تهران-ایرنا- رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام كرد: براساس دستورالعمل جدید وزارت كشور محدودیت هایی برای دریافت كنندگان گواهی نامه جدید، اعمال می شود.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا سردار تقی مهری روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: این محدودیت ها در دستور العمل و آیین نامه جدید برای كسانی است كه گواهی نامه پایه سوم را دریافت می كنند.
وی ادامه داد: ازماه آینده این دستورالعمل جدید اجرایی می كنیم از جمله اینكه رانندگانی كه به تازگی گواهی نامه گرفته اند تا سه ماه حق رانندگی به تنهایی ندارند و باید یك نفر كه دارای گواهی نامه پایه دوم یا سوم است در كنار آنان بنشیند و یا باید بیش از یك سال از پایان گواهی نامه او گذشته باشد.
به گفته وی این افراد از ساعت 12 شب تا پنج صبح حق رانندگی ندارند ؛ ضمن اینكه تا یك سال هم حق رانندگی در خارج از شهر ندارند مگر اینكه مسافت طی شده تا 25 كیلومتر دربزرگراهای شهرها باشد.
وی ادامه داد: باید علامت اخطاری راننده مبتدی در سمت راست جلوی خودرو و در سمت چپ شیشه عقب خودرو نصب شود.
مهری ادامه داد: اگر راننده مبتدی دچار تصادف رانندگی حادثه ساز شود یا در تصادفات مقصر شناخته شود گواهی نامه اش، ضبط و به محل سكونت راننده یاد شده ظرف یك هفته ارسال می شود. راننده نیز موظف است تا یك ماه به محل ارسال گواهی نامه مراجعه و توسط پلیس به آموزشگاه های رانندگی معرفی شود .
وی اضافه كرد: این افراد باید 40 ساعت یعنی 24 ساعت عملی و 16 ساعت تئوری را طی و گواهی را دریافت كنند تا گواهی نامه به آنان تحویل شود.
این مقام انتظامی تمام این اقدامات را برای جلوگیری از تصادفات فوتی و جرحی بیان كرد.
رئیس پلیس راهور در مورد كسانی كه موتورسیكلت جدید دریافت می كنند هم اظهاركرد: این افراد حق ندارند ازموتور بیش از125 سی سی استفاده كنند و از 10 شب تا پنج صبح هم حق رانندگی ندارند ؛ ضمن اینكه تنها می توانند در درون شهر رفت و آمد یا حداكثر تا 25 كیلومتر از خارج از شهر مجاز هستند كه رانندگی كنند.
وی اضافه كرد: این طرح به مدت یك سال كه از ماه آینده اجرا می شود و نیازمند دستورالعمل اجرایی است و باید به آموزشگاه ها و مراكز راهنمایی و رانندگی ابلاغ شود.

**ممنوعیت تردد خودرو فرسوده در كلان شهرها
وی در مورد خودروهای فرسوده هم چنین اظهار كرد: اخیرا هیات دولت مصوب كرده است كه در كلان شهرها تردد خودروهای با سن فرسودگی ممنوع باشد و درصورت رویت چنین خودروهایی ، 500 هزار ریال جریمه صادر می شود.
مهری گفت: این كلان شهرها شامل تهران، كرج، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز ، اهواز و اراك است ؛ ضمن اینكه سن فرسودگی خودروها در غیر كلان شهر ها متفاوت است.
رئیس پلیس راهور همچنین تاكید كرد كه خودروی فرسوده در صورت مشاهده در هر 24 ساعت یك بار جریمه خواهند شد.
وی ادامه داد:به دنبال اجرایی شدن این طرح در داخل شهرها از طریق سامانه جدید هستیم كه خودروهای فرسوده توسط دوربین های ثبت تخلف اعمال قانون می شوند اما این اعمال قانون در زمان حاضر توسط همكاران ما به صورت دستی انجام می شود كه البته اجرای آن آغاز شده استو اقدامات فنی مكانیزه این جریمه ها در حال انجام است.
براساس این مصوبه سن سواری شخصی 20 سال، وانت 15 سال، تاكسی، 10 سال، مینی بوس و میدل باس ، 12 سال ،اتوبوس شهری، هشت سال، اتوبوس بیرون شهری، 12 سال ،كامیون و كشنده، 20 سال و موتورسیكلت هشت سال است.
وی ادامه داد: در سطح كشور یك میلیون و 350 هزار خودرو داریم كه در سن فرسودگی است و از سن فرسودگی عبور كرده است و سه میلیون تا چهار میلیون هم در سن فرسودگی قرار دارد.
وی خاطرنشان كرد: بحث خودروهای فرسوده در راستای تصمیمات دولت برای كاهش الودگی هوا به ویژه در كلان شهرها اجرا می شود؛ این درحالی است كه 48 درصد اتوبوس های تهران فرسوده است.
وی اضافه كرد: موتورهای انژكتوری یا برقی توسط پلیس شماره گذاری می شود اما موتورسیكلت های كاربراتوری از مهر ماه امسال كار شماره گذاری برای آنها انجام نمی شود.

