تهران - ايرنا - دولت كويت روز يكشنبه از نهايي شدن رايزني هاي به عمل آمده با طرف عراقي خبر داد و اعلام كرد كه قرار است عراق 200 ميليون فوت مكعب گاز به كويت صادر كند.

به گزارش نشريه الراي، اين توافق قرار است به زودي اجرا شود و هماهنگي هاي نهايي ميان مسئولان دو كشور در سفر اخير وزير نفت عراق به كويت انجام شده است.
كويت پيش از اين در سال هاي 2004 و 2008 ميلادي نسبت به خريد گاز عراق نيز اقدام مي كرد و همكاري هاي دو كشور در حال حاضر از سرگرفته شده است .
بنابر اعلام كارشناسان صنعت نفت و گاز در كويت يكي از اهداف طرف كويتي در خريد گاز از عراق تقويت صنعت برق مي باشد و با توجه به نياز به سوخت فراوان براي راه اندازي نيروگاههاي برق كويت فرصت همكاري با طرف عراقي بسيار حائز اهميت است.
كويت نيز امروزه سياست توسعه همكاري هاي نفتي با عراق را در دستور كار قرار داده است و قصد داردسرمايه گذاري هايش در ميادين نفتي عراق را افزايش دهد. وزارت نفت كويت با تاكيد بر فرصت هاي سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز عراق، از برنامه ريزي براي گسترش همكاري ها با بغداد در اين زمينه خبر داده است.
در همين راستا مدير شركت «كويت انرژي» يكي از معروفترين شركت هاي نفت و گاز منطقه با اشاره به رايزني هاي اخير خود با مسوولان عراقي، بازار نفت و گاز عراق را محيطي بكر براي حضور فعالان اقتصادي كويت دانست.
منصور بوخمسين در گفت و گويي با خبرنگاران با اشاره به حضور شركت متبوعش در صنايع نفت و گاز عراق تاكيد كرد: كويت در چند ميدان نفتي عراق از جمله «فيحاء 1» فعاليت مي كند و كار استخراج نفت را بر عهده دارد .
اين مقام كويتي تاكيد كرد: كويت در توليد و استخراج نفت در عراق سهم بسزايي دارد و همكاري با طرف عراقي در ميادين نفتي ديگر به زودي آغاز خواهد شد.
پيش از اين، سالم الزمانان سفير كويت در عراق اعلام كرد پس از هماهنگي ميان دو كشور و مذاكره با مسئولان وزارت خارجه عراق، جلسه كميته عالي همكاري هاي مشترك دو كشور به ميزباني كويت برگزار مي شود و دو طرف توافق كردند، تعدادي از توافقنامه هاي تجاري و سياسي را به امضا برسانند .
خاورم*320*1579
انتشار دهنده: مرضيه فاتحي عليشاه