آستارا - ايرنا - نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي گفت: موزه فرهنگ و آموزش مدرسه تاريخي حكيم نظامي اين شهرستان با مشاركت انجمن ميراث فرهنگي و سازمان هاي مردم نهاد رونق مي يابد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ولي داداشي روز شنبه در نشست مشترك با كاركنان اداره هاي آموزش و پرورش و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آستارا در اداره آموزش و پرورش اين شهرستان افزود: موزه فرهنگ و آموزش مدرسه حكيم نظامي آستارا نيازمند مديريت يكپارچه است و انجمن ميراث فرهنگي و سازمان مردم نهاد حاميان بناهاي تاريخي بايد در اين راستا نقش آفريني كنند.
وي با اشاره به اينكه وجود چنين سازمان مردم نهادي به منظور توسعه و معرفي بناهاي تاريخي در آستارا ضرورت دارد، اضافه كرد: انجمن ميراث فرهنگي آستارا مي تواند با سازمان مردم نهاد هم انديشي كند و اين سازمان متشكل از چهار عضو حقيقي زير نظر انجمن ميراث فرهنگي به فعاليت بپردازد.
داداشي تصريح كرد: در انجمن ميراث فرهنگي اداره ها و نهادهايي نظير فرمانداري، شهرداري، اداره آموزش و پرورش، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و فرهنگ و ارشاد اسلامي عضويت دارند و نشست هاي اين انجمن بايد هر شش ماه به منظور بررسي مسائل مربوط به بناهاي تاريخي آستارا تشكيل شود.
وي با اشاره به اينكه موزه حكيم نظامي آستارا شناسنامه فرهنگي اين شهرستان است، افزود: مردم و چهره هاي فرهنگي بايد براي پربار كردن اين موزه، اسناد و مدارك فرهنگي و علمي خود را به آن تحويل دهند.
سرپرست فرمانداري آستارا نيز در اين نشست گفت: براي راه اندازي سازمان مردم نهاد مذكور بايد متقاضيان، مدارك خود را در اختيار فرمانداري قرار دهند تا در محدوده زماني 30 تا 60 روزه پس از طي مراحل قانوني تشكيل شود.
محمدمهدي مظفري اضافه كرد: دولت با تبديل اين مدرسه به موزه، بخشي از اسناد و مدارك فرهنگي شهرستان آستارا را احيا كرد.
موزه تخصصي فرهنگ و آموزش مدرسه تاريخي حكيم نظامي آستارا در خرداد ماه امسال هم زمان با هفته ميراث فرهنگي با حضور مسئولان استاني و محلي افتتاح شد.
مدرسه حكيم نظامي در سال 1287 هجري خورشيدي بنيان گذاشته شده و در فهرست آثار ملي ايران به شماره 15220 به ثبت رسيده است.
تدريس نيما يوشيج بنيانگذار شعر نو در سال هاي ابتدايي 1300 هجري خورشيدي و دانش آموختگي شخصيت هاي برجسته علمي، فرهنگي و ادبي كشور در آن از سوابق اين مدرسه است و با دارا بودن حياط بزرگ، بام هاي سفالي، در و پنجره هاي چوبي و شومينه هاي چدني تركيبي از معماري اصيل و بومي منطقه را به نمايش گذاشته است.
شهرستان آستارا در منتهي اليه غرب استان گيلان واقع شده است.
خبرنگار: يوسف هدايتي ** انتشاردهنده: كبيري
7105 / 7124/2007