**كاهش فوت شدگان تصادفات طی 11 سال
مهری اضافه كرد: بیش از 27 هزار و 700 تن در سطح كشور طی سال 84 در تصادفات جان خود را از دست دادند و این شمار در پایان سال 94 به 16 هزار و 586 تن كاهش یافت. طی 11 سال شاهد كاهش جان باختگان در تصادفات بودیم كه عواملی مختلف جاده، ایمنی خودرو و رفتار راننده نقش، شرایط محیطی و قوانین در رفتار رانندگان تاثیرگذار بوده است.
وی با اشاره به طرح های 95 پلیس راهورگفت: طرح نوروزی و ترافیكی سالگرد امام راحل، تابستانه و بازگشایی مدارس از طرح های مهم ، طرح ترافیكی اربعین به عنوان ماموریت مهم و اساسی پلیس محسوب می شود.
مهری ادامه داد: مهم ترین طرحی كه در حال اجراست هم طرح زمستانه است كه در سطح جاده و شهرهای برف گیر در حال اجراست و با هماهنگی دستگاه های امدادی و خدماتی اعم از راهداری، اورژانس، هلاال احمر وزارت كشور و شهرداری ها با محوریت پلیس به ویژه در گردنه های برفگیر اجرا می شود و تا 20 اسفند ماه ادامه دارد اما در صورت نیاز این طرح ادامه می یابد.
مهری اضافه كرد: كمتر از یك ماه از این طرح گذشته است و شاهد كاهش تصادفات و جان باختگان در سطح كشور بودیم كه حدود 17 درصد نسبت به مدت مشابه كاهش یافته است.
این مقام انتظامی اضافه كرد: البته در سطح جاده ها كندی در رفت و آمد در برخی محورهای برفگیر را شاهد بودیم.رفت و آمد در سطح جاده ها در زمستان با شرایط عادی متفاوت است و در جاده های كوهستانی با اعمال محدودیت، تردد از حوادث جاده ای پیشگیری شده است و ضمن اینكه در این ایام در راه مانده نداشتیم.
وی ادامه داد: وضعیت رفت و آمد جاده از امنیت بالایی برخوردار است در هشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 236 تن از شمار جانباختگان كاهش یافته است كه این نشان می دهد، مردم قوانین و مقررات را بهتر رعایت كرده اند و امیدواریم روند كاهشی را تا پایان سال كاهش و امنیت در رفت و آمد را فراهم كنیم.
وی با اشاره به علل وقوع تصادفات براساس آمار پزشكی قانونی گفت: عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجار و عدم حق تقدم علل 71درصد تصادفات در هشت ماهه امسال بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا تاكید كرد: باید به سرعت های غیر مجاز بیشتر توجه كنیم كه نقش مهمی در تصادفات فوتی و جرحی دارد و بیشترین ساعت تصادف بین 12 ظهر و 12 شب حدود 69 درصد از تصادفات بوده است و بیشترین سهم وسیله نقلیه درگیر در تصادفات بین 55 درصد، سواری و 31 درصد، موتورسیكلت هاست .
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: از نظر فوت در صحنه و انتقال به بیمارستان در تصادفات طی هشت ماهه امسال، 51 درصد در صحنه و 49 درصد مجروحان ، حین انتقال در اورژانس و مراكز درمانی جان باختند و 21 درصد از افرادی كه فوت شده اند هم عابر پیاده و 26 درصد موتورسیكلت سوار یا ترك نشین بودند.
مهری گفت: البته این آمار در درون شهرها متفاوت است در درون شهرها 82 درصد فوتی های تصادف، عابر پیاده و موتورسوار بودند كه سهم عابر پیاده ، 45 درصد گزارش شد كه باید دردرون شهرها برای عابران امكانات مناسبت تری فراهم كنیم.
مهری گفت: كسانی كه در هشت ماهه امسال در تصادف ، جان باختند، 78 درصد ، مرد و مابقی زنان بودند كه از این تعداد 51 درصد آنان بین 21 تا 50 ساله به شمار می آمدند كه جزو نیروی كار محسوب می شدند.

