سمنان- ایرنا- معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره كل بهزیستی استان سمنان گفت: معتادان خیابانی علاوه بر آسیب زدن بر جسم خود، به سلامت جامعه نیز آسیب می زنند و چهره شهر را نیز نازیبا می كنند.

سیدنظام الدین زرگری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: معتادان خیابانی در ابتدا به خود آسیب می زنند و در گام بعدی به علت رها بودن در جامعه، در معرض دید عموم قرار دارند و چهره شهر را نامناسب می كنند.
وی ادامه داد: دیدن این معضلات برای كودكان و مسافرهایی كه از شهر عبور می كنند، صورت خوشی ندارد و حالت روحی و روانی نامناسبی را القا می كند و زیبایی شهر در پسِ وجود معتادان خیابانی پوشیده می شود.
زرگری افزود: وجود معتادان خیابانی محیط شهری را آلوده می كند، زیرا این افراد بهداشت را رعایت نمی كنند و بیشتر این افراد ناقل بیماری هایی نظیر هپاتیت و ایدز هستند.
وی، آسیب اجتماعی دیگر مانند تكدی گری را از عواقب ناشی از اعتیاد برشمرد و گفت: علاوه بر تكدی‌گری، افرادی كه اعتیاد شدید دارند به جا به جایی مواد مخدر و فروش آن روی می آورد.
معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره كل بهزیستی استان سمنان ، بر ساماندهی این افراد تاكید كرد و گفت: طبق قانون ساماندهی معتادان خیابانی بر عهده بهزیستی قرار ندارد.
وی تشریح كرد: بهزیستی وظیفه دارد تا افرادی كه داوطلبانه به مراكز ماده 15 یا مراكز ترك اعتیاد شبانه روزی یا روزانه مراجعه می كنند خدمات ارایه دهد و معتادان خیابانی یا معتادان متهاجر كه وضعیت آشفته دارند و به جامعه صدمه می زنند در مراكز ماده 16 و یا كمپ ترك اعتیاد اجباری، به وسیله نیروی انتظامی و با حكم قضایی ارجاع می شوند.
وی بیان داشت: در استان سمنان هیچ مركز ماده 16 برای نگهداری معتادان خیابانی وجود ندارد، از این رو، در برخی موارد، این معتادان با حكم قضایی و مجوز به كمپ های ترك اعتیاد ارجاع داده می شوند كه این كار می تواند عواقب بسیاری زیادی داشته باشد.
معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره كل بهزیستی استان سمنان، درباره كمپ های ترك اعتیاد استان گفت: در استان سمنان كمپ ترك اعتیاد به اندازه كافی وجود دارد، اما پراكندگی آن مناسب نیست.
زرگری ادامه داد: پنج كمپ اعتیاد در شهرستان شاهرود وجود دارد و در بقیه شهرستان های استان سمنان یك كمپ وجود دارد، درمجموع دراستان سمنان فقط یك كمپ ترك اعتیاد بانوان در شاهرود فعال است كه كافی نیست.
وی، درباره ارایه یاری برگ به افراد معتاد تصریح كرد: برای ارایه یاری برگ ها بهزیستی اعتبار كافی ندارد و تنها 30 تا 40 درصد از معتادانی كه تصمیم به ترك اعتیاد دارند، یاری برگ دریافت می كنند و این یاری برگ ها برای یك دوره 28 روزه به مبلغ 450 هزار تومان است.
معاون امور توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد اداره كل بهزیستی استان سمنان گفت: علاوه بر یاری برگ ها، مدیریت كمپ ها نیز به افرادی كه به دنبال ترك اعتیاد هستند كمك می كنند و تخفیف به آن ها می دهند.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان