تهران- ايرنا- رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) مي گويد، هم اكنون 11 هزار كيلومتر خط ريلي برون شهري در كشور وجود دارد، در حالي كه نياز كشور در افق 1404 به 25 هزار كيلومتر است؛ بر اين اساس بطور ميانگين بايد سالانه يك هزار كيلومتر خط ريلي برون شهري ايجاد شود.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از ايدرو، منصور معظمي اضافه كرد: در برنامه ششم توسعه توجه ويژه اي به صنعت ريلي شده كه نشان دهنده اهميت توسعه اين صنعت در دولت جمهوري اسلامي ايران است.
وي ادامه داد: در چند سال گذشته با مشاركت شركت هاي خارجي اقدام هاي قابل توجهي در توسعه صنعت ريلي درون شهري و برون شهري در بخش زيرساخت، ناوگان و توسعه قطعه سازي و مجموعه سازي صورت گرفته است كه البته هنوز فاصله قابل توجهي با اهداف تعيين شده در افق 1404 دارد.
معظمي اضافه كرد: همچنين تا سال 1404 تعداد دو هزار و 500 دستگاه واگن مسافري برون شهري در كشور مورد نياز است كه بطور ميانگين سالانه 250 دستگاه از اين واگن ها بايد به خطوط ريلي برون شهري اضافه شود.
وي با بيان اينكه هم اكنون پنج واگن ساز بزرگ در كشور فعاليت دارند كه ظرفيت توليد آنها در بخش توليد انواع واگن برون شهري 400 دستگاه در سال است، افزود: از ديگر اقدام هاي صورت گرفته در اين بخش تامين ساخت داخل 50 درصدي واگن ها در كشور است ، اما در بخش هايي مانند سيستم هاي ناوبري ،‌ ترمز، پروپالشن، تهويه و… همچنان نياز به تامين از خارج وجود دارد.
معظمي در پاسخ به سوالي درباره ظرفيت هاي بخش درون شهري صنعت ريلي گفت: هم اكنون در 9 كلان شهر تهران، تبريز، مشهد، شيراز، اصفهان، اهواز، كرمانشاه، كرج و قم خطوط مترو احداث و يا در حال بهره برداري است و در 10 شهر ديگر نيز برنامه توسعه خطوط مترو وجود دارد.
وي درباره توان توليد واگن اظهار داشت: توان توليد انواع واگن مترو يك طبقه و دو طبقه با بدنه هاي كربن استيل و آلومينيومي با ظرفيت اسمي 650 دستگاه در سال در كشور وجود دارد كه در واگن هاي دو طبقه 55 درصد قيمت تمام شده و يك طبقه با 35 درصد قيمت تمام شده ساخت داخل صورت گرفته است.
رييس هيات عامل ايدرو درباره اقدام هاي ايدرو در راستاي توسعه بخش ريلي گفت، برنامه ريزي هاي لازم براي تامين 2 هزار دستگاه واگن مترو در راستاي اجراي مصوبه شوراي اقتصاد صورت گرفته و شركت هاي ره نورد(مديريت طرح تامين و ساخت دو هزار دستگاه واگن مترو) و ساپريكو (شركت زنجيره تامين قطعات صنعت ريلي) از طرف اين سازمان تاسيس شدند.
وي گفت: هم اكنون مذاكره فشرده با سازندگان ناوگان و تجهيزات و قطعه سازان و مجموعه سازان معتبر داخلي و خارجي هستيم و برنامه اجرايي زمان بندي تامين آن تهيه و به وزارت كشور (كارفرماي طرح) ارايه شده است.
به گزارش ايرنا، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) به عنوان زير مجموعه اي از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه اي بخش صنعت كشور است كه در جهت اجراي ماموريت گسترش و نوسازي صنعتي كشور فعاليت مي كنند.
اين فعاليت ها، توسعه مديريت و منابع انساني بخش صنعت كشور از طريق ارايه آموزش، تحقيقات و مشاوره هاي مورد نيازسرمايه گذاري و حمايت از سرمايه گذاران بخش خصوصي داخلي و خارجي در مناطق كمتر توسعه يافته و صنايع خطرپذير، توسعه، بازسازي و اصلاح ساختار صنايع مهم در جهت افزايش توليد و بهره وري، تأمين منابع مالي طرح ها و سرمايه گذاري ها از منابع خارجي و جذب سرمايه هاي داخلي و توسعه تحقيقات كاربردي و دانش فني را با رويكرد تقويت توسعه طراحي و مهندسي ساخت داخل شامل مي شود.
اقتصام**9189**1561**خبرنگار: اسماعيل داودي **انتشاردهنده: مژگان توانا