعث ارتقاء سطح عطاري ها و سلامت مردم مي شود و مي تواند صادرات درآمدزايي را براي كشور به همراه داشته باشد.
با توجه به ظرفيت هاي بالاي ايران در كشت گياهان داروئي، كشورمان مي تواند به عنوان قطب توليد اينگونه گياهان در منطقه و جهان مطرح شود.
به موازات اينگونه اقدامات دنبال كردن موضوعات مرتبط با طب سنتي به صورت علمي و تخصصي نيز مي تواند كمك بزرگي به گسترش اين نوع طب و استفاده از گياهان داروئي باشد.
شناساندن اين نوع طب و ظرفيت هاي ايران در توليد انواع گياهان داروئي به جهان بايد اولويت اصلي اقدامات در اين خصوص باشد. از سال 86 دكتراي تخصصي طب سنتي و داروسازي در اين عرصه ايجاد شده و آثار علمي فراواني درباره آن منتشر شده اما براي آشنايي بيشتر جهان با قابليت هاي كشورمان در زمينه طب سنتي و گياهان داروئي اقدامات گسترده اي مورد نياز است.
با حمايت هاي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ظرفيت اين رشته امروز به خوبي افزايش يافته، به صورتي كه از 38 نفر در سال 91 به 120 نفر در سال 93 رسيده است.
آيين نامه داروخانه ‌هاي گياهي نيز از سوي وزير بهداشت براي اجرا ابلاغ شده است و به دنبال آن آيين نامه ساماندهي عطاران و حتي خبرگان بدون مدرك، نهايي شده است.
قاضي زاده هاشمي مي گويد:‌ با افتتاح ۲۰ سلامتكده طب ايراني در سرتاسر كشور، به زودي طيف وسيعي از جامعه از خدمات گسترده طب سنتي بهره ‌مند خواهند شد گسترش آن نيز نيازمند تامين داروهاي گياهي از سوي كشاورزان است.
محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي نيز در جريان بازديد از يك موسسه توليد گياهان دارويي در كرج گفت كه توليد برخي گياهان دارويي مي تواند درآمد كشاورزان را تا 10 برابر افزايش و مصرف آب را در مقايسه با محصولات زراعي ديگر تا يك سوم كاهش دهد.
وي خاطرنشان كرد كه در صورت ايجاد تقاضا، توليد ساز و كار متناسب با تقاضا را پيدا كرده و به جريان مي افتد.
وي ادامه داد: با توجه به ويژگي منحصر به فرد كشور در گياهان دارويي و اقبال عمومي و جهاني به اين محصولات، بهره گيري از ظرفيت هاي اين حوزه براي اشتغالزايي، توليد ثروت و ارز آوري از طرح هاي اقتصاد مقاومتي است.
حجتي تصريح كرد: تحريك و افزايش تقاضا و فرآوري دانش بنيان براي توليدات گياهان دارويي، موتور محركه زنجيره گياهان دارويي است.
وي اضافه كرد: صنايع فرآوري، بسته بندي و بازرگاني محصولات زنجيره گياهان دارويي، اشتغال و كسب و كار و ارزش افزوده بيشتري ايجاد مي كند.
وزير جهاد كشاورزي همچنين بر لزوم تبديل تقاضاي سنتي به تقاضاي تجاري محصولات فراوري شده تاكيد كرد و گفت: تبديل تقاضاي سنتي و مبتني بر خام فروشي به تقاضاي تجاري محصولات فرآوري شده ارزش افزوده بيشتري ايجاد مي كند.
استان البرز نيز كه به عنوان يكي از استان هاي فعال در عرصه كشاورزي محسوب مي شود در توليد برخي از محصولات كشاورزي از جمله گياهان داروئي مي تواند به عنوان قطب توليد در كشور محسوب شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز گفت كه هم اكنون سالانه 599 تن گياه دارويي شامل 38 گونه مختلف در سطح استان البرز كشت مي شود.
مجيد موسوي در تشريح وضعيت توليد و فرآوري گياهان دارويي در استان البرز، گفت: هم اكنون عمده گياهان دارويي در استان 38 گونه است كه گونه هاي مهم آن شامل آلوئه ورا، آويشن، اسطو خودوس، بادرنجبويه، به ليمو، رازيانه، رزماري، سنبل الطيب، كاسني، كدو تخمه كاغذي، گشنيز، گل گاوزبان، مرزه، مريم گلي، نعناع فلفلي، استويا و ترخون است.
وي افزود: كل سطح زير كشت گياهان دارويي استان 157 هكتار است كه از اين مقدار 24.7 در كرج - 81.1 در ساوجبلاغ، 25.9 در نظر آباد و 25.1 از اراضي شهرستان طالقان را شامل مي شود.
وي در خصوص ميزان توليد گياهان دارويي در استان البرز نيز گفت: هم اكنون 599 تن در سطح استان توليد گياهان دارويي داريم.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز افزود: باتوجه به تنوع گياهان دارويي در استان و وجود گونه هاي مختلف، ايجاد كارخانه هاي فرآوري اين محصول مي تواند در اقتصاد استان نقش مهم و بسزايي داشته باشد.
1535/6155خبرنگار:داريوش غفاري**انتشار دهنده:محمدعزيزپور