پكن - ایرنا - ارگان حزب حاكم چین در واكنش به اظهارات اخیر رئیس جمهوری منتخب آمریكا اعلام كرد كه پكن از هر نظر آماده مقابله جویی تجاری با آمریكا و حتی جنگ تجاری با این كشور است كه امكان دارد توسط دونالد ترامپ به راه بیفتد.

به گزارش ایرنا، ‌گلوبال تایمز در سرمقاله روز جمعه خود نوشت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آینده آمریكا ممكن است در بدو ورود به كاخ سفید جنگ تجاری راه نیندازد اما برای چین دردسر ایجاد خواهد كرد.
گزارش روزنامه حاكی است كه ترامپ خط و نشان های تجاری برای چین می كشد و در زمینه ایجاد مشكلات تجاری برای دو كشور ابایی ندارد.
روزنامه ارگانی حزب حاكم چین تصریح كرده است، سال آینده میلادی سالی است كه چین باید برای دسته بندی های تجاری و نبردهای بازرگانی با برخی كشورها بخصوص آمریكا آماده شود.
گلوبال تایمز تصریح می كند كه اوضاع دیگر مانند گذشته نیست و امروز نه فقط آمریكا بلكه كشورهایی نظیر هند و ویتنام هم در عرصه تجاری برای چین مشكل تراشی می كنند و پكن باید برای هر گونه مقابله جویی كاملا آماده باشد.
نشریه پیشنهاد كرده است كه به دلیل بالا گرفتن منازعات تجاری چین با كشورهای دیگر، تمركز بر بازار داخلی و تقاضا در داخل كشور بیشتر شود و اقتصاد بتواند از درون خود را تقویت كند.
در بخش دیگری از این گزارش تاكید شده است: چین هیچ ترسی از منازعات تجاری ندارد و با تدابیر لازم با كشورهایی كه مشكل ایجاد كنند مقابله خواهد كرد.
گلوبال تایمز كه دیدگاههای دولت چین را منتشر می كند، پیش بینی كرده است كه شاید ترامپ در بدو روی كار آمدن جنگ تجاری راه نیندازد اما مسیرهای توسعه تجاری چین را مسدود كرده و در زمینه صادرات فرآورده های مختلف نیز چالش ایجاد خواهد كرد.
روزنامه مردم و خبرگزاری شین هوا چین نیز با انتشار مطالبی جداگانه، نسبت به بالا گرفتن منازعات تجاری چین با كشورهای دیگر بخصوص آمریكا در سال ۲۰۱۷ میلادی هشدار داده اند.
وزارت بازرگانی چین هم با انتشار بیانیه هایی خواستار آن شده كه كشور برای برخورد با این منازعات آماده باشد و نسبت به بروز جنگ تجاری چین و آمریكا هشدار داده است.
این وزارتخانه افزوده است، چین در سال ۲۰۱۷ میلادی شرایط و زمان های سختی خواهد داشت و باید در پی انجام اصلاحات و تعمیق آن باشد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریكا پیشتر در سخنانی گفت كه تعرفه بر روی واردات كالا از چین به آمریكا را تا 45 درصد افزایش می دهد و چین بر این باور است كه چنین اظهاراتی می تواند سرآغاز یك جنگ تجاری تمام عیار میان دو كشور باشد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی