تهران- ایرنا- رییس اتاق اصناف ایران سهم فرصت های شغلی متعلق به اصناف را در كشور 25 درصد ذكر كرد و گفت: چنانچه موانع از برابر بنگاه های صنفی كوچك و متوسط برداشته شود، می توان این رقم را تا 40 درصد افزایش داد.

به گزارش یكشنبه تارنمای اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در نشست با اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: وجود 40 درصد فرصت شغلی در بنگاه های كوچك، كمترین رقم در كشورهای در حال توسعه است؛ در حالی كه شمار واحدهای صنفی ما از میانگین استانداردهای جهانی بالاتر است.
رییس اتاق اصناف ایران سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی را 17.5 درصد اعلام كرد و ادامه داد: اصناف با بیش از سه میلیون واحد صنفی در چهار گروه صنوف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در سراسر كشور فعالیت دارند.
وی افزود: اكنون یك میلیون و 300 هزار واحد صنفی در توزیع دخالت دارند و 90 درصد توزیع كالاهای داخلی و 75 درصد توزیع كالاهای وارداتی برعهده اصناف است. همچنین 600 هزار بنگاه تولیدی و 550 هزار واحد صنفی در بخش تعمیر و نگهداری، خدمات می دهند.
فاضلی درباره طرح ادغام اتحادیه های همگن در سراسر كشور گفت: هشت هزار و 300 اتحادیه صنفی و 400 اتاق اصناف در سراسر كشور وجود دارد كه حجم بزرگی است و می توان آنها را با تجمیع ساماندهی كرد كه مجلس می تواند در این زمینه كمك كند.
وی تاكید كرد بررسی اصلاحات قانون نظام صنفی مرحله نهایی را طی می كند و پس از ویرایش پایانی بزودی تقدیم مجلس می شود.

** اعلام آمادگی كمیسیون صنایع مجلس برای بررسی مشكل اصناف
رییس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست تاكید كرد كمیسیون صنایع آماده است موضوع های مورد توجه اصناف را در كمیسیون به بحث و بررسی بگذارد.
عزیز اكبریان گفت: بخش قابل توجهی از اشتغال در بخش اصناف صورت می گیرد و كمیسیون علاقه مند است با شناسایی مشكلات این بخش، زمینه های افزایش اشتغال را فراهم كند.
وی تاكید كرد چابك سازی تشكل های صنفی و ادغام اتحادیه های همگن و اتاق های اصناف می تواند این تشكل ها را در تصمیم گیری منسجم تر و قدرتمندتر كند.
به گفته وی، 550 هزار بنگاه اقتصادی كوچك كه زیربنای صنایع بزرگ به شمار می روند، باید گسترش یابند تا با برنامه نوسازی و تجهیز بتوان به اشتغال قابل اعتنایی دست یافت.
اكبریان گفت: مجلس باید متناسب با وظایفی كه برای تشكل های صنفی تعریف و آنها را متعهد به اجرای آن می كند، در تخصیص اعتبار مورد نیاز نیز به آنها توجه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، رییس اتاق اصناف ایران دیروز (شنبه) از بهره مندی 100 هزار واحد صنفی تولیدی كوچك و متوسط از تسهیلات حمایتی دولت خبر داد و گفت: به پیشنهاد اتاق اصناف صنوف تولیدی نیز مشمول استفاده از تسهیلات حمایتی دولت از بنگاه های كوچك و متوسط صنعتی شدند كه اختصاص آن از امسال آغاز شده است.
وی دو هفته پیش در هفتمین نشست دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران كه با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، به پرداخت نشدن حق بازرسی اصناف اشاره كرد و افزود: در 17 ماه گذشته حتی یك ریال بابت بازرسی ها به اصناف پرداخت نشده است؛ با این همه، در این مدت ساختار بازرسی اصناف از محل بودجه اتحادیه های صنفی اداره شد.
اقتصام**9189**1961** تنظیم كننده: اسماعیل داودی** انتشاردهنده: مریم مسعود

آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
@IRNAeco
https://telegram.me/irnaeco