**افزایش 40 درصدی شماره گذاری خودروها
وی ادامه داد: شماره گذاری خودروها در 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است كه وارداتی ها حدود 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی درباره خودروهای وارداتی هم چنین اظهار كرد: سال گذشته 41 هزار و 961 خودرو وارداتی داشتیم و براین اساس حدود پنج درصد خودروهای شماره گذاری شده ،وارداتی و مابقی تولید داخلی بودند.
وی در مورد معاینه فنی گفت: امسال نسبت به سال گذشته حضور در این مراكز افزایش یافت و در درون شهرها تقریبا 32 درصد در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته افزایش اعمال قانون داشتیم كه توسط همكاران انجام شد در تهران در محدوده زوج و فرد اعمال قانون توسط دوربین ها انجام شد و از این به بعد با برنامه ریزی انجام شده اعمال قانون برای تمام خودروهای فاقد معاینه فنی در درون و برون شهر به صورت 24 ساعته توسط همكاران و دوربین انجام می شود.
این مقام انتظامی خاطرنشان كرد: این اقدام اكنون در تهران انجام می شود و به زودی در تمام شهرها و جاده های برون شهری اجرا می شود.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: جرائم رانندگی در گذشته دستی بود اما اكنون در كلان شهرها با همكاری شهرداری ها نصب دوربین ثبت تخلف انجام شده است و امیدواریم تا سال آینده یك هزار و 888 دوربین ثبت تخلف در جاده ها شود ؛ ضمن اینكه امسال هم ، بین 700 تا 800 دوربین در جاده ها نصب می شود.
مهری با اشاره به جانباختگان ناشی از تصادفات در سال گذشته كه شمار آنان 16 هزار و 586 تن ، گزارش شد و نیز 6 هزار و 300 تصادف فوتی گفت: 50 درصد این شمار تصادف ، مقصر و 50 درصد غیر مقصرند.
وی همچنین اظهار كرد: در زمان حاضر ،ْ سه هزار و 200 راننده متخلف از بین 25 میلیون دارنده گواهی نامه فعال و 18 و نیم خودرو وجود دارد.
این مقام انتظامی به رفتار درست رانندگی هم تاكید كرد چرا كه در سال گذشته هر روز 45 تن در حوادث رانندگی كشته و 800 تن دیگر هم مجروح می شدند .
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: اگر خودرو ساز مقصر باشد به مراجع قضائی معرفی می شود؛ اگر متولیان جاده مقصر باشند؛ سهم آنها و همچنین سهم راننده مشخص می شود براین اساس استاندارد جاده و خودرو مهم است كه امسال، پیگیراین مساله ایم.
مهری درباره خودرو لوكس و وارداتی هم چنین اظهار كرد: برابر مقررات خودروهای وارداتی شماره گذاری می شود و برای ما فرقی نمی كند كه خودرو لوكس باشد یا نباشد. همچنین ، پلیس با حركات نمایشی و سرعت های غیر معمول كه در تهران و برخی از شهرها به علت مصرف مشروبات الكی و روان گردان راننده صورت می گیرد به شدت برخورد می كند.
رئیس پلیس راهور به افزایش میزان برخورد با رانندگان این چنینی اشاره كرد كه در این خصوص در برخی كلان شهرها در شب ، پلیس بزرگراه راه اندازی شده است.
مهری ، خودروهایی كه قیمت آنها به اندازه یك دوم دیه یك تن در سال در ماه های حرام باشد خودرو لوكس تعریف كرد.
وی در مورد كنكوری شدن گواهی نامه گفت: چنین چیزی نداریم به صورت كنكوری از كسی امتحان نمی گیریم در شهرها به صورت متمركز از افراد با نظارت افسران راهور ،‌آزمون گرفته می شود ؛ همچنین باید از سیستم مكانیزه به گونه ای استفاده شود كه رایانه ای انجام شود تا صحت برگزاری آزمون ارتقا و گسترش یابد.

مهری در مورد خودروهای فاقد یورو چهار، گفت: مصوباتی كه مجلس داشته باید به صورت قانونی به پلیس ابلاغ شود تا اجرا كنیم و اكنون خوردوهایی كه شماره گذاری می شود یورو سه و چهار دارد ، البته در مورد موتورسیكلت یور 2 بود كه ارتقا یافت؛ ضمن اینكه خودروهای داخلی و خارجی را در قالب ایین نامه به ما ابلاغ می كنند.

**ترافیك تهران و چند وجهی بودن آن
وی در مورد ترافیك تهران، افزایش خودرو و كوتاه شدن زمان در زمستان از نظر ساعت روز نسبت به تابستان را متفاوت دانست و اینكه ورود به محدودیت های ترافیكی در زمستان به شب می خورد؛ یعنی محدودیت زوج و فرد تا هفت بعد از ظهر ادامه دارد و براین اساس كوتاه شدن زمان روز و افزایش خودروها و برودت هوا از عواملی بوده است كه در این روزها برای ترافیك تهران شاهد بودیم .
وی به این نكته هم اشاره كرد كه استفاده از خودرو تك سرنشین به 80 درصد افزایش یافته است.
این مقام مسئول در نیروی انتظامی خاطرنشان كرد :ترافیك تهران چند وجهی است و تمركز بر حمل و نقل عمومی و بازسازی آن در بخش اتوبوس و مترو و سایر وسائل نقلیه است.
مهری افزود: به دنبال آن هستیم تا سرویس رفت و آمد كارمندان با وسیله نقلیه عمومی انجام شود. پیشنهاد دادیم نمایشگاه بین المللی از تهران بیرون رود و در مكان ها و معابر كم عرض، ساخت و ساز محدود و اصلاح هندسی در معابر انجام شود و از سوی دیگر استفاده از حمل و نقل عمومی بیش از هشت تا 90 درصد افزایش یابد.
وی گفت: 16 میلیون جمعیت در جنوب البرز بسر می برند . از كرج ، اسلامشهر، شهریار، ورامین ، قرچك، پرند و پردیس به تهران می آیند و ما 15 محور ورودی در تهران داریم كه باید پارك سوارهایی برای این محورها پیش بینی شود. منتقل شدن ترمینال های مسافربری به خارج از شهر تهران باید مد نظر قرار گیرد.در تهران در چند سال گذشته تونل و بزرگراه افزایش یافته است اما همچنان شاهد ترافیك هستیم كه با آلودگی هوا مرتبط است.
مهری افزود: باید در تهران خودرو فرسوده د رفت و آمد نداشته باشد؛ ضمن اینكه 400 تا 500 هزار خودرو كاربراتوری در تهران داریم. برنامه برای حل مشكل ترافیك تهران اجرای قوانینی است كه مجلس تصمیم گرفته است و براین اساس ارتقای حمل و نقل عمومی وخروج خوردهای فرسوده كه با اجرای آن ترافیك تهران بهبود می یابد.
رئیس پلیس راهور ناجا در مورد مخدوش شدن پلاك خودروها هم چنین توضیح داد كه این اقدام، جرم است و به مراجع قضائی معرفی و برابر قانون برخورد می شود.

**كار پلیس برای سند مالكیت خودرو قانونی بوده است
مهری درباره سند خودرو گفت: برابر قانون، مداركی كه توسط پلیس تحت عنوان سند مالكیت خودرو صادر می شود، جنبه قانونی دارد و قانون گذار مسئولیت سندیت خوردو و صدور گواهی نامه را به پلیس داده و صحبت هایی كه بین كانون و پلیس شده است در كمیسیون اصل 90 مجلس بررسی می شود كه البته نمایندگان ناجا و سازمان ثبت اسناد و املاك حضور دارند و هنوز تصمیمی در این زمینه اعلام نشده است .
وی خاطرنشان كرد : كار پلیس در خصوص سند مالكیت خودرو ، تا كنون براساس مقررات بوده و كار غیر قانونی انجام نداده است و كسی را اجبار نمی كند به دفترخانه ها مراجعه كند.

** خودرو آمریكایی را شماره گذاری نمی كنیم
مهری گفت: خودروهای ، آمریكایی یا آنها كه تحت عنوان نام نما و برند امریكایی هستند ، طبق ابلاغ مسئولان مربوطه به مناطق ازاد، وارد نمی شوند براین اساس از شماره گذاری آنها جلوگیری می كنیم مگر اینكه دولت تصمیم روشنی در این زمینه اخذ كند.
وی در مورد جریمه ها گفت: بخشی از این جریمه ها دستی و برخی با دوربین است در دستی ها احتمال خطا است كه افراد معترض می توانندبه مركز اجرائیات شهرستان مراجعه كنند اما اگر باز قانع نشدند می توانند اعتراض را ادامه داده و مستقیم به مركز اجرائیات پلیس مراجعه یا از طریق پلیس +10 اعلام كنند كه كمیته رسیدگی كننده به اعتراض جریمه ها متشكل از یك قاضی و یك افسر راهور است كه بر طرق اظهارات شاكی هر چه را قانون اعلام كند را تصمیم گیری و ابلاغ می كنند.
اجتمام** 9106**1776
خبرنگار: معصومه نیكنام ** انتشاردهنده: لیلا خطیب زاده